Peugeot 309: Peugeot 309 1.4 aan de kook...

Bouwjaar: 1993, Motorcode: Benzine

Wij hebben een probleem met een Peugeot 309, 1.4 injectie uit 1993
De motor loopt steeds warm.
Nieuwe waterpomp, klepdekselpakking, thermostaat hebben we reeds gemonteerd. Van de waterpomp waren zowat alle schoepen overigens afgebroken. Waterpomp was dus kapot. Thermostaat was ook niet al te best meer.

Na al deze reparaties geen verschil te merken! TIjdens een rit op de snelweg loopt de temperatuur op de meter op en begint de motor te koken… Maar ook niet altijd.. Soms wel, soms niet. Lampje bij temperatuurmeter gaat aan.

Auto loopt voor de rest super...

Nu wou ik graag van jullie een second opinion… Koppakking of iets anders?

Jovert

Geplaatst door Jovert (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 309? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

asx (0) PRO, 13 jaar geleden

is de radiator goed ontlucht?
radiator verstopt? wordt hij overal goed warm

Jovert (0) PRO, 13 jaar geleden

Goed ontlucht, bij de dop van de radiator spuit het water eruit als hij te warm wordt.
Druk van de cylinder naar koelsysteem denk ik dan?

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Als de waterpomp inderdaad zo'n beetje al z'n schoepjes kwijt was, dan zal dit ook niet bevorderlijk zijn geweest voor de warmte circulatie, dus druk van cilinders naar koelsysteem/lekke koppakking zou kunnen en valt o.a. te testen met een snuffelaar met reactie-vloeistof welke reageert op uitlaatgas in koelsysteem.......kleine moeite om dit even te testen.

svenney (0), 13 jaar geleden

Ik zou de radiateur vervangen.

gr

peugeottechnieker (0) PRO, 13 jaar geleden

Als hij te warm wordt kan het normaal zijn dat de koelvloeistof er uit spuit bij het verwijderen van de dop. Op het moment dat je de dop verwijdert haal je de druk van het systeem en verlaag je het kookpunt, de koelvloeistof zal er dan uitspuiten. Je zou eigenlijk eens moeten kijken als de motor niet te warm is maar op normale temperatuur.

Het kan zijn hoor dat je koppakking lek is maar dat is dan een gevolg van het slecht functioneren van het koelsysteem. Zoals de waterpomp en thermostaat. Als er genoeg koelvloeistof in zit dan hoeft hij in principe niet te warm te worden.
Verder zou ik de radiateur eens goed controleren of zoals al gezegd is kijken ofie overal goed warm wordt.


Nog 1 vraagje, hoort u de koelventilator wel eens draaien (alstie te warm wordt) of na een tijdje stationair draaien in de file(kachel uit).

Zo niet dan ook werking hiervan controleren, thermo kontakt in radiateur kan je doorverbinden , ventilator moet dan gaan draaien. Zo niet controleer dan de zekering(en)(achter linker koplamp). Of kijk of de ventilator niet vast zit.
Thermokontakt wel regelmatig eens stuk.

Jovert (0) PRO, 13 jaar geleden

Koelventilator gaat gewoon aan.
De vloeistof spuit er dus uit, zonder dat de dop eraf komt (overdruk).

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=peugeottechnieker]Het kan zijn hoor dat je koppakking lek is maar dat is dan een gevolg van het slecht functioneren van het koelsysteem. Zoals de waterpomp en thermostaat[/quote]
En niet te vergeten: door sterk verouderde koelvloeistof, waardoor cil. kop en/of koppakking opgevreten is.

peugeottechnieker (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Jovert]Koelventilator gaat gewoon aan.
De vloeistof spuit er dus uit, zonder dat de dop eraf komt (overdruk).[/quote]
Spuit de vloeistof er ook uit als de motor op normale bedrijfstemperatuur is ? Ik verdenk toch wel de radiateur, wordt die overal goed warm ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum