auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 3008: te rijk mengsel

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: ep6c

waarde collega's
heb hier een 3008 met ep6c met foutcode te rijk mengsel.zat ook fout in van bovenste lambdasonde(intussen vervangen)het rae is als ik kijk bij meting gegevens(kts340) de temperatuur van het koelwater 30 graden lager ligt op kts dan werkelijke waarde.op dashboard geeft hij de juiste waarde aan.nu heb ik opgezocht dat er maar 1 temp.sensor inzit.iemand dit al meegemaakt of moet ik de fout bij mijn kts zoeken?
alvast bedankt

Geplaatst door

garage lambrecht (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

koelvl-sensor niet lek?

harry4203 3120
badge vip badge

11 jaar

zal morgen eens kijken,maar hoe kan dit een verscil geven in gegevens?

als je temperatuurverschil tussen blok en weergegeven waarde hebt dan gaat de motor verrijken of niet.
als hij denkt dat hij koud is blijft hij dus in verhouding langer verrijken, gevolg dat hij te rijk loopt
en dat hij in storing valt. hij gaat dan ook denken dat de lambdasonde defect is.

als ik je verhaal zo lees, dan eerst thermostaat vv (daar zit de kvs sensor in)
hierna warm draaien komt de storing terug van de lambdasonde dan pas deze vervangen.
lambdasonde geeft storing aan ivm te rijk mengsel en denkt computer dat hij defect is terwijl de motor niet goed loopt.

ik heb het bij de ep6turbo de jouw dus. vaker meegemaakt dat hij 90graden aan geeft terwijl hij koud is. rede defecte themperatuursensor.
oplossing thermostaat vervangen
bij de turbo loze dus de ep6 dan kun je modellen hebben waar je de sensor los kunt vervangen.
mocht hij bij stekker nat zijn, altijd computer controleren of daar geen kvs in zit. dit kan door de bedrading naar boven lopen

De meter op het dashbord geeft bij mijn weten nooit de werkelijke waarde aan. Op bedrijfstemperatuur staat hij altijd keurig op 90 graden. De motor is in werkelijkheid warmer hij kan tegen de 100 graden worden in deellast en en bij vollast is de temperatuur lager omdat de thermostaat dan volledig open gaat gaat. Op de meter zie je geen verschil tussen de verschillende bedrijfs omstandigheden. Blijft keurig op 90 graden. Dit wat betrefd de meter zoals die normaal werkt.

Op pin 1 van de stekker dien je 5 volt te meten, op pin 2 dien je 0 volt te meten
tussen pin1 en pinA32 van de ECU moet je 0ohm weerstand meten, alsook tussen pin2 en pinA14 op de ECU
De ohmse wwerstand van de sensor kan je ook nameten, zowel koud als warm.
Uw probleem zit wel degelijk ergens in het circuit van de temperatuur meter
dirk

D1854 0
badge

11 jaar

@peugeottechnieker
ga er van uit dat je snapt wat ik bedoelde
meter geeft nooit de exacte waarde weer dit puur om de bestuurder niet constant in de zaak te hebben ivm de meter op en neer danst
de ep6 is vrij warm voor de kvs temperatuur van 95graden en bij 105 slaat de koelvin pas in en bij 110 op volle snelheid.
andere motoren zitten op 80-90graden kvs en meter geeft inderdaad 90graden aan.
maar 30graden verschil in de gemeten temperatuur kun je wel zien.

@d1854
dat kan kloppen van het meten betreft alleen moet je wel bij zeggen dat als hij de weerstand gaat meten dat hij de accu officieel los moet gooien. en dat hij de bruine stekker nodig heeft (tenminste uit mijn hoofd is de middelste stekker)
tevens van pin 1 kvs sensor naar pina32 van de ecu dan moet je ook belast meten, lampje van 21 watt zal dus zijn stroom door deze draad laten lopen en kijken of hij fel brandt zo nee dan spanning meten en kijken wat je verliest.
onbelast kan een draad 0ohm weerstand hebben tot je er 21watt vermogen doorjaagt dan kan hij ineens 2kohm weerstand hebben

Garage lambrecht,

Hoe heeft u geconstateerd wat de werkelijke waarde is ? De meter geeft bij mijn weten niet de werkelijke waarde aan .

Ik zou eens controleren of de stekker op de koelvloeistof temperatuur sensor niet vervuild is door koelvloeistof lekkage nu of in het verleden. Een beetje groene aanslag er op en je waardes kunnen aardig wijzigen.

Controleer tevens of er geen koelvloeistof door gedrongen is tot in de stekker van de motor ecu.
Wil je de laatste 8 cijfers van het chassis nummer eens posten of mailen ?

Met vriendelijke groet,

PT nieker.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 3008 of stel zelf een nieuwe vraag.