close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: stuur trillen bij remmen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: LFY, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 81

Hallo Allemaal,
Bij het remmen begint, sinds een maandje, m'n stuur nogal te trillen. Ik heb een jaartje geleden nieuwe remschijven en blokken(voorzijde) gemonteerd en geen problemen gehad.
Remschijven gecontroleerd maar geen verschil in dikte kunnen constateren. Ook gekeken of ze soms "krom" waren maar dit is ook niet het geval.
Bij rustig remmen voel je ook dat het niet gelijkmatig is.
Iemand een ideetje ? (remkrachtverdeler ?,ABS?,enz.)
Bij voorbaat dank,
Frans

Geplaatst door

Frans043 (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Mogelijk speling in voorophanging

voyager 0

7 jaar

hoe heb je geconstateerd dat de schijven niet krom zijn???

Sjaak fr 0

7 jaar

Met alleen zien, kun je niet constateren of remschijven krom zijn.
Meetklok plaatsen en handmatig ronddraaien, alleen dan kun je een eventuele kromming meten.
Een paar tienden kan al voldoende zijn om een trilling te veroorzaken tijdens het remmen.

Pieterb1 0

7 jaar

Schijven kunnen ook na verloop van tijd nog krom trekken is mijn ervaring. eerste paar duizend kilometer merk je niets, en daarna komt dit er langzaam in.

Controleren of ze krom zijn doe je inderdaad met meetklok.
Zijn de geleiders en de zuiger goed gangbaar ?
Dat was bij mij de reden dat de rem aanliep en uiteindelijk de schijven na half jaar krom trokken.
Krik de wielen eens op en bekijk eens of de rem wel goed vrij komt.
Bekijk ook even of de abs ring niet gescheurd is vanwege de opmerking dat de auto niet gelijkmatig remt.
Eerst die zaken in orde maken voordat je met verdelers en ABS spullen aan de slag gaat.

pieterp9094 0
badge

7 jaar

[quote=Sjaak fr]hoe heb je geconstateerd dat de schijven niet krom zijn???[/quote]

Ik heb eerst gemeten of de dikte overal hetzelfde is met een schroefmaat.Deze maat blijft tussen de 0,01 en 0,03 mm.
De kromheid heb ik gemeten met een meetklok. Hier zit minder dan 0,1 mm. in

Frans043 0

7 jaar

Officiéle fabrieksopgave,s .
Dikte verschil is op het randje , eigenlijk te veel .
Max slingering te veel .

Type rem Geventileerde remschijf
Nominale diameter (mm) 260 - 283 - 305
Nominale dikte (mm) 24 - 26 - 28
Minimale dikte (mm) 22 - 24 - 26
Maximale slingering (mm) 0,05 - 0,05 - 0,05
Variatie in de dikte maximaal (mm) 0,01 - 0,01- 0,01
Remblokken / Minimale dikte (mm) 2 - 2 - 2

Rene, bedankt voor de info.

Frans043 0

7 jaar

Bedankt allen voor jullie suggesties.
Afgaande op de fabrieksopgaves nieuwe schijven gemonteerd.
Probleem opgelost.

Ik had schijven gedemonteerd en in de draaibank gezet ter controle.
Gemeten met meetklok en schroefmaat.

Frans043 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.