auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 106: Peugeot 106 1.1i 1998, remkracht volledig op wiel LA.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1i, 106 II

De peug is afgelopen vrijdag bij de apk keurmeester geweest.
Daar is de auto afgekeurd op de achterrem linksachter.

Er staat plm. 1100 newton (i.p.v. plm. 400 newton) op dit wiel bij het remmen, het remverschil is bijna 60%.

Op advies van de garage heb ik de remcilinder vervangen.
Het betreft een peug zonder losse remkrachtverdeler, deze zitten dus in de remcilinders.

Ik heb een nieuwe cilinder met nr H624030 geplaatst en alle remvloeistof vervangen met DOT 4.

Vandaag opnieuw weg gebracht maar weer afkeur op dat wiel, niets aan de situatie veranderd.

Wat kan ik proberen, anders dan lukraak onderdelen vervangen?
Wil sowieso de trommel weer loshalen en trommel + voering ligt schuren.
Wellicht het mechanisme loshalen en alle bewegende delen gangbaar maken? (heeeeeeel voorzichtig invetten?)

Of moet ik meer richting hoofdremcilinder gaan denken?

Help! :)
En dank alvast.

Groet,
Sander (hobbyist sleutelaar)

Geplaatst door

sanscorp (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je de wielremcilinder LA vervangen? Kan zomaar zijn dat RA de boosdoener is. Besmeurd met remvloeistof? ZO ja, Remvoering vervangen L+R, trommels zuiver maken en droog maken. Wielremcilinder RA vernieuwen.

Zijn de voorremmen wel goed?

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Remcilinder LA is vervangen door het juiste type (met rkv) remmen voor zijn goed.
RA is op de bank ook goed, maar hoe kan RA de oorzaak zijn? Alle remmen hebben vanaf de hoofdcilinder een apart lijntje. Zijn niet met elkaar verbonden aan de achterkant, hoe zo'n hoofdremcilinder werkt weet ik echter niet.

Boel is zeker niet vet geworden, ik weet dat je de voering dan moet vervangen.
Voering was goed, de rem remt dan ook te hard en niet te zacht ;)

sanscorp 0

11 jaar

Gaan de wielremcilinders wel uit? Dus zowel L en R?
Hebben ze de gelijke diameter?
Mechanisme niet vastgeroest?

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Een globale indicatie over de oorzaak kan de handremwerking zijn. Hoe was bij de handremtest het verschil tussen L en R? Als het verschil op de handrem tussen L en R nihil is, kun je de remvoering zo goed als zeker uitsluiten als oorzaak, maar zou je het moeten zoeken in het hydraulische gedeelte . 1 cilindertje vernieuwen kan goed gaan, maar het kan ook verkeerd uitpakken. Controleer in ieder geval of stelmechanisme L en R correct werkt en juist afgesteld is = handrem eerst volledig terug stellen op de stelschroef onder de auto t.h.v. de handremhendel en controleren of de handremhevels L en R op de remsegmenten tegen hun aanslag liggen en soepel scharnieren. Daarna het stelmechanisme van de remsegmenten zover opstellen dat de remtrommels met enige moeite terug te zetten zijn, maar vrij draaien. Daarna weer de handrem zover opstellen dat je de hendel een 5 tot 7 tandjes aan moet trekken tot vast.

hans4074 0
badge

11 jaar

Ik heb, terwijl de trommel los was, voor de zekerheid even niet op de rem getrapt.
Maar beide wielen blokkeren zodra je remt en/of de handrem aantrekt, getest met voetjes van de vloer.

Dan ga ik er van uit dat de cilinders naar buiten komen.
Pedaal voelt niet sponzig (als dat al een woord is) en er is ook geen drukverlies.
Zeker ook geen spoor van lekkages (intern of extern).

Mechanisme was niet verroest, zat wel onder het remstof en is volledig afgespoten met remmenreiniger.
In ieder geval links dan, rechts is nooit los geweest omdat ik het als een individueel systeem beschouw(de).

Ik weet ook nog steeds niet 100% zeker dat la en ra met elkaar verbonden / van elkaar afhankelijk zijn.

sanscorp 0

11 jaar

lv en ra zit op ene kant van de hoofdremcilinder
rv en la zit op de andere kant.
op de auto zit geen lastafhankelijke remkrachtverdeler.
enige is een druk begrenzer op de achterleidingen. dat wil zeggen dat je druk daar nooit te hoog kan worden en dus niet direct blokkeren.

als ik goed lees staat ene kant 1100newton op la wiel
en 600newton op ra wiel
of lees ik het verkeerd.

goed reinigen van de remschoenen kan nooit kwaad.
goed scheuren en met remreiniger alles schoonmaken.
echt invetten hoeft niet. tenminste niet als je direct naar de apk gaat. voor langere tijd is dat wel handig. meestal doe je dit als je nieuwe remschoenen monteert.
mechanisme altijd maar aan 1 kant losmaken. zodat je weet hoe het nog in elkaar moet.
voor dit probleem hoef je niet direct het mechanisme uit elkaar te halen.

wat betreft wielremcilinder la vv dat kan ook effect hebben. heb keer eerder gezien dat ze nieuwe wielremcilinder monteerde en bleek andere type die een andere maat had inwendig. hierdoor werdt de remwerking net anders. andere kant vv en was het goed.

laatste keer dat ik een remverschil had was ivm nieuwe voering en cilinders. na een rondje rijden was het wel goed.

Remclinder ra is vervangen, met juiste type.

Drukt de hoofdremcilinder niet gewoon overal even veel?
De 2 cilinders achter "regelen" dan zelf de kracht.

La = 1100 newton
Ra = 400 newton

sanscorp 0

11 jaar

De 2 wielremcilinders regelen NIETS. De vraag is; hebben ze de gelijke diameter?
Je kunt wel denken het juiste type gemonteerd te hebben, maar zijn ze wel gelijk dan?

Als de rest allemaal in orde is, denk ik hieraan.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

ik heb net 2 sets remschoenen meegekregen, ik vermoed ook dat dit een probleem kan zijn.
hoe kom ik er achter welke er in moet?

ik heb iets van sedre en docbackup draaien maar daar komen ook 2 mogelijkheden uit.
als nu de verkeerde is gemonteerd en ik ga uit van een visuele vergelijking dan plaats ik ook de verkeerde terug :)

mogelijkheid is om RA ook te demonteren en daar naar te kijken maar het liefst heb ik het 100% bevestigd uit een betrouwbare bron

sanscorp 0

11 jaar

Nú vermoed je weer dat de remvoering niet goed zou zijn. Eerder vermelde je dat deze wel goed zijn.
Het is niet verkeerd om deze te vernieuwen, maar als ze er goed uitzien, en dik genoeg zijn .......

Als je de remvoering vergelijkt zit er dan een maatverschil in? OF zitten de gaten in de segmenten op een andere positie? Zijn die gaten anders van vorm?

Ik zie nu pas dat je RA nog steeds niet hebt bekeken. ! Geef nou eens antwoord op de gestelde vragen. Zijn de WRC links en rechts gelijk (van diameter)?

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Hallo, particulier, heb ook nog werk anders dan een peugeot nakijken ;)
Ben er nog niet aan toegekomen, ga deze ochtend weer aan de slag..

Ja remvoering is dik genoeg, nee heb niet gelet op welke voering van de 2 modellen er in zit bij het vervangen van de remcilinder de vorige keer.

Ik vermoed overigens niks, ik zeg alleen dat het MOGELIJK een probleem kan zijn nu ik meer informatie heb gekregen. ik zoek nu hier in dit topic mogelijke oorzaken waar ik dus deze ochtend naar kan kijken. Dingen die ik kan testen etc.

sanscorp 0

11 jaar

even een (vermoeiende) update:

vandaar LA weer los gehaald met de intentie om de remschoenen te vervangen, de bewegende delen te reinigen en de trommel op te schuren.
na het plaatsen van de nieuwe remschoenen ging de trommel echter niet meer over de schoenen heen....

zeker weten dat de automatische verstelling terug geduwd is/was.
de handrem zat tegen de aanslag aan en kon dus ook niet verder terug.

velsrand er afgeschuurd, geen effect.. trommel over de schoenen heen geduwd en wiel stond geblokkeerd..

door twijfel aan mijzelf boel losgehaald, alle onderdelen verwijderd en geheel opnieuw opgebouwd a.d.h.v foto's voor het sleutelen en tekeningen van Peugeot zelf.
WEER ging de trommel niet over de voering.
oude remschoenen (met zeker nog voldoende voering!) opgeschuurd tot nieuw en boel gemonteerd exact zoals voorheen, trommel ging zo over de voering heen!

weet zeker dat ik de juiste remschoenen heb, heb 2 sets meegekregen omdat het niet zeker was, alle nummers voorheen opgezocht en vergeleken, zijn absoluut de juiste.


dit word wel een zeer frustrerend klusje...

sanscorp 0

11 jaar

Zelfstel-inrichting volledig terug??

hans4074 0
badge

11 jaar

zeker weten ;)

sanscorp 0

11 jaar

Even op de gok opgezocht omdat ik het chassisnummer niet heb. Op de onderdelensite van peugeot praten ze over 2 verschillende setjes Bendix/Bosch voor de achterremmen. Heeft te maken met de diameter en is afhankelijk van velg met 3 boutgaten of een velg met 4 boutgaten.
De remsegmetenset voor de 3 gaats velgen heeft de maat 165x30 en die voor de 4 gaats 180x30.

hans4074 0
badge

11 jaar

Dat klopt, beide versies heb ik meegekregen van mijn lokale onderdelenboer.
Heb ook goed gezocht, oa op vin op de (gesloten) peugeot website waar ik nog een account heb.

Heb vervolgens de trw nummers (want daar zijn de blokken van) opgezocht en de maten zijn 164x32.
Is dat misschien de reden dat ze niet passen? Die 2mm??

Het mechaniek van de 180mm is overigens ook compleet anders, dat werkt niet in deze setup.

Nu begreep ik dat de handrem mogelijk toch handmatig terug gesteld moet worden, maar deze zat, met de nieuwe remschoenen al tegen de uitslag aan? Verder naar binnen konden ze echt niet.

Is het verstandig om door te gaan met de oude voering?
Was / is niet vet, nu helemaal opgeschuurd en zit weer in elkaar.

Kan dan beter de cilinder ra ook vervangen, alles schoonmaken / schuren en dan maar weer naar de apk?

sanscorp 0

11 jaar

Blijft een rare situatie , maar als de oude voering nog goed is , terugplaatsen , na wielremcilinder vervangen , wel goed ontluchten.
Voorzichtig , rempedaal niet helemaal naar de bodem trappen , kost je als je pech hebt een hoofdremcilinder.

kaleido 1 7425
badge vip badge

11 jaar

Dat laatste wist ik inderdaad, ivm mogelijke roest dat je dan de seal lek trapt en de cilinder gaat lekken.

Ik ga morgen de andere kant doen, links is nu goed, geschuurd (voering en trommel).
Morgen nog maar een keer doorspoelen.

sanscorp 0

11 jaar

[quote=sanscorp]Is dat misschien de reden dat ze niet passen? Die 2mm??

Nu begreep ik dat de handrem mogelijk toch handmatig terug gesteld moet worden, maar deze zat, met de nieuwe remschoenen al tegen de uitslag aan? Verder naar binnen konden ze echt niet.[/quote]
Ik denk niet dat die 2 mm jouw probleem veroorzaken. Maar dat de remsegmenten thv de WRC zover mogelijk naar binnen staan kan wel zijn. Maar ´trekt´ de handremkabel niet je hefboom al naar ´binnen´ toe ? Heb je deze gelost om de hefboom meer ruimte te geven?

Maak id morgen de RA- zijde maar eens open en kijk wat je daar vindt. Ik denk dat het verstandig is om zowieso de WRC te vernieuwen.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Zodra het droog is ga ik de wrc vervangen.
De hefboom van de handrem stond echt tegen zijn uitslag aan, heb er een foto van ;)
Zal hem zo eens plaatsen.

sanscorp 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.