Peugeot 205: Peugeot

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400 cc

Ik wil de peugeot op lpg ombouwen.
Hoe dat gaat met een carburateur-uitvoering is mij bekend.
Deze peugeot heeft een monopoint-injectie van Bosch.
Weet iemand een schema hoe deze peugeot op een gewone lpg-installatie, dus geen G3, gezet kan worden.
Dan moeten o.a. bij de stand op lpg de brandstofpomp uitgezet worden, dit is geen probleem. Maar dat geeft een verkeerd sinaal aan de P58 regeleenheid waardoor de motor onregelmatig stationair draait en waarschijnlijk andere zaken, o.a. de lambdasonde, de inspuitunit, de klep van het absorbtievat, een verkeerd signaal krijgen.
Zijn er mogelijkheden om deze signalen eenvoudig te faken waardoor het wel kan ?

Graag zie ik reacties tegemoet.

Pakreel

Geplaatst door Pakreel (120) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Alleen de signaaldraad van de benzine-injector onderbreken en de rest laten zoals het is. Dus ook de pomp laten lopen op lpg. Voor de lambdasonde is een soort simulator verkrijgbaar zodat het storingslampje dan niet gaat branden. Verder op lpg netjes afstellen op lambda=1.00 en rijden maar.

Gr.

Pakreel (120), 16 jaar geleden

Beste Petje,
Bedankt voor je antwoord. Het is gelukkig toch eenvoudiger dan ik dacht.
Je hoort van mij nog de resultaten.

Pakreel

Pakreel (120), 16 jaar geleden

Helaas blijkt het niet zo eenvoudig zoals je het zegt.
De signaaldraad van de benzine/injector onderbroken, maar dat geeft geen resultaat dat de motor op LPG draait.
De signaaldraad heb ik bij de stekker van de mono-point injectie onderbroken.
Zelfs de groene en de gele in volgorde, onafhanelijk van elkaar onderbroken, maar dat had ook geen resultaat.
Ik weet niet of in deze types 205 ook andere injectie-sysytemen voorkomen, maar waar het om gaat is een Bosch.

Mogelijk heb je nog een advies ?

m.v.g.

Pakreel

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hoezo gaf die onderbreking geen resultaat? De motor stopt dan toch met op benzine te lopen?
Uiteraard gaat de motor dan niet vanzelf op lpg draaien. Daarvoor zullen de lpg-afsluiters op de tank en bij de verdamper ingeschakeld moeten worden. Maar ik was er vanuit gegaan dat je die al goed aangesloten had.

Gr.

Pakreel (120), 16 jaar geleden

Beste Petje57,

Bedankt voor je supersnelle antwoord.
Natuurlijk gaat de motor niet uit zichzelf draaien op lpg zonder de tank, verdamper en wat er meer bij komt kijken. Maar na jouw reactie kwam ik op het ineens op het idee om de stelschroef die bij de die oude systemen in de toevoer van LPG naar het inspuitspruitstuk zit wijd open te zetten. Als alternatief, voor die signaaldraad, heb ik de benzine-toe-en afvoerslang aan elkaar gemonteerd zodat ik echt wist of de motor niet stiekem van de benzine snoepte.
Nadat ik de stelschroef wijd open zette, draaide de motor op LPG. Hoera. Met de afvoerslangen zoals hiervoor omschreven gemonteerd ging ook het lichtje van de katalysator niet branden. Is dat gebruikelijk? Mijn redenering is verder dat als je nu twee afsluiters in de toe en afvoerslang van de benzine monteer dan is dat ook opgelost.
Dus als je op LPG draai, dat de benzineslangen in principe aan elkaar gemonteerd zijn, en als je op benzine gaat dat het via de injectie gaat. Het is een keus.
Verder, hoe stel je de lambda=1.00 af op deze waarde ?
Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.
Ik laat nog van mijn horen hoe ik het uiteindelijk heb opgelost.

m.v.g.

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik zou het niet moeilijker maken dan nodig is met al die benzineafsluiters. De kans op storingen wordt alleen maar groter. Gewoon 1 v/d draden van de injector via een relais uitschakelen...........klaar.
Tja, als je het afstelregister helemaal indraait, loopt ie dus echt niet op lpg.........
Voor dat afstellen op lambda=1.00 ( 0,97 tot 1,03 ) heb je een 4-gastester nodig. Die zul je waarschijnlijk niet hebben dus moet je even naar een garage waar men ook apk keuringen doet. Deze hebben zo'n tester.
Zowel stationair als bij ongeveer 2500 tot 3000 toeren afstellen op deze waarde. Als het goed is, is de CO-waarde dan nagenoeg 0 %. Met deze afstelling blijft de kat het langste heel. Eerst laten afstellen dus voordat je er meer mee gaat rijden.

Gr.

Pakreel (120), 16 jaar geleden

Bedankt voor je info Petje57

Zal een afspraak maken met garage met 4-gastester.

Pakreel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum