close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Peugeot 406 1.8 bj 2000 hapert bij belasting in lage toeren

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Hallo,

Na het eindeloos doorlezen van deze website (en ook google), kan ik helaas geen goed antwoord vinden voor het probleem wat ik heb. Het gaat om een Peugeot 406 break met een 1.8 liter benzinemotor.

Het probleem is als volgt: wanneer ik bijvoorbeeld 50 rijd in z'n 4de versnelling (iets minder dan 2000 toeren), hapert de motor en begint hierdoor de "kloppen".

Het probleem doet zich voor wanneer de motor warm begint te worden, op koude motor geen problemen. De stationair is netjes en dan hoor je de wagen amper (heerlijk!), bij optrekken (zowel warm als koud) doet het probleem zich niet voor. Vanaf zo'n 2500 toeren en hoger heb ik het haperende probleem vrijwel niet, op de snelweg rijd ik al snel 3000-3500 toeren en dat gaat probleemloos.

Het eerste wat ik heb gedaan was de bougies vervangen, dit was al een lange tijd niet gebeurd. Helaas heeft dit het probleem niet verholpen.

Ik hoop ontzettend hier goede antwoorden te vinden! Het is een heerlijke wagen, ik ben er vorige week mee teruggekomen van vakantie (zo'n 3500-4000km gereden) en dan merk je extra goed hoe fijn het allemaal rijdt! Overigens heeft het haperende probleem zich wel op vakantie ontwikkelt, echter heb ik er daar vrij weinig last van gehad omdat ik vaak 2500+ toeren reed i.v.m. berg-op/snelweg rijden of gas los met het naar beneden rijden.

Nick

Geplaatst door

FeareX (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou de bobinerail verdenken als het een 16 klepper is.

Gr Jaap

JaapVeld 0

11 jaar

Bedankt voor je reactie Jaap!

Als het de bobine zou zijn, zouden de problemen zich dan niet altijd voor moeten doen? Op een koude motor doen zich namelijk geen problemen voor.

Aangezien het motormanagement ervoor zorgt dat de motor iets rijker loopt wanneer deze nog koud is, zou het probleem dan niet ergens anders (kunnen) zitten?

Nick

FeareX 0

11 jaar

Mijn 406 doet exact hetzelfde!
Injectorcleaner gebruikt,brandstofdruk is in orde,met de ontsteking lijkt ook niets mis.
Bij mij is het vorig jaar na de vakantie begonnen,met een caravan van 1300 kilo de zuid franse bergen in.
Dit jaar weer 3000 kilometer met de caravan gereden,hij blijft stotteren,maar hij rijd er wel om.
Ik vind het wel prima,als er iets stuk gaat,weet ik waar het probleem vandaan kwam.

hobby-monteur 0

11 jaar

Momenteel rijd ik op een tank BP Ultimate met een flesje Wynn's injectiereiniger er doorheen. Ondanks dat de motor nu rustiger rijdt (en lijkt ook zuiniger?) en het probleem wel iets minder is, is het nog steeds niet over.

Ik vermoed dat er ergens wat verstopt zit of iets dergelijks. Als het echt een mechanisch defect zou zijn, dan moet ik het bij ieder toerental merken lijkt me. Ik heb voor mezelf voorgenomen het zo te laten net zoals jij zegt hobby-monteur. Tenzij iemand nog een goede tip mocht hebben, dan wil ik dat graag proberen.

FeareX 0

11 jaar

hoeveel km rij je er nu mee. flesje injectiereiniger moet je erin doen bij volle tank, dan tot bijna lege tank rijden, waarna je nog een flesje injectiereiniger erin moet doen bij de volle tank
het spul moet namelijk wel zijn werk kunnen doen.

tevens is het normaal dat hij op bp ultimate rustiger en zuiniger loopt.
dit ligt aan de octaan getal van bp ultimate. bp ultimate is zeg maar euro 98
door de hogere octaangetal kan de tijd dat je een vonk van je bobine krijgt (en dus een ontbranding in de cilinder) veel korter op bovenste dode punt gezet worden. waardoor de motor meer rendement haalt uit de brandstof. en dus zuiniger. dat hij rustiger loopt is ook weer omdat hij de vonk later kan geven, bij euro 95 moet hij eerder vonken zodat hij het meeste rendement uit de ontbranding kan halen.

M'n tank is nu half leeg en ik had er 450KM mee gereden, normaal zit ik ook net iets boven de 400... MAAR, op deze tank rij ik wel sportief als de motor op temperatuur is zodat de injectiereiniger beter z'n werk kan doen. Oftewel, ik haal er nu meer kilometers uit met sportiever rijden.

Ik zal in de toekomst vast nog wel een keer een volle tank BP ultimate pakken om te kijken wat het verschil is bij normaal rijgedrag. Dan kan ik ook gelijk uitrekenen of BP ultimate zoveel duurder is dan gewone euro 95.

FeareX 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.