auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 207 2009: Peugeot 207 CC melding mechanisme wegklapbaar dak defect.

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: hdi, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Hallo allemaal,
Bij mijn P​eugeot 207 CC uit 2009 1.6 HDI krijg ik de melding mechanisme wegklapbaar dak defect.
Als ik de schakelaar van het dak indruk hoor ik wel geklik, maar er gebeurt niets.
De ramen gaan niet open, koffer gaat niet openen en het dak gaat niet open. Wanneer ik de kofferbak probeer te openen is deze op slot. Als ik even wacht, auto op slot zet en weer open, gaat de kofferbak wel open.

Wanneer ik de schakelaar gebruik om de ramen allemaal tegelijk te openen en deze daarna terug met dezelfde schakelaar sluit, en vervolgens op de schakelaar van het dak druk ging het dak open en werkt alles normaal.
Als ik daarna het dak terug wil sluiten kreeg ik dezelfde fout mechanisme wegklapbaar dak defect. Opnieuw geprobeerd de schakelaar te gebruiken om de ramen allemaal tegelijk te openen en te sluiten om daarna vervolgens op de schakelaar van het dak te drukken om het dak te sluiten maar nog steeds dezelfde fout mechanisme wegklapbaar dak defect.
Als laatste poging om het dank terug toe te krijgen heb ik de motor uitgezet en gewacht tot ik een klik hoorde in de kofferbak zodat ik zeker wist dat het systeem was afgesloten. vervolgens heb ik motor terug gestart en de schakelaar van het dak ingedrukt en toen ging het dank terug normaal dicht. Niet meer opnieuw geprobeerd om dak te openen.

visueel heb ik de kabelboom bekeken of deze beschadigen heeft maar niks te zien.
Het olieniveau in het reservoir van de hydraulische pomp van de dakbediening staat tot aan het plus teken.
Alle tips of ideeën zijn welkom wat dit zou kunnen zijn.

Geplaatst door

tommy_0777 (175)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Uitlezen van het dak is misschien een begin.

. Update : Voor dat ik naar de garage ben gegaan had ik het contactpunt die je hier onderaan ziet op de foto eens met contactspray ingespoten.
Gisteren naar garage geweest toegekomen bij de garage het dak proberen te open alles werkte normaal dit 5 keer gedaan geen foutmelding.
Tijdens het naar huis rijden op enkele meter van de garage nog eens geprobeerd alles werkte normaal. Het was mooie weer dak open gelaten tijdens het naar huis rijden.
Thuis gekomen het dank terug dicht gedaan opnieuw proberen te open alles werkte normaal.
Als laatste het beschermnet weg gedaan in de koffer als dit niet is uitgerold dan kan het dank niet worden geopend dit is normaal.
Daarna het beschermnet terug uitgerold en daarna het dak proberen te open maar kreeg terug dezelfde fout. Na een paar keer proberen het net inrollen en uitrollen heb ik dak toch dicht gekregen.

Mijn vraag is dit een sensor die te zien is op de foto hieronder ?

Schakelaar

een schakelaar ok, dit is dan wat ik steeds hoor klikken in de koffer als ik de schakelaar indruk om het dak te open in de autoruimte en de foutmelding krijg op scherm hoor ik klikken in de koffer.

steeds hoor klikken in de koffer denk ik

. . update auto laten uitlezen de fout die wordt aangeven is dat dit onderdeel defect is .PSA96.800.795.80.OR
Vraag wat is de naam van dit onderdeel dit onderdeel en waar kan ik dit online bestellen ?

Kap ontgrendeling onderdelenlijn bv.

Update van de post:
Start post:

Bij mijn Peugeot 207 CC uit 2009 1.6 HDI krijg ik de melding mechanisme wegklapbaar dak defect.
Als ik de schakelaar van het dak indruk hoor ik wel geklik, maar er gebeurt niets.
De ramen gaan niet open, koffer gaat niet openen en het dak gaat niet open. Wanneer ik de kofferbak probeer te openen is deze op slot. Als ik even wacht, auto op slot zet en weer open, gaat de kofferbak wel open.
visueel heb ik de kabelboom bekeken of deze beschadigen heeft maar niks te zien.
Het olieniveau in het reservoir van de hydraulische pomp van de dakbediening staat tot aan het plus teken.

Update na garage bezoek:
Ik heb mijn auto laten uitlezen in de garage daar gaf de computer aan dat het slotmechanisme defect is dit onderdeel vergrendeld en ontgrendeld het dak.
https://i.postimg.cc/tJwBk4yT/wga3qc2703...
Ik heb het onderdeel laten vervangen maar krijg nog steeds hetzelfde probleem soms gaat het dak 22 keer na elkaar perfect open/dicht naar dan bij de 23 keer is het hetzelfde probleem terug , een andere keer is het na 6 keer openen en dicht doen van het dak. Garage zegt het dak werkt perfect het stuk is vervangen we hebben het dak open en dicht gedaan.

Wat ik wel opmerk is wanneer ik op een stoeprand op of afrij is dat het dak een krakend geluid maakt alsof het dak gaat breken. Krakend geluid komt van de rechterkant passagier. Ik heb er een geluidsfragment van gemaakt link:
https://youtu.be/bqRaYze66W0
Ook wanneer ik tegen het dak duw hoor ik het gekraak zie video:
https://youtube.com/shorts/q4uBQvFqY-0?f...

Nog iets dat ik opmerk is dat de ruimte tussen de rubber van het dak en de rubber van het koetswerk waar het dak open gaat aan de linkerkant groter is dan aan de rechterkant zie foto’s.
Grotere ruimte tussen de rubber van het dak en de rubber van het koetswerk, waar het dak open gaat linkerkant bestuurder zie foto hieronder.
https://i.postimg.cc/x8gpLk2m/rubber-dak...
kleinere ruimte tussen de rubber van het dak en de rubber van het koetswerk , waar het dak open gaat rechterkant passagier zie foto hieronder.
https://i.postimg.cc/SRT6dCtW/rubber-dak...
Zou de fout melding hierdoor kunnen worden veroorzaakt ?
Alle tips of ideeën zijn welkom.

Negen van de 10 keer zijn er een of meerdere draadbreuken in de kabelboom links, van de kofferbak naar de klep.

bedoel je deze kabel in de kofferbak naar de klep ?
https://i.postimg.cc/Kv00Scnq/m60.jpg

bedoel je deze kabel in de kofferbak naar de klep ?
https://i.postimg.cc/Kv00Scnq/m60.jpg

Denk die niet maar de kabel langs het scharnierpunt van auto naar de klep .

Die stekker met die rode schuifklip en aan een kant allemaal zwarte draadjes is het volgens mij. deze loopt via het scharnier naar de klep. maak em maar eens voorzichtig open en de bocht onderaan het linker kofferscharnier.

Het is in principe de complete draadboom van de kofferklep.

weet u soms wat de naam is van deze kabelboom ,of partnummer

weet u soms wat de naam is van deze kabelboom ,of partnummer

als je ff kenteken of chassisnr vermeld, waarschijnlijk wel.

Maar heb je al gekeken of dit idd de oorzaak is?

chassisnr vf3wb9hzc34418045

wanneer ik de koffer open voorzichtig hoor ik een schurend geluid en zie ik dat de grijze velcro band aangegeven met de groene pijl op de foto ergens een beetje achter haakt maar deze is onmiddellijk los.
Ik heb de draad van de kabelboom (van de scharnier naar de klep) in de bocht reeds eens ervan tussen gehaald zonder de grijze velcro band los te maken dus ik weet niet of dit door dit komt dat de grijze velcro band er een beetje achter haakt.
https://i.postimg.cc/TwF4BMrC/kabelboom-...

chassisnr vf3wb9hzc34418045

wanneer ik de koffer open voorzichtig hoor ik een schurend geluid en zie ik dat de grijze velcro band aangegeven met de groene pijl op de foto ergens een beetje achter haakt maar deze is onmiddellijk los.
Ik heb de draad van de kabelboom (van de scharnier naar de klep) in de bocht reeds eens ervan tussen gehaald zonder de grijze velcro band los te maken dus ik weet niet of dit door dit komt dat de grijze velcro band er een beetje achter haakt.
https://i.postimg.cc/TwF4BMrC/kabelboom-...

6534rl is het artikelnr.

kabelboom is niet goedkoop zo maar even vervangen zonder te testen is wat duur.
Bestaat er een manier om te testen of de kabel defect is zonder de kabelbekleding te verwijderen in de bocht of deze defect is ik zelf of de garage ?

kabelboom is niet goedkoop zo maar even vervangen zonder te testen is wat duur.
Bestaat er een manier om te testen of de kabel defect is zonder de kabelbekleding te verwijderen in de bocht of deze defect is, Dat ik kan zelf of de garage ?

Met een multimeter kun je testen of er een draadbreuk in zit .

. Vandaag even volledig bekeken.
Wat ik zie is dat er een kabelboom loopt met verschillende draden vanuit de koffer onderaan naar boven die dan via een kabelbaantje naar het kofferdeksel loopt, twee draaiden gaan naar een ijzeren veertje (zie foto ik weet niet wat dit aanstuurt), verdere gaan er draaiden naar beide nummerplaat verlichtingen, het kofferslot zelf, de drukknop van het slot op de kofferdeksel, het remlicht op de kofferdeksel, draden zowel naar links als rechts naar van het slotmechanisme dit is een gehele kabelboom.
Kabel naar veertje
https://i.postimg.cc/gkPpYsLD/WP-2023092...

De koffer opent wanneer je op de autosleutel druk, alsook wanneer je op knop druk op het kofferdeksel zelf, de nummerplaatverlichting en het remlicht op de kofferdeksel werkt ook.
Ik ga ervanuit wanneer na het uitlezen van de auto de computer aangeeft dat het slotmechanisme defect is en dit onderdeel is reeds vervangen en ik heb nog steeds hetzelfde probleem de melding mechanisme wegklapbaar dak defect op LCD scherm in de auto, dat er dan een breuk moet zijn in deze twee draaiden die naar het slotmechanisme lopen.
Welke twee contactpunten dit zijn in de rode aansluitplug in de koffer weet ik niet?
Staan er nummer op, en welke twee contactpunten moet ik hebben van de rode aansluitplug voor de linker kant, kant van de bestuurder ?
Ik vraag me af of ik deze tool kan gebruiken om te controleren op draadbreuk zonder dat ik weet welke
twee contactpunten ik moet hebben in de rode aansluitplug in de koffer ?
Kan ik de zwarte kabel van de tool gewoon op ijzer plaatsen dus massa en de rode draad met pen gewoon één voor één in de contactpunten plaatsen van de rode aansluitplug in de koffer of moet de zwarte aansluitpen op het uiteinde van iedere kabel aangesloten worden?
Is mij niet duidelijk in deze video ?
https://www.youtube.com/watch?v=LbCb6QPT...

foto moet staan waar link staat kabel naar veertje

Waarom leg je die bedrading in die goot bij het scharnier nou niet gewoon even bloot? kost niks behalve wat tijd, en dan weet je t zeker. Is de auto na de eerste reparatie ook wel weer opnieuw uitgelezen? voor hetzelfde geld is er iets heel anders aan de hand nu.

Als ik kijk naar de bedrading in de goot bij het scharnier beweegt die niet als de koffer open en dicht doe .De draad beweegt meer buiten de goot meer in de bocht daar is niet gewoon tap maar ook bekleding. Ik zal morgen een video maken zodat ik beter begrijp waar ik juist de bedrading bloot moet leggen.
De auto is niet opnieuw uitgelezen. Ik heb met de garage gebeld en er kwam een soort ongeloof dat het niet gemaakt was. Hun antwoord we hebben het getest en het werkte en ik zei ik zie toch dat ik dezelfde fout krijg. Ze hadden geen tijd , ik moest later terug komen. Vandaar dat ik zelf al wat onderzoek wil doen.

video kabelboom slotmechanisme:
https://youtube.com/shorts/s8drQAQz_X8?f...

Als ik kijk naar de bedrading in de goot bij het scharnier beweegt die niet als de koffer open en dicht doe .De draad beweegt meer buiten de goot meer in de bocht daar is niet gewoon tap maar ook bekleding. Ik zal morgen een video maken zodat ik beter begrijp waar ik juist de bedrading bloot moet leggen.
De auto is niet opnieuw uitgelezen. Ik heb met de garage gebeld en er kwam een soort ongeloof dat het niet gemaakt was. Hun antwoord we hebben het getest en het werkte en ik zei ik zie toch dat ik dezelfde fout krijg. Ze hadden geen tijd , ik moest later terug komen. Vandaar dat ik zelf al wat onderzoek wil doen.

video kabelboom slotmechanisme:
https://youtube.com/shorts/s8drQAQz_X8?f...
Waar moet ik juist de kabelboom bloot maken?
Nog handiger zou zijn mocht juiste contactpunten weten in de rode draad.
Ik heb eens zitten kijken bij de schema’s van de bedrading van het beweegbaar dak maar het bedradingschema van de kabelboom van het slotmechanisme waar de rode aansluitplug aan verbonden zit vind ik niet terug.
schema bedrading beweegbaar dak:
https://i.postimg.cc/Pf6tVVx5/schema-dak...


Werkwijze met multimeter draadbreuk
Ik weet niet of dit de juiste manier van werken is maar persoonlijk denk ik dat ik de rode en zwarte plug moet los maken en dan multimeter pennen moet plaatsen op 1 draad aan de zwarte plug en vervolgen één pen van de multimeter op het juiste contactpunt aan de rode plug plaatsen. Dat is wat volgens mij de garage ook moet doen om uit te sluiten of er een draadbeuk is ?
begin en eindpunt bedrading slotmechanisme video:
https://youtu.be/Y-2Ty3tIVls

Na 34sec in het filmpje zie je een bocht met van die soort zwarte kous eronheen. dat stuk zou t kunnen zitten.

Bij die 34sec zie je ook de grijze velcro band die de kabelboom op zijn plaats houd juist voor de bocht met zwarte kous eromheen hoor ik een schurend geluid als ik het kofferdeksel voorzichtig open. Ik zie dat de grijze velcro band een beetje achter het ijzer blijft hangen maar deze is onmiddellijk los. Zou dit effect kunnen hebben gehad dat de kabelboom misschien is beschadigd ?

Bij die 34sec zie je ook de grijze velcro band die de kabelboom op zijn plaats houd juist voor de bocht met zwarte kous eromheen hoor ik een schurend geluid als ik het kofferdeksel voorzichtig open. Ik zie dat de grijze velcro band een beetje achter het ijzer blijft hangen maar deze is onmiddellijk los. Zou dit effect kunnen hebben gehad dat de kabelboom misschien is beschadigd ?

Waarom niet meten ?

Ik wil het wel meten maar ik weet niet wat de juiste contactpunten zijn aan de rode plug die naar het slotmechanisme gaan. Aan het slotmechanisme is eenvoudig daar zijn maar twee draden.
Ik heb eens zitten kijken bij de schema’s van de bedrading van het beweegbaar dak maar het bedradingschema van de kabelboom van het slotmechanisme waar de rode aansluitplug aan verbonden zit vind ik niet terug.
schema bedrading beweegbaar dak:
https://postimg.cc/vDVFczfJ.

twee draden aan het slotmechanisme https://i.postimg.cc/3RFN8Kr2/WP-2023092...

Ik heb vandaag eens zitten meten
Wat ik raar vind is dat ik maar twee aansluitdraden heb aan het slotmechanisme (de zwarte plug) en dat ik bij 4 draden(contactpunten) continuïteit heb tussen de zwarte plug en de zwart/rode plug, hieronder een schema.
https://i.postimg.cc/9MVJz0qC/slotmechan...

Ik heb dit ook eens gedaan bij het kofferslot zelf de zwarte plug heeft 3 draden en tijdens het meten heb ik 5 draden(contactpunten) waarbij ik continuïteit heb tussen de zwarte plug en de zwart/rode plug, hieronder een schema.
https://i.postimg.cc/g0K3SDnb/kofferslot...

Is dit normaal?

k wil het wel meten maar ik weet niet wat de juiste contactpunten zijn aan de rode plug die naar het slotmechanisme gaan. Aan het slotmechanisme is eenvoudig daar zijn maar twee draden.
Ik heb eens zitten kijken bij de schema’s van de bedrading van het beweegbaar dak maar het bedradingschema van de kabelboom van het slotmechanisme waar de rode aansluitplug aan verbonden zit vind ik niet terug.
schema bedrading beweegbaar dak:
https://postimg.cc/vDVFczfJ.

k wil het wel meten maar ik weet niet wat de juiste contactpunten zijn aan de rode plug die naar het slotmechanisme gaan. Aan het slotmechanisme is eenvoudig daar zijn maar twee draden.
Ik heb eens zitten kijken bij de schema’s van de bedrading van het beweegbaar dak maar het bedradingschema van de kabelboom van het slotmechanisme waar de rode aansluitplug aan verbonden zit vind ik niet terug.
schema bedrading beweegbaar dak:
https://postimg.cc/vDVFczfJ.

twee draden aan het slotmechanisme https://i.postimg.cc/3RFN8Kr2/WP-2023092...

Dat maakt toch niet uit in de basis meetpen aan de ene kant en meetpen aan de andere kant en 1 voor 1 langs lopen , volgende pen enz.

ok, denk dat ik het begrijp 1 voor 1 langs lopen en als ze allemaal de waarde 1 aangeven op de multimeter dan zijn de twee draden die naar het slotmechanisme gebroken?
De waarde moeten tegen de nul aangeven op de multimeter.

Ik heb vandaag eens zitten meten
Wat ik raar vind is dat ik maar twee aansluitdraden heb aan het slotmechanisme (de zwarte plug) en dat ik bij 4 draden(contactpunten) continuïteit heb tussen de zwarte plug en de zwart/rode plug, hieronder een schema.
https://i.postimg.cc/9MVJz0qC/slotmechan...

Ik heb dit ook eens gedaan bij het kofferslot zelf de zwarte plug heeft 3 draden en tijdens het meten heb ik 5 draden(contactpunten) waarbij ik continuïteit heb tussen de zwarte plug en de zwart/rode plug, hieronder een schema.
https://i.postimg.cc/g0K3SDnb/kofferslot...

Is dit normaal?

ok, denk dat ik het begrijp 1 voor 1 langs lopen en als ze allemaal de waarde 1 aangeven op de multimeter dan zijn de twee draden die naar het slotmechanisme gebroken?
De waarde moeten tegen de nul aangeven op de multimeter.

Ik heb vandaag eens zitten meten
Wat ik raar vind is dat ik maar twee aansluitdraden heb aan het slotmechanisme (de zwarte plug) en dat ik bij 4 draden(contactpunten) continuïteit heb tussen de zwarte plug en de zwart/rode plug, hieronder een schema.
https://i.postimg.cc/9MVJz0qC/slotmechan...

Ik heb dit ook eens gedaan bij het kofferslot zelf de zwarte plug heeft 3 draden en tijdens het meten heb ik 5 draden(contactpunten) waarbij ik continuïteit heb tussen de zwarte plug en de zwart/rode plug, hieronder een schema.
https://i.postimg.cc/g0K3SDnb/kofferslot...

Is dit normaal?

Ik heb vandaag eens zitten meten
Wat ik raar vind is dat ik maar twee aansluitdraden heb aan het slotmechanisme (de zwarte plug) en dat ik bij 4 draden(contactpunten) continuïteit heb tussen de zwarte plug en de zwart/rode plug, hieronder een schema.
https://i.postimg.cc/9MVJz0qC/slotmechan...

Ik heb dit ook eens gedaan bij het kofferslot zelf de zwarte plug heeft 3 draden en tijdens het meten heb ik 5 draden(contactpunten) waarbij ik continuïteit heb tussen de zwarte plug en de zwart/rode plug, hieronder een schema.
https://i.postimg.cc/g0K3SDnb/kofferslot...

Is dit normaal?

Ik heb vandaag eens zitten meten
Wat ik raar vind is dat ik maar twee aansluitdraden heb aan het slotmechanisme (de zwarte plug) en dat ik bij 4 draden(contactpunten) continuïteit heb tussen de zwarte plug en de zwart/rode plug, hieronder een schema.
https://i.postimg.cc/9MVJz0qC/slotmechan...

Ik heb dit ook eens gedaan bij het kofferslot zelf de zwarte plug heeft 3 draden en tijdens het meten heb ik 5 draden(contactpunten) waarbij ik continuïteit heb tussen de zwarte plug en de zwart/rode plug, hieronder een schema.
https://i.postimg.cc/g0K3SDnb/kofferslot...

Is dit normaal?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.