Niet echt een probleem, maar ben wel nieuwsgierig: Een paar jaar geleden heeft een ervaren Franse Peugeot-monteur mijn kapotte thermostaat vervangen door een exemplaar dat eerder (83° ipv 89° als ik het wel heb) opent dan de originele. Was beter voor een ouder wordende motor, zie-ie. Sindsdien bleef de koelwatertemperatuur netjes rond de 80° schommelen. De laatste paar weken is dat ineens 90° en de schommelingen zijn groter geworden. Niet zoveel dat de fan te pas en te onpas aanslaat, maar wel wat vaker dan voorheen. Wat is er aan de hand? Gaat de thermostaat niet helemaal meer open, of zit er misschien een stuk van de radiateur verstopt waardoor de koelcapaciteit minder geworden is? Iemand ervaring met dit soort verschijnselen? Alvast dank voor de reacties!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo bas ik denk dat je radiateur het probleem is.
Die is van ijzer gemaakt en gaat op een gegeven moment roesten.
Zijn alle koelribben goed schoon van af de voorkant?
ik had hetzelfde met de 406 uit1996 wasin het midden helemaal dicht geslibt net achter de aanjager lekte ook kleinbeetje.
dat zag je niet omdat het verdampte, kon het wel ruiken een soort maggi lucht.
Afpersen en schoonspoelen kan je ook nog doen.
Nieuw thermostaatje kan je ook nog eerst proberen!
Loopt deze verder oke zo dat niet je koppakking beetje lekt ?
Geen extra water verbruik en of olie?
Of witte rook uit de uitlaat?
Wil je niet bang maken, maar houd er wel rekening mee!
Volgens mij is die radiateur van aluminium en kunststof gemaakt :-) Er is ongeveer twee jaar geleden een gloedjenieuwe in gegaan. Maar ook die kunnen dicht gaan zitten, natuurlijk. Heb een tijdje last gehad van een miniem lekje in de kachelradiateur. Is toen helemaal nagekeken, meermalen afgeperst, niks te vinden, maar wel een vochtige mat voor de passagiersstoel en licht koelwaterverbruik. Opgelost met een pil, sindsdien nul komma niks waterverbruik meer, en de mat is langzamerhand opgedroogd. Dat luchtje herken ik trouwens wel (maggi had ik nog niet bedacht, eerder een soort muf), ruik ik steevast als de kachel net aan is, daarna niet meer. Motor loopt mooi (alleen een beetje onregelmatig stationair als-ie koud is), gebruikt geen spatje olie, geen witte rook en voor een bijna tienjarige met een slordige twee ton op de klok een keurig benzineverbruik van ruim 1 op 12 (met veel korte ritjes) tot af en toe tegen de 1 op 14 (snelweg). Goeie conditie, zou je zeggen, toch? Enfin, ik zal bij het beurtje dat-ie volgende week krijgt vragen of ze het koelsysteem eens grondig willen doorspoelen. Beetje Googlen leverde meer vroeg overleden thermostaten op, is dat soms een bekende 405-kwaal (XU7JP-motor)?
19 jaar
Bas dat je thermostaat de geest kan geven komt wel vaker voor.
Of dat deze maar half open gaat.
zou zeker een nieuwe erin doen met pakking.
Dat kan geen kwaad en is niet zo duur.
Wat mijn idee was met een roestige radiateur.
Komt doordat ik het pas heb ondervonden en een nieuwe er in moest na 7 jaar.
En tot 4.5 jaar gelede ook een 405 heb gehad van 12 jaar oud.
Totaal 330.000Km mee gereden oja was wel een diesel.
En daar van had ik een kachel radiateurtje laten vervangen.
En na 10 jaar ook een radiateur was nog van koper toen.
Reed perfect 1 op 18.5 gem helaas te vroeg verkocht.
Ging verder van me werk wonen en iedere dag 100km minimaal.
Totaalper jaar 35.000 km met alle diensten vroeg laat.
Beetje bang voor pech de doorslag gaf en een 406 diesel gekocht.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar