Peugeot 206: Peugeot 206 loopt op 3 cilinders

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 8v KFW

Hallo,

Begin vorige week starte ik mijn auto en liep deze ineens erg beroerd. Na wat onderzoek bleek hij op 3 cilinders te lopen. De meeste contacten zijn ingespoten met electrospray maar dit mocht niet baten. Eind vorige week liep de auto ineens weer goed, proefrondje gereden en niets verder aan de hand, tot een dag later, zelfde probleem weer.

Ik heb de auto uit laten lezen, computer geeft aan dat er geen ontsteking plaats vind, helaas geen cilindernummer er bij. Hierna heb ik de bobine laten vervangen (was een Electrofil, zit er nu weer op) en na die vervanging liep de auto direct weer goed. 's Avonds echter liep de auto weer op 3 cilinders. Net heb ik de bougies laten vervangen, maar dit mocht ook niet baten.

Heeft iemand nog tips waar ik de oorzaak van dit probleem in zou kunnen vinden? Is het een draadbreuk, defecte computer of iets geheel anders?

Alvast bedankt.

NoepZor

Geplaatst door NoepZor (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Controleer is de injector mbv een weerstand meeting (moet rond e 15 ohm liggen) aan de distrubutie zijde, waarschijnlijk is deze defect, doordat de aansluiting op het ruitensproeier kopje lekt!

NoepZor (0), 13 jaar geleden

Kan dit als gevolg hebben dat er een fout wordt gemeld dat er geen ontsteking is? Ook omdat de auto een paar keer weer normaal heeft gelopen vind ik het allemaal heel vreemd. Geeft de vochtige injector teveel brandstof waardoor die cilinder verzuipt als het ware? De bougie uit die cilinder was donkerder dan de andere 3.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Op beide vragen: KAN (met de nadruk op het kan, maar het hoeft niet).

NoepZor (0), 13 jaar geleden

Ik heb even geluisterd naar de injector en degene meest links (zijde van multiriem) hoor ik niet tikken. Moet ik voor de zekerheid de aansturing nog controleren, en zo ja hoe kan ik dit doen?

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Is inderdaad die injector die het meest defect gaat.
Het is niet zoveel werk om de injector-rail compleet los te nemen. Je zou de bewuste injector even kunnen wisselen met die van een andere cilinder om zo de aansturing te controleren.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

of je meet je injector door, is net zo makelijk.

NoepZor (0), 13 jaar geleden

Mijn vader heeft de injector doorgemeten en komt op een weerstand van 37kohm, strookt dit met de diagnose kapotte injector? Maakt het nog veel uit of ik een nieuwe of een 2dehands koop? Ik neem aan dat een slooponderdeel een stuk goedkoper is, een nieuwe kost bij de dealer 86 euro ex BTW.

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

De weerstand van de injector hoort rond de 14 ohm te zitten, dus als je vader goed gemeten heeft = stekker van de injector los en rechtstreeks op de injector meten, en uitkomt op 37k-ohm, dan is die injector niet goed.

Is een nieuwe je te duur, dan kan sloop een alternatief zijn alhoewel je vooraf niet kunt bekijken hoelang deze sloop-injector al droog gestaan heeft en dus gom-vorming opgelopen heeft!! Daar komt bij dat je zeker moet weten dat je het juiste type injector krijgt/koopt. Er zijn nogal wat verschillende.....ook bij 206!

NoepZor (0), 13 jaar geleden

Mijn vader had inderdaad aan de stekker gemeten. Ik ben zaterdag naar de sloop geweest met de defecte injector en een gelijkende weer meegenomen. Deze gemonteerd en de auto loopt als vanouds, probleem opgelost. De "nieuwe" injector heeft ongeveer 2 maand droog gestaan, neem aan dat dat wel kan? De auto loopt weer goed namelijk. Kosten waren 40 euro, een nieuwe is 100 euro.

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Als de auto weer goed loopt, is het oké. Je kunt ter controle nog even kijken of het T-stukje, welke in het ruitensproeier-slangetje tegen de binnenzijde van de motorkap zit, net boven die defecte injector, lekvrij is evenals de aansluiting op het sproeier-kopje. Zoals fordmonteurtje hier al aangaf, is dit meestal de oorzaak van defect gaan.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Tijd zal het leren Rick. Ik neem aan dat je vader de stekker er wel heeft afgehaald heeft? Anders wordt je motor EBE niet zo blij :*(

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.