Hallo,
Mijn P406 2.0 16v (AG G3)heeft zo nu en dan het volgende probleem:
Na starten houdt hij zijn stationaire toerental niet vast maar valt uit. Na een aantal keer starten en met gas spelen krijg ik de auto aan de gang en kan ik dan rijden. Wanneer ik dan de auto uitzet en een paar minuten later weer aan is het probleem weg! Het probleem is vooral als ik op benzine rij en komt niet vaak voor. Verder is het zo dat bij koude motor (als ik nog op benzine rij) de motor soms heel slecht oppakt vanaf lage toeren. Dan duurt het even voor hij oppakt. Wie weet wat dit zijn kan? Alvast bedankt voor het meedenken.
M.vr.gr.
Erwin Matthijsse
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Erwin,
Wat bedoel je precies met slecht oppakken. Dat ie bij het gas geven (in de vrij) geen toeren maakt of dat ie bij het optrekken niet vlot door trekt ? Schokt ie daarbij ? Hoeveel km heeft je auto erop zitten ?
Dat hij bij het wegrijden weinig vermogen heeft om weg te komen de eerste paar seconden. Daarna voel je ineens dat ie het weer oppakt en weer goed optrekt. De auto heeft er nu 130.000 opzitten.
19 jaar
Bij mijn 406 AG merk ik dit ook. Echter alleen na het starten is dit het geval. in mij AG boekje wordt hierover ook gesproken dat je na het starten eerst de motor 5 sec stationair moet laten draaien alvorens weg te rijden. Maar wat ik begrijp is dat die van jou dat vaker doet, niet alleen na starten ? Loopt ie verder goed op LPG ?
Het uitvallen gebeurt maar heel af en toe, maar steeds als de auto even stil heeft gestaan (bijvoorbeeld na boodschappen doen). Ik ga van de week de bougies nastellen op 1 mm, die heb ik pas vervangen en gemonteerd met 0,85 mm speling, wat vlgs oldtimer 1 mm moet zijn. Want het trage oppakken vanaf lage toeren doet hij altijd. en als ik flink optrek zit er bij ca. 3800 tpm een hik in de motor. Dat is sinds ze een modificatie hebben gedaan, er is een filter voor de gasinjectoren gezet. Dus ik heb het idee dat de langzame reaktie op het gas door het filter komt. Een soort van vertraging.
19 jaar
p.s. ik vind het alleen link om zelf het filter te verwijderen. Ten eerste vervuilen de injectoren dan sneller en ten tweede weet ik niet hoe ik het systeem moet ontgassen. Tank leegrijden? Of zou je het systeem kunnen afschakelen?
19 jaar
bij mij is er ook een filter tussen gekomen toen de injectoren vervangen zijn. Ik had toen het idee dat de auto ook wat trager reageerde. Het kan ook zijn dat dit kwam door de druksensor op de verdamper die toen stuk was. Nadat deze vervangen is loopt ie perfect gelopen. Ik weet dus niet zeker of het filter die dip veroorzaakt. Misschien dat de 2.0 en de 1.8 ook een verschil kan geven.
Filter moet trouwens na 15000 km vervangen worden, advies van Hakeem. Denk dat na stuk rijden op benzine geen gas meer in de slang zit of dat de druk wel weg is. Ik zou zeggen dat een dag effe zonder filter niet zo'n probleem zal zijn, max 100 km om te proberen.
Pieter,
Weet je of die druksensor te controleren is? (spanning of zoiets dergelijks) Ik weet ook niet wat hij kost, weet jij dat nog?
Alvast bedankt.
19 jaar
De sensor kostte tussen de 80 en 90 euro. Destijds de spanning die uit de sensor komt gemeten, echter dan moet je wel de meetwaarden kunnen interpreteren en dat is best lastig. Als ie op benzine dit probleem ook heeft kan het bijna 100% deze sensor niet zijn.
Ik ben er intussen bijna zeker van dat ik twee verschillende problemen heb. allereerst het uitvallen dat los staat (denk ik) van het trage oppakken bij gas geven. Ik ga denk ik maar eens de gasdruksensor laten uitlezen. Ik weet nl niet welke waardes hij wanneer moet geven. Op benzine trekt hij prima op.
19 jaar
Misschien dat hakeem het weet? even de titel aangepast..
19 jaar
Bij mij had ik ook schokken met optrekken. En bij constante snelheid, 120km af en toe een schokje en de verbruiksmeter loopt dan op. Na een tijdje weer een schokje en verbruik weer ok. Met computer in de auto op gas rijden kom je er wel achter of het de sensor is.
Als hij het alleen op benzine doet, betekent het vaak dat het benzinesysteem vervuild is.
Dat komt omdat er weinig op benzine gereden word.
hij start wel op benzine maar dat is te kort om het schoon te houden.
Benzine veroudert en injectoren vervuilen door het weinige gebruik.
Verse benzine tanken en een flesje injectie reiniger toevoegen.
Een keer een tank leegrijden en dan zie je het vaak al beter worden.
Ik doe het meestal met de vakantie, een volle tank benzine en behoorlijk doorrijden.
Dan is het een heel stuk beter.
Staat in het instructie boekje van het gas ook dat je minimaal 25 km per maand op benzine moet rijden om het systeem goed te houden.
Als dit zich alleen op benzine voordoet.
Dat werkte bij mijn peugeot perfect.
19 jaar
Gisteren aan het eind van een lage rit ging het motorblokje op dashboard branden. Naar de dealer geweest, waren valse foutcodes volgens hun. De computer gereset en hij doet het weer als een zonnetje. Alle oude storingen, zoals de hik in motorvermogen bij 3900 tpm, zijn weg.
Bedankt voor de sugesties!
19 jaar
wat kost het uitlezen en eventueel resetten v.d. computer?
18 jaar
het kostte me toen 45 euro ofzo, maar tegenwoordig niets meer omdat ik nu zelf een uitlees apparaat heb gekocht voor 50 euro.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar