Peugeot 106: opgeblazen koppaking en wat nu.

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,1

Goedendag.
Ik heb mijn koppakiing denk ik opgeblazen en nu wou ik wel graag weten wat mij dit kan gaan kosten.
Heb wel eens gehoord dat bij somige auto de motor er hellemaal uit moet en bij somige niet.
Nu is mijn vraag moet bij een 106 de motor er wel uit of niet.
Het is een 106 xt 1.1 met een injektie motor neem ik aan.
Wat kost een kop paking ongeveer en hoelang ben je er mee bezig.
Wat kan het mij gaan kosten als ik het laat doen ik ben zelf wel een beetje handig maar ik heb denk ik niet de juiste gereedschap.
Want je zult zoizo wel een moment sleutel nodig hebben.
De auto is trouwens net goedgekeurt niet dat dit er iets mee te maken heeft maar ja vind het zonde om hem nu naar de sloop te moeten brengen vandaar mijn vraag.


Km stand is 143 000.
Geen olie verbruik de mototr liep erg goed.
Maar heb wel geprobeert hem door de starten want ik stond midden op de weg en heb doen met de start motor de auto een stukje verder gereden.
Heb ik hier door alles erger gemaakt of valt dat we; mee.

Tjipke

Geplaatst door Tjipke (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik begrijp uit je verhaal dat de motor er mee gestopt is onder het rijden.
Geef eens wat meer details, roken? ratelen? oliedruk? Wat is er gebeurd?
Want meestal start de auto nog ook al is de koppakking een klein beetje lek.

jan5047 (0) PRO, 14 jaar geleden

Is de distributie niet stuk want inderdaad wat oldford zegt met een lekke koppaking start hij meestal nog wel of hij moet zo heet zijn geworden dat hij geen compr meer heeft maar dan kun je hem beter opruimen of een andere motor erin
succes jan

Tjipke (0), 14 jaar geleden

Nee de auto werd wel warm maar dat heeft hij altijd gedaan.
En als ik dan water bij vulde gooide hij het er weer uit.
De motor tempratuur stond richting het roode maar het kan wel wat heben zit tenslote ook een koelfin op
en die werkte goed.
Maar ik reed dus op de snel weg en ik ging er af.
En toen ging ik richting een normaale 80 km weg ik reed om een rotonde en toen was het allesmal rook.
Witte rook en de heele weg stond wit van de rook en rook uit de uitlaat.
De olie is nog op peil precies hoe het hoort.
Maar de motor wil niet meer lopen op ditmoment in het begin wou hij niet meer ond de zuigers dan.
Na 20 min wel weeer maar springt niet meer aan.
Distrubutie snaar is vervangen ruim op tijd vervangen bij 80000 en de motor staat nu op 140 duizend.

Groeten Tjipke

jan5047 (0) PRO, 14 jaar geleden

Duidelijk koppaking of een gescheurde kop kop demonteren afpersen en laten vlakken kost wel wat natuurlijk, hopelijkzijn de zuigerveren niet ontladen door de hitte (olieverbruik compressie verlies)
succes jan

bertuspaalman (0), 14 jaar geleden

Als je de kop gaat demonteren en de koppakking gaat vervangen. Let op , Het is een 1.1 TU motor en

die heeft cilinderbussen . Je moet oppassen dat je ze niet beweegt en dat dan de onderkant van de cilinderbussen

gaan lekken. Dan heb je een probleem. Kop laten afpersen/vlakken/kopbouten vervangen en pakkingset en

gelijk je distibutieriem met spanrol vervangen.

Buiten een momentsleutel heb je ook een gradenschijf nodig om de kop aan te trekken.

Ik zou zeggen: doe het gelijk goed . in 2keer kost meer. En wat betreft de kilometers van je motor kan het best.

Dan kun je nog jaren plezier van je auto hebben.

Weet ereen die al 315.000 km op de teller heeft staan en loopt nog super.

Tjipke (0), 14 jaar geleden

Oke.

Nou ik ga het zelf maar niet doen maar breng hem weg naar de garage die gaat eerst even kijken wat er stuk is gegaan.
Want ja sde motor is toch wel erg warm geworden dus ja eerst kijken en dan zien als het te maken is.
Hij zij mocht de kop beschadgigt zijn dan kan er altijd wel een 2de hands op maar goed we zien het wel.
Alfast bedankt voor alle reachties/

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Zou hem eerst even laten controleren,ik las dat de ook de auto niet meer wou rond gaan,zoals je zegt de zuigers niet meer,dat kan komen doordat koelvloeistof in de cilinders zit..

En als je dan ook nog lang ligt te klooien met starten,laat staan,aanslepen vinden de drijfstangen e.d. niet zo fijn.

Te vaak de meter in het rood laten komen is ook niet echt bevorderlijk!daarbij koelt de fan alleen bij file rijden of stilstaand,tijdens het rijden heb je rijwind,hij is dus blijkbaar goed warm geworden.

We zijn benieuwt.

Tjipke (0), 14 jaar geleden

Goedendag.

De auto is weer klaar.
De koppaking is vervangen en de kop is ook nagekeken.
De distrubuti snaar is ook vervangen tegelijk.
De kop paking was gescheurd.
De auto loopt weer goed de kleppen zijn ook gesteld want alles was er toch af enzo.
En de tempratuur tijdens het rijden is ook veel lager blijft nu een erg koele motor.

Vriendelijke Groet Tjipke

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.