auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: P0170

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Mijn 406 geeft de laatste tijd weer regelmatig 'storing uitlaatgas'. Uitlezen laat dan foutcode P0170 zien. Deze foutcode heb ik eerder af en toe wel eens gehad, maar als ik de foutcode nu wis dan komt hij in 1-2 dagen al weer terug.
Mijn 406 heeft 478dkm op de teller, en er zit 5W40 olie in. Ik merk tijdens het rijden geen verschil of de foutcode wel of niet aanwezig is.

In de bijlage staan screenshots van mijn OBDII app van 2 keer dat ik recent de foutcode heb uitgelezen. Is er misschien iets verdachts te zien aan de waarden die getoond worden?
Ik overweeg om weer eens een motorflush uit te voeren zoals ik ik 2010 bij 317dkm heb gedaan. Zou dat inderdaad de moeite waard zijn?

Geplaatst door

kjdkraker (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat ik in ieder geval zie is dat het mengsel in de basis veel te arm is.
Dat zie je aan de Long Term Fuel Trim van rond de 40%. Dat houd in dat de basis hoeveelheid met zo'n 40% gecorrigeerd wordt.

Was dit tijdens rijden op LPG?
Wis dan de foutcodes als de motor koud is en herhaal de test op benzine. Wat is de Long Term Fuel Trim dan?
En wat is de Lucht temperatuur (Intake Air) dan?

oldford 0
badge

7 jaar

Bedankt.

Ja, de foutcodes traden op tijdens het rijden op LPG.
Zoals je voorstelde heb ik vanmorgen bij koude motor de foutcode gewist en ben een stukje (~20km) gaan rijden op benzine. Ik heb helaas geen tool waarmee ik de fuel trim waarden live kan uitlezen. Maar de foutmelding kwam in ieder geval (nog) niet terug.

Wat kan ik nu het beste doen? Weer op LPG gaan rijden en kijken of/wanneer de fout weer optreedt?

kjdkraker 0

7 jaar

Vanwege de screenshots was ik onder de indruk dat je een tool had.
Als je die niet hebt, dan zou ik de test laten doen door iemand die wel de tool heeft.
En voorlopig zou ik op benzine blijven rijden om dure gevolgschades te voorkomen.

oldford 0
badge

7 jaar

Het heeft even geduurd, maar ondertussen heb ik een PP2000 geregeld. Daarmee kan ik allerlei zaken uitlezen maar de fuel trim waarden kan ik helaas niet vinden.
Klopt het dat de fuel trim waarden voor mijn 406 (laatste 8 cijfers chassisnr: 81425339) niet beschikbaar zijn, of kijk ik met mijn neus?

kjdkraker 0

7 jaar

Heeft iemand misschien nog een suggestie over wat ik wel kan meten m.b.t. de fuel trim waarden of wat ik kan doen om de foutcode (P0170) te verhelpen?

kjdkraker 0

7 jaar

De P0170 foutcode bleef regelmating terugkomen (vaak i.c.m. P0300).

Deze week heb ik de foutcodes gewist en ben ik op benzine gaan rijden. Op de tweede dag trad de P0170 foutcode alweer op (bij koude motor)., zie bijlage.

Voor zover ik kan beoordelen loopt de motor prima; in ieder geval stottert hij niet en houdt hij niet in ofzo. En de P0170 is de enige foutcode.

Is er iets bijzonders te zien aan de waarden in de bijlage? Hierboven kwam de Long term fuel trim ter sprake; is 30% normaal?
Wat kan ik evt doen om de fout op te lossen, is er misschien een sensor 'verdacht' of is het tijd voor nog eens een motor flush?

kjdkraker 0

6 jaar

Iets bijzonders? JA.
De long term fuel trim die op 99,2% staat. Dat is niet normaal. 99,2% geeft officieel aan dat de betrokken fuel trim Niet in gebruik is.
Dat is in tegenspraak met de Fuel system status die zegt Closed Loop met gebruik van de lambdasonde (en impliciet de short term fuel trim).
Maar dit kan een foutje bij de gegevens van de Freeze Frame zijn. Ik neem aan dat Freeze Frame data is en niet live.

Wat ook opvalt is dat de gegevens op de foto's van de 1e post in een andere volgorde staan.
Heb je soms een andere versie van het uitleestoestel?

Heeft de motor een luchtmassameter? Zo ja, die kan door veroudering een veel te laag signaal geven.

oldford 0
badge

6 jaar

Het is inderdaad freeze frame data, geen live data.
Voor wat betreft de gewijzigde volgorde van de gegevens, dat komt waarschiijnlijk door een tussentijds software update. (Ik gebruik overigens OBD Doctor op mijn iPhone via een ELM327 OBD2 interface.)

Volgens mij heeft mijn 406 geen luchtmassameter. Ik kan in ieder geval nergens (onderdelen sites, servicebox) een luchtmassameter voor mijn 406 vinden.

kjdkraker 0

6 jaar

Hallo ,
Uw 406 met een EW10J4 motor staat er om bekend dat P0170 veroorzaakt kan worden door een onjuiste timing van de distributie .
Een te slappe , of na vervanging , onjuist afgestelde distributie .
U merkt hier qua rijden weinig van .
Controleer eens de timing .
En uw motor is niet voorzien van een luchtmassameter , maar gewoon door een kabelbedient gasklephuis.

Bedankt, ik wist niet dat dit ook een oorzaak kan zijn.
Echter de P170 trad ook al op voor de laatste keer dat de distributie is vervangen, dus ik de kans dat dit het probleem is lijkt me eerlijk gezegd niet heel groot.
Maar is er een enigszins eenvoudige manier om de timing te controleren, of moet ik dan echt bij de distributieriem zelf kijken? Dat is volgens mij een hele klus.

kjdkraker 0

6 jaar

Ik kan u wel een PDF van de reparatie sturen zoals PSA het beschrijft . Het is nogal veel .
Moet ik wel even uw E-mailadres hebben

Mijn email adres staat in mijn profiel.
Alvast bedankt.

kjdkraker 0

6 jaar

PDF verstuurd via E-mail .

Ontvangen, bedankt.

Ik heb ook een topic van TrafficBandit op het 406 Coupe forum gevonden waarin hij zijn 360dkm beurt incl vervangen distributieriem verslaat: [url]http://www.peugeot406coupe.nl/forum/view...[/url] (account vereist).

Maar ik weet eerlijk gezegd nog niet of ik het aandurf om daar zelf (hier op de stoep) aan te beginnen.

kjdkraker 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.