Peugeot 306: Peugeot 306, met kunnen we de ECU omwisselen of is er meer voor

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 TU3JP

LS,

Een vriendin heeft een auto waarvan iedereen dacht dat de stappenmotor defect is, en de dealer ook. Wij waren sceptisch, want anderen hadden dat ook al geprobeerd, nu zegt de dealer: ECU, bobine en bougiekabels vervangen. De bobine is een SAGEM.

De ECU is 1000 euro volgens de de dealer. Nou hebben anderen al op de sloop 2 ECU's mogen meenemen, morgen komt de auto terug van de dealer dus dan is het ECU serienummer checken en kijken of we de goede ECU's hebben.

Echter: kan je die zomaar uitwisselen? Er zit op de originele auto ook een startonderbreker en we horen allemaal verhalen over dat de 4 cijferige code voor de startonderbreker op de eprom van de ECU staat en het niet gaat werken, als deze code ook niet ingeleerd wordt op de nieuwe ecu. Hetzelfde geld voor de centrale portiervergrendeling die in de sleutel zit.

Vraag 2: kan je met een PP2000 zoals die op internet aangeboden wordt, de ECU evt. herprogrammeren dat hij wel in het autootje werkt? Ik kan me voorstellen dat niet ieder daar een antwoord op kan geven, maar ik bedoel een dergelijke PP2000: http://www.diagtools.de/wholesale/lexia-...

Ik hoor het graag!

Hinter der Sterne

Geplaatst door Hinter der Sterne (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

Nee
je kan ze niet uitwisselen.
je moet ze programmeren, deze computer is al geprogrameerd en daarna kun je ze nooit meer programmeren. (met programmeren bedoel ik sleutelcode en ook paren met de hoofdcomputer)
enige dat je dan kan doen is nieuwe geheugen op de computer solderen en daarna software erop laden zodat hij in theorie nieuw is. of de comptuer dan 100% is, is vooraf niet te zeggen.
hiervoor zijn diverse bedrijven die dit kunnen doen.

tevens pp2000 kun je zelf alleen mee uitlezen en het een en ander aansturen. herprogrammeren en telecoderen (paremeters die de motor ebe nodig heeft) kan alleen via de server en hiervoor moet je dus ingelogt zijn op peugeot server. zonder d-nummer kan dit dus niet.


maar wat is het probleem met de auto eigenlijk
als ik zo lees dan denbk ik dat hij hoog stationaair hangt of te laag. gevolg stappenmotor vervangen, dit is mogelijk
nu lees ik ecu, bobine en bougiekabels. ????
rede is onbekend.

als hij te laag of slecht stationaair loopt en dit alleen bij koude motor is, dan kan het ook de temperatuursensor zijn. daarvan zit er 3 op en een daarvan is van de computer andere van de insturmentenpaneel en de laatste voor de koelvin zelf.
blauw, bruin en wit als ik me goed herinder.
gebeurt het ook bij warme motor dat hij erg stinkt naar benzine in de uitlaagas. dan loopt hij heel erg rijk, dit kan ook weer door de sensor komen. deze geeft mogelijk te lage temperatuur door.

Hinter der Sterne (0), 11 jaar geleden

Beste Truckerowner,

het probleem is, dat de auto afslaat bij stationair lopen. Het toerental gaat variëren rondom de 1000 toeren en dan slaat de auto af. Er is een nieuwe stappenmotor tijdelijk ingezet, zonder resultaat.
Nou las ik net op de site van www.ecutesting.com, een Engelse firma die ECU's repareert, dat er een probleem is bij de 306, vanwege de Sagem bobine: door vonkoverslag in de bobine komen er hoge pieken op de 12 volt, en daardoor worden de IC's in de ECU beschadigd.
Maar goed: herprogrammeren moet via een inlogcode is dus alleen weggelegd als ik bij Peugeot kan inloggen?
Er is al een nieuwe temp sensor in gegaan, ik geloof eentje van het koelwater. ALs je de kleur wilt weten kom ik er op terug. Maar ze zijn doorgemeten, allemaal.

Pagina over de bobine toestand: http://www.ecutesting.com/peugeot_common...

Pjotr9136 (0), 11 jaar geleden

De 306 heeft hier elk jaar wel een keer last van.
Hij wil dan niet stationair blijven lopen en valt uit (blijft meestal wel weer lopen als je even wacht en dan weer start).

Ik maak dan alle stekkeraansluitingen goed schoon en doe er wat WD40 op, het probleem blijft dan lang weg.
Zijn alle connectoren al eens goed gecontroleerd?

Hinter der Sterne (0), 11 jaar geleden

Klopt Pjotr, dat heb ik ook een keer gedaan, maar het bleef terugkomen. Na een paar maanden al. Ik kan het herhalen, en misschien ook eens de ECU stekkers onderhanden nemen. Ik gebruik de spullen van Kontakt Chemie, ik ken als elektrotechnicus WD40 als elektronische contactreiniger niet zo goed. Ik doe 3 stappen: Kontakt60, Kontakt WL en na behandelen met Kontakt 61.

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

WD40 is géén contact reiniger. Meer een alles-spray.
Doe in ieder geval je stekkeraansluitingen goed controleren, en schoonmaken, desnoods vernieuwen. Ben overtuigd dat deze iig goed zijn.

succes

Gijsvm (0), 11 jaar geleden

Je kan de ecu weer virgin laten maken. Dan wordt alles terug gezet naar de fabrieksinstelling en is hij weer als nieuw, daarna kun je de ecu weer helemaal opnieuw inleren

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

nu je het zegt over de sagem de motor ecu kan beschadigen heb ik dit inderdaad een keer gelezen(op die link die je gaf had ik dat gezien)
zoals gijsvm hierboven al zegt
je kan een 2de hands computer virgin maken (voor de laptop en dergelijke is de computer dan nieuw)

wd40 is leuk om roest weg te halen en heeft een klein beetje smerende werking. maar is meer een remreiniger dan contactspray.

verder is het herprogrammeren alleen weggelegd voor de peugeot dealer.
je kan hier niet op inloggen.
rede is dat het volgende voor nodig is.
- laptop waar de dealer zijn dealernummer heeft ingegeven en is gekoppeld aan het netwerk van peugeot.
- netwerk die in contact staat met peugeot
- uiteindelijk heb je een ip adres dat toestemming heeft om een poging tot verbinding te maken. (ip-adres is router/laptop afhankelijk)
hierna heb je een inlog nummer zodat je kan inloggen.

inlognummer kun je alleen bezitten als je bij de dealer in dienst bent. als je uit dienst bent wordt de inlognummer als het goed is ook geblokeerd.

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=trucker0werner]wd40 is leuk om roest weg te halen en heeft een klein beetje smerende werking. maar is meer een remreiniger dan contactspray.[/quote]
Is zeker geen remmenreiniger, je zegt het zelf al " een smerende werking". Wel een voordeel is dat je remmen niet meer piepen. .......

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum