Hallo allemaal,
Het lijkt een beetje op het probleem in een ander topic, maar ik denk toch wat anders.
Ik heb last van inhouden van de motor. Is een maand of twee geleden begonnen. 1 op de 5 ritten hield hij toen in. Optrekken lukte niet meer, geen power etc. plankgas: gebeurd niks. Hij kruipt heel langzaam omhoog, lees een km per 500m. Hij rijd dan ook niet harder dan 150. Hij stottert niet! gewoon geen power. Luchtfilter vervangen, hielp niet.
De volgende rit is het allemaal weer goed (nadat hij stil heeft gestaan) en kan hij goed weer 180 rijden oid.
Inmiddels is het meer regel dan uitzondering. Hij houdt steeds meer in, en als ik 120 rijd op de cruise control is hij licht onrustig. Alsof hij steeds een beetje gas geeft en dan weer wat afremt, ondanks dat dit niet op de snelhiedsmeter terug te zien is. Ik heb de dealer gevraagd waar het aan kon liggen, die wist het niet, en dacht aan de roetfilter of de vacuumpomp. Ik heb geen idee of dit klopt.
Ik heb een ODB2 lezer gekocht (een universele) maar die kan mijn auto niet uitlezen ben ik inmiddels achter. Ondanks dat de aansluiting goed is en het ISO protocol aanwezig lijkt krijgt hij geen verbinding. Ik heb dus geen storingscode.
Wat zou het kunnen zijn? Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp.
Groet,
Willem.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik zou beginnen met kijken of de roetfilter/uitlaat niet dicht zit dat ziet men vaak niet op de computer.
Ok. De hele uitlaat (van motorblok tot einddemper)? Of met de einddemper beginnen ?
groet, Willem.
15 jaar
Zou het geen idee zijn om de dealer niet te laten kijken, maar je auto uit te laten lezen met de Lexia/Proxia. Met de foutcodes kun je dan misschien zelf iets oplossen, hier vragen, of laten doen door de garage.
Zelf een hardnekkig probleem gehad die ook met de universele uitleesapparatuur van een garage niet uit te lezen was. Wel met de Lexia/Proxia.
Probleem was snel opgelost. Totale kosten uitlezen en reparatie waren een 80 euro.
Goed laten uitlezen kost je de kop niet en geeft een goed zicht op wat er aan de hand is. Nee ik word niet gesponsord door de dealer, oplossen kun je altijd kijken of je het zelf kunt. Uitlezen is echt lastiger zelf te doen!
Johan
15 jaar
Dat je OBD2 lezer het niet doet is geen wonder.
Diesels hoeven dat pas te ondersteunen vanaf 1 januari 2004.
Ofwel de auto heeft geen ondersteuning voor die algemene protocollen of het is een slecht apparaat.
Beste is inderdaad uitlezen en diagnose stellen door de dealer.
Als je door blijft rijden wordt het alleen maar erger en mogelijk ook duurder om te repareren omdat er van alles kapot kan gaan door de storing.
bedankt voor jullie reacties! Ik heb hem uit laten lezen 3 weken terug. Hier kwam geen storing naar boven: dat wil zeggen, ze hebben geen melding gemaakt van een storing. Dat is het vreemde.
misschien nogmaals doen en duidelijk aangeven wat het probleem is. Maar de roetfilter wil ik ook nog checken.
Willem.
15 jaar
vanaf roetfilter losmaken en met een lampje er in kijken dan zie je vanzelf ofer losse stukken in zitten demper een beetje schudden dan hoor je vanzelf of er losse stukken in zitten succes (ook orginele uitlees apperratuur meld niet dat een uitlaatdicht zit)
15 jaar
dat ben ik niet geheel met je eens, de testkast zal niet melden dat de uitlaat verstopt zit idd, maar er is aan de hand van bepaalde meetgegevens best wel te zien of er wellicht een verstopping aanwezig is.
Dat laatste begreep ik ook van de garage die mijn HDI uitleest. Maar er is wel verschil tussen uitlezen en begrijpend uitlezen.
johan
15 jaar
[quote=harry4203]dat ben ik niet geheel met je eens, de testkast zal niet melden dat de uitlaat verstopt zit idd, maar er is aan de hand van bepaalde meetgegevens best wel te zien of er wellicht een verstopping aanwezig is.[/quote]
is een correcte weergave ( conclusie is afhankelijk de man aan de apperatuur)
15 jaar
Hij is vandaag in de garage geweest voor de APK. Niet meer bij de Peugeot garage, want die wisten me te vertellen dat er voor 400 euro kosten gemaakt moesten worden voordat hij goedgekeurd kon worden. Ik heb hem opgehaald en naar mijn eigen garage gebracht waar hij zonder problemen goedgekeurd werd. Zucht...
Hoe dan ook, de roetfilter kon het volgens hem niet zijn. Vanmorgen nadat hij wat dagen stil heeft gestaan heb ik het idee dat de turbo niet aansloeg. Als ik plankgas geef trekt hij rustig op, en hoor je dat hij gas geeft , inhoudt, gas geeft, inhoudt maar hij gaat wel met constant snelheid vooruit. Ik verwacht nu dat het de turbo is of de EGR klep (als ik de andere topics lees). Kan ik hier zelf iets aan controleren?
Groet, Willem.
15 jaar
Kan ik hier zelf iets aan controleren
Ja zeker, rij in de auto naar de garage en laat het uitlezen. Blijf er bij staan en je kunt het zelf controleren.
Sorry hoor, lijkt alleen maar een flauwe reactie, is niet zo bedoelt.
Volgens mij kun je hier zelf weinig aan checken. Goed laten uitlezen en interpreteren alleen met Proxia/Lexia mogelijk.
Johan
15 jaar
Hoi JHV,
Uitlezen kan ik best laten doen, maar ik ben bang dat ze gewoon zeggen "kapotte turbo, helaas". Dat de turbo het niet doet weet ik zelf ook, maar de oorzaak... By the way, die EGR klep zit nog best ver weg (achter de motor) bij de 307. Niet zo makkelijk als verwacht. De losse kleppen aan de voorkant kun je wel makkelijk bij, maar die zullen niet verontreinigd zijn. Achter het blok bovenin onder de pollenfilter zit hij toch? Moet de motorsteun voor los en de motor naar voren. Vervelende is dan de dynamo die erg dichtbij de radiator zit.
Ik zal wat foto's maken mocht ik het doorzetten de EGR los te halen en te reinigen voor andere users.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar