Hallo ik ben in het bezit van een peugeot 206 gti uit 2001 en heb het volgende probleem.
Als ik b.v. 's ochtens naar mijn werk ga en mijn motor is koud dan start ik hem in 1e instantie en vervolgens rij ik weg, maar zodra ik voor het 1e stoplicht (ca. 300m verderop) stilsta voor een minuut ongeveer dan slaat mijn motor op 3 cilinders en gaat het motormanagment lampje branden of knipperen. Het rare is nu dat als ik de motor helemaal uit zet en vervolgens weer aan dat hij dan weer op 4 cilinders loopt. Dit gebeurde vroeger maar 1 keer als de motor koud was maar gebeurt nu steeds vaker (soms 3 a 4 keer!). De peugeot garage heeft in eerste instantie mijn bougies vervangen, wat niet werkte. De bobine vervangen wat ook niet werkte, de computer opnieuw ingelezen (nieuwe software) wat ook niet werkte en als laatste de computer vervangen wat ook niet werkt. Uiteraard is mijn boordcomputer ook uitgelezen en geeft aan: Haperende ontsteking in cilinder 3 en altijd dezelfde cilinder.
Iemand enig idee wat het nog meer kan zijn? Gebruik altijd 5W40 olie en heeft altijd netjes zijn onderhoud gehad. En geen lekkages bij de ruitensproeier installatie. Dit probleem is er al sinds 2003 toen ik hem kocht met dit probleem.
Alvast bedankt, Robin.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heeft de garage ook al eens compressie gemeten nadat de auto een nachtje koud heeft gestaan, dus gelijk compressie meten zonder dat de motor heeft gelopen?
Het klinkt als een probleem met een klevende klepsteel, of een probleem met een hydraulische klepstoter.
Kan een probleem met een injector zijn, zowel de injector zelf als de stekker.
Peugeot wil nog wel eens de onstekingsvolgorde aanhouden bij dit soort codes.
Met een volgorde van 1,3,4,2 is de derde cylinder in feite cylinder 4. Het is bekend dat water in de injector-stekker kan lopen van de voorruit-sproeiers.
N.B.: Knipperende storingslamp geeft aan dat de storing zo ernstig is dat de katalysator beschadigd kan raken.
De motor-ecu schakelt dan de injectie uit op de betrokken cylinder. Na een herstart werkt de cylinder weer mee.
ik breng de auto binnenkort weer weg om het brandstoffilter te laten vervangen en de injectie te laten reinigen. ik zal gelijk vragen of de monteur de compressie wil meten met koude motor. is de motor laten flushen ook een optie als het met de klepstoters te maken heeft? anders laat ik dat ook gelijk doen. bedankt voor de snelle reactie trouwens!
14 jaar
Vergeet niet de tip van Oldford over de injector-stekker te laten uitvoeren als dit nog niet gedaan is. Anders maak je misschien onnodige kosten zonder resultaat. Als het goed is, kennen alle Peugeot-garages dit probleem.
Maar ja, het gebeurt mij ook wel eens, dat het meest voor de hand liggende vergeten wordt.
14 jaar
De tip over de stekker van de injector is een prima tip, alleen is dit bij een 206 EW10 niet echt van toepassing, maar meer voor de TU motoren = injectors aan de achterzijde van het blok. Het flushen lijkt me in dit geval niet echt de oplossing, omdat je aangeeft dat dit probleem al speelt vanaf 2003, maar koud compressie meten geeft wellicht een indicatie?
Als je verkeerde olie in je blok hebt of er zit erg veel vervuiling in de oliekanalen dan kan het gebeuren dat de hydraulische klepstoters niet voldoende oliedruk hebben waardoor de kleppen enigzins open kunnen blijven staan op het moment dat ze dicht moeten zijn. (Klepspeling) De vervuiling kan je met een motorflush proberen te verwijderen. Hier staat uitgelegd hoe ik dat ooit met hetzelfde blok gedaan heb: http://www.peugeot406coupe.nl/forum/view...
Dit gaat echter alleen werken als de vervuiling oplost door de motorflush behandeling (dikke aangekoekte olieresten). Zit er bijvoorbeeld een metaaldeeltje in de weg wat de olietoevoer naar de klepstoter blokkeert dan zal er geen verschil zijn. De enige oplossing is dan om de klepstoter op de betreffende cylinder te vervangen. Dat is wel een flinke klus.
14 jaar
Injectie is gereinigt en brandstoffilter ook, maar dit heeft helaas het probleem niet opgelost. Stekker heeft de garage ook nagekeken maar was goed. Vervolgens is de motor geflushed en dit heeft ook niet geholpen... Ben bang dat het dan toch de kleppen zijn die niet goed zijn. Volgende week word de compressie gemeten met koude motor en dan maar kijken wat het resultaat is. Heeft iemand enig idee wat de kosten zijn voor het vervangen van de kleppen? En zouden ze allemaal moeten of is te bepalen welke niet goed functioneert?
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar