auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: Peugeot 406 Coupe 3.0 V6 probleem stuurpomp en dynamo

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0 V6

Hallo,

Momenteel ben ik met een auto van een kennis bezig. Het gaat hier om een Peugeot 406 Coupe 3.0 V6 uit 1998. Het probleem is dat zijn stuurbekrachtiging en dynamo niet meer werken. Ineens tegelijk.. Vorig jaar is er een nieuwe Multi riem omgekomen (geen nieuwe looprol en spanner) nu is dus sinds 2 weken het probleem dat zijn stuurbekrachtiging niet meer werkt en hij kreeg last van startproblemen. Ik heb de accu doorgemeten  3,8 Volt en na overstarten heb ik gemeten hoeveel de dynamo laad  11,8 Volt. Dus dat verklaart ook wel zijn startproblemen. Ook is er stationair een piepend geluid te horen wat bij het Multi riem gedeelte vandaan komt. Ik had zelf het vermoeden dat de riem te los zit. Als ik de riem bij de spanrol & veer omhoog trek, kan ik zo de veer intrekken. Mag zit wel? Dat vraag ik me af…

Wat ik me ook afvraag, heeft de stuurpomp en dynamo een bepaalde spanning nodig om goed te werken? Of is het als de stuurpomp & dynamo draaien dat ze werken moeten? Het lijkt me wel heel toevallig dat tegelijk de dynamo als de stuurpomp kapot gaat. (er is geen stuurolie lekkage te zien en het vloeistof potje zit ook vol)

Graag zou ik jullie ideeën horen.

Alvast bedankt. Mvg Robin

Geplaatst door

robin_geersing (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Robin, Het antwoord op jouw vraag is niet moeilijk te geven.

Zowel de dynamo als de stuurbekrachtigingspomp moeten vermogen leveren om effectief te kunnen zijn. Het is de bedoeling dat het benodigde vermogen weggehaald wordt van de krukas. Dat gebeurt nu niet.

De meest eenvoudige oorzaak van het niet overbrengen ervan is een multi riem die niet voldoende strak gespannen is en zodoende slipt.

Vervangen van de riem en op de juiste manier spannen is dan de remedie.

Het kan ook zijn dat de krukas poelie niet voldoende vast zit op de krukas waardoor de poelie slipt.

Als bv de spanrol of de dynamo, waterpomp, stuurbekrachtigingspomp enz. veel te zwaar draaien of zelfs vastzitten? zal de riem, ondanks de juiste afstelling ook slippen op de krukas poelie. De riem is niet berekend op de krachten welke hij nu moet overwinnen.

Ben afgelopen weekend bezig geweest met de auto. Hierbij mijn bevindingen.

- Als ik bij stationait draaien het stuur omdraai werkt de stuurbekrachtiging niet en gaat het acculampje branden
- Auto rechtsvoor op de krik (om beter bij de riem te kunnen) vervolgens stationait draaien en de stuurbekrachtiging werkt wel en geen brandend lampje
- Vervolgens wiel eraf en binnen kant spatbord. Met draaiende motor is steeds een piep hoorbaar wat uit de krukaspoelie komt
- De multiriem verwijdert, alle poelies (spanrol, meeloop, stuurpomp, dynamo) draaien goed en makkelijk rond.
- Vervolgens de krukaspolie gecontroleert, volgens mij is deze kapot. Je hebt het stalen hart (waarmee die bevestigd zit, 4 boutjes) hieromheen zit een rubber ring (demper??) en daaromheen weer een stalen ring waar de riem over heen loopt. De rubber ring zit helemaal los tov het stalen hart. Je kunt hem op en neer bewegen en de rubber ring kun je ook draaien tov het stalen hart. Er zijn ook stukjes rubber verdwenen.

Ik denk dat het hier foutgaat, verbeter me als ik het verkeert heb. Maar als de krukas ronddraait en de rubber ring af en toe stil komt te staan, slipt het stalen hart van de krukas poelie in het rubber deel, waardoor de multiriem niet ronddraait.

Verklaart dit ook de werking van de stuurbekrachtiging. Op het moment dat beide voorwielen op de grond staan werkt het niet, met het rechter voorwiel omhoog wel. Dan komen er minder krachten op lijkt me.

De stuurbekrachtiging werkt als je links of rechtsom druk uitoefent op het stuur. Als de wielen meegedraaid zijn is die druk weer weg. Alleen in een uiterste stand kun je druk blijven uitoefenen. Het wiel kan dan niet verder dus blijf je bekrachtigen.

Hoi Robin,

Je geeft zelf al het antwoord, de krukaspoelie is stuk. De buitenring mag niet verdraaien ten opzichte van het hart. Dat is bij jouw dus wel het geval. In ieder geval een nieuwe krukaspoelie monteren.

Succes.

dick407sw 15

12 jaar

Krukaspoulie vervangen, en het probleem is over

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.