Peugeot 106: Peugeot 106 1.1i van 1994 slaat niet aan

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1 inj.

Beste mensen,

Een kennis van mij heeft een Peugeot 106 met een 1.1 injectie motor erin. Deze auto slaat van de een op andere dag niet meer aan.
Wat ik vernomen heb is dat de motor al enige tijd wat slechter functioneerde, dwz hij schokte af en toe.
De auto is rijdend naast het huis gezet, en de volgende dag sloeg de motor niet meer aan.
- De brandstofpomp werkt, brandstof stroomt ook door de injectie carburateur heen.
- Eerst geen vonk op de bougie's. Na vervanging van bobine (zogenoemde DIS-bobine) wel vonk, maar motor slaat nog steeds niet aan.
- Injector leek weinig tot niets te doen, nieuwe injector gemonteerd, maar motor slaat nog niet aan.
- Injector iets los gelaten waardoor benzine op de gasklep druppelde, motor wil nog steeds niet aanslaan, heeft zelfs niet de neiging tot.
- Als bij geopende gasklep remmenreiniger wordt ingespoten, heeft de motor nog steeds geen neiging tot aanslaan.

Het lijkt mij dat als een motor vonk heeft, en benzine (of brandbare vloeistof als remmenreiniger) krijgt dat deze dan in ieder geval iets moet gaan doen. Tenminste de neiging tot aanslaan hebben.

Hebben jullie nog een idee, waarom deze motor nog steeds geen thuis geeft?
Alvast bedankt voor de reacties.

Escort_Ghia

Geplaatst door Escort_Ghia (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

ejmeijer (0), 15 jaar geleden

Beste Michael,

Mijn ma (met peugeot 106 1.1 accent uit 1996, 285000 op de klok), heeft al enige tijd last van horten en stoten. Ik ben nog niet wezen kijken. Brandstofpomp is recentlijk vervangen. Ze heeft bij de garage de kop laten vlakken en nieuwe pakking i.v.m. olielekkerij, maar dat ter extra informatie.

Mijn insteek is een probleem met injectie (bougies recentelijk vervangen) of de timing.

Hetgeen ik uitvind, zal ik hier publiceren.

Emile

Keppie (0) PRO, 15 jaar geleden

staat de motor op tijd , controleer de klepspeling , heefd de motor compressie genoeg massa punten motorblok nakijken, massa en voeding computor controleren, ik zou deze dingen ook eens controleren

ejmeijer (0), 15 jaar geleden

Beetje vreemd. Gisteravond heet het probleem zich niet meer voorgedaan. In elk toerental, op deel- en vollast geen probleem. Prima motorloop.

Helaas, vanochtend wilde ik starten en de auto sloeg niet aan. Accu was netjes geladen, startmotor gaat rond, maar aanslaan ho maar. Ik vanmiddag even kijken. Scheut benzine in de inlaat. Nog steeds niks. Vonk is na controle op twee bougies niet aanwezig. Alle zekeringen in orde. Straks de bobine even nameten. We zullen wel zien.

Emile

ejmeijer (0), 15 jaar geleden

Volgens mij ben ik erachter. Het lijkt kortsluiting bij de startmotor.

Ik zal deze woensdag vervangen en dan posten we wel weer wat.

Emile

John5711 (0) PRO, 15 jaar geleden

Waarom denk je dat, wat en waar heb je gemeten? Ik verdenk eerder de ontsteking, je hebt geen vonk.

marcel7031 (0) PRO, 15 jaar geleden

Lijkt gewoon op krukassensor? Ga eens aanslepen voor de lol.
Startblokkering kan ook nog, reservesleutel proberen?

mmp (0), 15 jaar geleden

Geen vonk, geen injectie... Ik denk dat je een nieuwe DIS i.c.m. een nieuwe ECU moet proberen. Ik heb wel ergens een keer gelezen dat de ECU niet snel kapot gaat, maar als dat wel gebeurt, dat het dan meestal komt door de bobine (DIS-onsteking in dit geval).
Timing lijkt me niet, want dan zou de motor neiging moeten hebben om aan te slaan. Aanslepen heeft geen zin als de bougies niets doen.

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Marcel,

let op de plaatsingsdatum, ik vermoed dat het probleem inmiddels wel verholpen is na ruim een half jaar.

Hans

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.