Peugeot 205: Peugeot 205, 1.4i motor valt plotseling uit.

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: TU3 M/Z

Hallo,

Sinds mei 2007 heb ik een Peugeot 205 1.4 Roland Garros uit 1992 (km stand: 180.000). Tot nu toe heb ik alles zelf (en met hulp van o.a. dit forum) kunnen verhelpen. Sinds begin augustus valt de motor plotseling uit, in het begin alleen tijdens het rijden op de snelweg, maar nu ook bij lage snelheden en stationair lopen. Ik heb hieronder kort op een rijtje gezet wanneer het probleem zich voordeed.

2007-08: Heenweg vakantie, 5 minuten na pauze melding oliedruk en stoplampje, direct daarna valt de motor uit (snelheid 100 km/h versnellend naar 110 km/h tijdens inhalen, temperatuur motor net onder de 90 bij buitentemperatuur rond de 15 graden 's nachts). Oliepijl in het midden, bijgevuld tot 80%. Auto start zonder problemen, rest van de vakantie (3 weken) geen problemen meer gehad, tot de terugweg. Hetzelfde probleem na een warme start (30 minuten pauze) na ongeveer 5 tot 10 minuten melding oliedruk en stoplampje, direct daarna valt de motor uit. Totaal 4x op 800km. Snelheden tussen de 90 en 120 km/h zowel bij constante snelheid, rustig versnelen en inhouden. Start niet direct, na 1 tot 3 minuten zonder problemen. Temperatuur motor net onder de 90, buitentemperatuur tussen de 20 en 25 graden.

2007-09: Tijdens rijden opnieuw zelfde probleem na ongeveer 50km (net over de grens vanaf zutphen). Volgende 130 km geen probleem. Na ongeveer 2 uur weer rijden en 150 geen problemen. Na 4 uur terugweg, elk half uur slaat hij af, na 3x laatste 80km geen probleem meer.
Volgende weekend geen problemen meer. Alleen korte stuken rijden in het weekend (max 15km) ook niet na warme start. Paar weken later opnieuw zelfde probleem. Snelheden tussen de 30 km/h en 100 km/h.

Vervangen: luchtfilter, bougies, ontluchtingsslang olie. Schoongemaakt: hele luchtaanzuigsysteem & injectiehuis.
Starten en na ongeveer 5 minuten bij stationair lopen zelfde probleem. Krijgt wel benzine.

Vervangen: oliedruksensor.
Na warme start en 300 meter slaat de motor af (oliedruklampje gaan niet meer aan, alleen stoplampje) bij wachten voor stoplicht, start na 1 minuut weer zonder problemen. 1km verder bij 100km/h slaat weer af. Vervolgens om de 200-300meter slaat de motor af. Snelheden (rustig optrekken) tussen de 50 en 70 km/h. Temperatuur motor net onder de 90 en buitentemperatuur 10-15 graden. Na ongeveer 3km (en dus 10x afslaan en na 1-3 minuten weer starten) de laatste 500 meter zonder problemen naar huis kunnen rijden. Hierna nog stationair laten lopen, maar slaat niet meer af. Na 3 minuten uitgezet.

2007-10: Vervangen: relay mbt de injectie/ontsteking.
Starten, slaat pas af na 10km bij 100km/h. Na 3 minuten starten, laatste 5km geen problemen, ook niet bij stationair.
Weekeind erna geen problemen tijdens korte ritjes.
Testrit gemaakt van 65km geen problemen, na inparkeren stationair lopen, na ongeveer 15 seconden slaat hij af. Direct zonder problemen starten, na 30 seconden slaat hij weer af.
Zelfde weekend: tijdens het rijden geen problemen meer. Bij stationair lopen (loopt wel goed met 1000tmp) valt hij uit. Gelukkig tot nu toe niet bij stoplichten, maar alleen na inparkeren of even passagiers uit laten stappen.

Waar kan dit aan liggen? Heeft uit laten lezen zin, of kan ik zelf nog (niet te dure) dingen proberen?

Alvast bedankt!
Groetjes, Guido

guido_stam

Geplaatst door guido_stam (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

ton11564 (0), 16 jaar geleden

Het benzinepomprelais heeft bij deze auto's soms kuren. Onvoorspelbaar, soms lang geen probleem, dan opeens gaat het weer fout kort achter elkaar.
Lijkt op jouw probleemomschrijving.

guido_stam (0), 16 jaar geleden

Beste Ton,

Bedankt voor de snelle reactie. Waar kan ik dit relais vinden? Aan de linkerkant (als je voor de auto staat rechts) onder de motorkap zit tegen het schutbord aan een zwart kastje, hierin bevindt zich 1 relais deze heb ik al vervangen. Het viel mij op dat op auto's op de sloop (TU motoren in 205 en 309) er zich hier twee relais bevinden deze hangen op dezelfde plek zonder het zwarte doosje zoals bij mij. Kan het zijn dat dit tweede relais zich op een andere plek in de buurt bevindt (ik heb nog niks kunnen vinden)?
Alvast bedankt.

Groetjes, Guido

guido_stam (0), 16 jaar geleden

Vandaag de verdelerkap/rotor losgehaald en schoongemaakt. Hierna starten, na ongeveer 1 minuut slaat de motor af. Iemand een idee waar ik die relais kan vinden? Of zit er maar 1 in?
[url=http://img181.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img181.imageshack.us/img181/9662/...[/img][/url]
Op de sloop kom ik de meeste TU motoren tegen met 2 relais:
[url=http://img181.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img181.imageshack.us/img181/9004/...[/img][/url]

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

De bovenste is geen tu motor. Het verhaal van u lijkt mij meer op een versterkermodule van de ontsteking.

guido_stam (0), 16 jaar geleden

Klopt dat de foto geen tu motor is, het ging mij om de plek van het relais.
Probleem is opgelost, bleek toch de ontstekingsmodule te zijn.
Iedereen bedankt voor de reacties!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.