Beste allemaal,
Pas geleden liep mijn auto (op benzine) ineens op drie cylinders. De ANWB moeten inschakelen, oordeel: 1 defecte (benzine) injector. Deze is inmiddels vervangen, dus dat euvel is verholpen.
Sinds de defecte injector, loopt de auto niet lekker meer. Wanneer ik boven de 90 middelmatig accelereer, dan stottert de auto. Ik heb hier last van zowel bij het rijden op benzine, als bij LPG. Bij LPG is het effect nog duidelijker en krijg ik ook backfires in de luchtinlaat.
Stationair loopt de auto prima, bij lagere snelheden is er af en toe een enkele hik, vrij onwillekeurig. Ik kan de motor ook zonder problemen hoog in de toeren krijgen. Pas bij redelijk veel gas geven (bij relatief lage toeren), begint hij te bokken. Er gaan geen storingslampjes branden (wat wel het geval was bij de defecte injector)
In eerste instantie dacht ik aan een defecte MAP sensor (en hierdoor een verkeerd mengsel). Ik twijfel hier nu toch een beetje aan omdat, naar ik weet, er twee aparte MAP sensoren zijn (een voor op benzine en een voor LPG (er loopt ook een vacuumslang van de inlaat naar een AG-kastje)). Klopt dit? Het gaat om een AG G3 systeem.
Dan zou het ook nog de bobine kunnen zijn. Ik lees hier wel meer verhalen over inhouden bij accelereren door een defecte bobine. Als ik het goed begrijp, is dit ook nauwelijks te testen (en die krengen zijn nogal duur..) Wat ik alleen zo vreemd vind, is dat dit probleem is ontstaan tegelijk met de defecte injector, daarvoor had ik er nooit last van. De injector was overigens echt kapot, hij liep op benzine continu op drie pitten en de injector 'tikte' ook niet. Hij loopt nu iig weer op 4 pitten.
Heeft iemand anders nog ideeen?
Mijn plan is om, voordat ik misschien voor niets een bobine koop, alle sensor waarden eens uit te lezen, als hier geen gekke dingen uitkomen, zijn er dan nog andere opties dan de bobine?
Voor de volledigheid, ik heb met het storingslampje aan nog 11 km naar een benzinestation gereden om daar op de anwb te wachten. Kan dit mijn kat omzeep geholpen hebben en deze problemen geven?
Alle suggesties zijn welkom,
Groet,
Michiel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Voorlopig maar op benzine rijden, lijkt mij veiliger dan op lpg met backfires. En eigenlijk liefst helemaal niet rijden.
Maak een afspraak met een dealer, mogelijk is er ergens een gat in het inlaatspruitstuk door de backfires of er is iets anders defect, b.v. een sensor.
Hoi Oldford,
dank voor uw reactie. Het inlaatspruitstuk lijkt helemaal in orde, hij trekt ook nog goed vacuüm, geen valse lucht. De backfires zijn volgens mij het gevolg van een ander probleem, en niet de veroorzaker. Jouw gedachten gaan niet uit naar de bobine? Vooralsnog wil ik eerst zelf de boel uitlezen en defecten uitsluiten voordat ik naar een dealer ga, vandaar de vraag hier.
Groet,
Michiel
14 jaar
Is de bobine er af geweest voor het vervangen van de injector? Zo ja, is er toevallig geen rubber bougiedop "dubbel" gaan zitten bij het weer terugzetten van de bobine? Het kan, want heb dit al meegemaakt....vraag me niet hoe ze het voorelkaar gekregen hebben.
Beste Hans,
dank voor uw suggestie, de bobine is weer helemaal juist terug geplaatst (heb hem er zelf ook nog een keer af gehad en weer terug gezet).
Even het vervolg van het verhaal. Gister reed ik naar mijn werk en dat ging zo moeizaam, dat ik hem toch maar naar de dealer heb gebracht. Met helemaal koude motor (eerste paar minuten) hikte hij bij alle snelheden, dit gaat na verloop van tijd beter, op lage snelheden (ongeachte toerental) rijd hij goed. Op benzine geeft iedere vorm van accelereren (heeeel voorzichtig of flink) boven de 90 een probleem.. Op gas rijden is geen optie, dan begint het al bij 70/80.
Toen ik rechtsomkeerd maakte om hem naar de dealer te brengen (toen heeft hij (na 50 km hikken) 20 minuten uit/stil gestaan), reed hij als een zonnetje. De dealer heeft hem enkele uren laten afkoelen en is gaan testen. En, je raad het al, niets te vinden, geen probleem gehad.... Toen ik hem weer ophaalde bij de dealer (had toen ook alweer 3 uur stil gestaan) ook geen enkel probleem gehad. Het probleem leek zichzelf opgelost te hebben.
Tot vanochtend, weer precies dezelfde kuren al hierboven beschreven. Als test (na 20km) een aantal minuten stil gaan staan met de motor af (contact uit) om te kijken of dat zou helpen (zoals de dag ervoor) maar helaas...
Als iemand nog suggesties heeft, ze zijn zeer welkom!
14 jaar
Het probleem is nog niet opgelost. Aanstaande maandag gaat hij weer naar de dealer. Ik heb in de tussentijd wel wat metingen verricht (EOBD uitgelezen).
Hier staan twee grafieken waarin ik met name naar de Fuel Trim heb gekeken:
http://www.mchristoph.nl/heenrit.jpg
http://www.mchristoph.nl/terugrit.jpg
Wat me opvalt is dat de Long Term Fuel Trim wel erg hoog is. Op de heenrit continue boven de 20% en op de terugrit boven de 13%. Wat ik zo lees zijn die waarden veel te hoog, kan iemand dat bevestigen?
Als ik dan weer naar de Lamda (voor de Kat) kijk, dan lijkt die wel weer redelijk te regelen. De lambda na de kat vind ik wat moeilijk te interpreteren (O2 sensor 2) (af en toe dipt die ineens enorm, volgens mij door onverbrande brandstof als de auto flink hikt...), weet iemand daar iets over te zeggen?
Voor wie het leuk/leerzaam vind heb ik ook de twee excelsheets met alle data online gezet:
http://www.mchristoph.nl/heenrit.xls
http://www.mchristoph.nl/terugrit.xls
14 jaar
Het lijkt er op dat de bougies rot waren, vooralsnog rijdt hij nu goed met nieuwe bougies, let's hope for the best..
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar