close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Aanjager kachel werkt niet meer

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Hallo,
Het volgende is het probleem:
Toen ik vanochtend wegreed zette ik mijn climacontrol van 'auto' op handmatig en ineens viel de aanjager uit.
Met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. De lucht wordt nog wel verwarmd, maar stroomt niet meer.
Allereerst alle zekeringen gechecked, maar die zijn allemaal nog goed. Daarna heb ik de aanjager uitgebouwd en extern aangesloten en deze werkt prima. Als ik de voeding/stekker van de aanjager doormeet staat daar 17.5 volt op. Als ik op het dashbord de handmatige aansturing aanpas verandert dit voltage niet. Echter, op het moment dat ik deze voeding op de aanjager aansluit slaat de spanning terug naar nul.
Iemand een idee?
Hartelijk bedankt alvast!

Geplaatst door

pgphamm (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

motorsnelheid is massagestuurd, dus is het normaal dat de spanning gelijk blijft. ergens een contact (stekker, relais) dat ingebrandt is? geef eens de laatste 8 vh chassisnr, zodat we het elektrisch schema eens knn bekijken

PEUGEOT TR 0
badge

15 jaar

Je zou eigenlijk spanning moeten blijven behouden op de stekker van de voeding, alsie bij aansluiten naar 0 volt gaat dan heb je ergens een slecht kontakt in de voeding draad (weerstand).
Normaal gesproken is meestal de het aanjagermoduul op de motor stuk maar meten is weten.

Hallo,
bedankt voor de info.
Chassisnummer is het volgende:
VF38E6FZF81671222
Mocht je het electrisch schema vinden zou ik hem graag zien als dat mag!

De spanning die naar 0 gaat is wel gemeten tussen de plus en de min draad, niet tussen de plus en de aarde.
Aangezien jullie zeggen datíe massagestuurd is zou hier iets kunnen zijn.

Aanjagermoduul op de motor weet ik niet wat het is. Verduidelijking?
Ik zal proberen dadelijk wat fotootjes te schieten ter verduidelijking van de situatie hier.

Tot snel,
Paul

pgphamm 0

15 jaar

Zoals belooft een schetsje met hoe het er volgens mij uitziet en wat fotootjes.
Hoop dat het duidelijk is...

pgphamm 0

15 jaar

Volgende meetstap:
nu tussen de plus en de auto-massa gemeten. Dit blijft op 17 volt. De min gaat echter van 0 naar 17 op het moment dat ik hem aansluit op de aanjager.
Dusse..ik denk dat het het "regelkastje" is. Iemand een beter/ander idee?

pgphamm 0

15 jaar

Vervang het relais eens. (op het zekeringkastje, pas had ik hetzelfde)

Jaap132 0

15 jaar

Zekeringskastje in de auto, of in de motorruimte?
En, welk relais bedoel je?
Mvg,
Paul

pgphamm 0

15 jaar

Boven de zekeringen zit een rij relais. De rechtse daarvan is voor de aanjager. Deze was bij mij stuk.

Jaap132 0

15 jaar

Geen rijtje met relais gevonden, helaas. Aan de linkerkant zaten er wel 2, die heb ik eens opmgedraaid, maar geen effect.
Ik heb ondertussen de "regelunit" er uit gehaald. Zie foto. Is er een manier om te (laten) checken of deze werkt?
Isíe te repareren?
Bedankt alweer,
Paul

pgphamm 0

15 jaar

dit is idd de module die de spanningsregeling verzorgt vd aanjager. stuknr 6441L2 kostprijs 80 euro. deze gaan wel eens stuk. wat je eerst nog kan proberen is dmv draden de motor eens zelf rechtstreeks aan te sturen, hij moet dan normaal op volle toeren draaien

PEUGEOT TR 0
badge

15 jaar

De motor heb ik al eens uitgebouwd en getest; deze draait zonder problemen.
Het probleem moet in deze controle-unit zitten of in het aansturingspaneel.

De controleunit heeft, behalve de in en uitgaande spanning ook twee zeer dunne draadjes die vanaf het instrumentenpaneel komen. Als ik de regeling verander, verandert de spanning hiervan van 0 volt (vol aan) naar 0,05 volt (volledig uit)
Klinkt dit als aannemelijke getallen?

pgphamm 0

15 jaar

Als je zoekt op "6441L2" dan krijg je tig resultaten voor citroen's (C5) die dit probleem ook hebben, maar geen enkele peugeot...
Is het peugeot partnummer anders wellicht?
Trouwens ook gezien dat je de MOSFET kunt vervangen.
Ga ik ook eens bekijken.

pgphamm 0

15 jaar

[quote=pgphamm]De motor heb ik al eens uitgebouwd en getest; deze draait zonder problemen.
Het probleem moet in deze controle-unit zitten of in het aansturingspaneel.

De controleunit heeft, behalve de in en uitgaande spanning ook twee zeer dunne draadjes die vanaf het instrumentenpaneel komen. Als ik de regeling verander, verandert de spanning hiervan van 0 volt (vol aan) naar 0,05 volt (volledig uit)
Klinkt dit als aannemelijke getallen?[/quote]
Volgens mij moet je ongeveer 0 tot 5 volt meten en ik denk dat de motor daar voor moet lopen. (tussen aansluiting 5 en 6 op de groene 6 polige stekker van het moduul)

Ondertussen gekeken op een citroen forum. Kennelijk heeft de C5 dezelfde module en vaak problemen hiermee.
Op dit forum geven ze aan dat de regeldraadjes in weerstand moeten varieren van 4.5 k-ohm tot 155 k-ohm. Dit doen de mijne ook. Ook heb ik een stukje gevonden over het doormeten van de MOFET op de module. Als ik dit doe zoals beschreven dan is deze bij mij inderdaad kaduuk. Dus, nu eerst kijken of ik de MOFET kan vervangen voor 2 euri, en anders of ik een vervangend moduul kan vinden. Ik houd jullie op de hoogte!
Bijgevoegd nog even de link van het citroenforum, is zeker interessant!

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.p...

pgphamm 0

15 jaar

Ok opgelost!
Zoals al eerder gezegd was de MOSFET kapot. Dit is een zgn. powerMOSFET met nummer STP 80NF55-08.
Als je dit aan je locale electronicazaakje meldt dan heeft'ie binnen no-time een vergelijkbare MOSFET omhooggetoverd.
Daarna komt het soldeerwerk.
Het verwijderen van de oude MOSFET is het moeilijkst. Dit omdat er een knots van een koelunit op zit die alle warmte wegzuigt.
Ik heb er uiteindelijk een 80W soldeerbout opgezet en toen was het zo gepiept.
Nieuwe MOSFET erop en inbouwen. Uiteindelijk fluitje van een cent.
O ja, de complete unit vervangen kost inderdaad 88 euro. De MOSFET was 4 euro.
Bedankt voor al jullie input!
Groetjes,
Paul

pgphamm 0

15 jaar

waar heb je deze regelunit gevonden ik kan m niet vinden

In de voetenruimte van de bijrijder zitíe aan de linkerkant, schuin achter de aanjager.
Als je een vervangende wil kopen moet je even googlen en een handelaar in tweedehands peugeotsh*t vinden.

pgphamm 0

14 jaar

ok bedankt ga morgen even zoeken

Ik heb ook een probleem met mijn kachelmotor.
Hij doet helemaal niets. Als ik de stekker een keer los trek en daarna weer vastmaak, doe hij het weer wel (niet voor lang)
Ligt dit aan een defecte kachelmotor of kan het ook de MOSFET of zo zijn?

jeronimo33 0

13 jaar

Tav jeronimo33

Je mosfet zal niet kapot zijn, wel zal je slechte of vergloeide (zien er donker uit,
terwijl de andere mooi blinkend zijn) contacten hebben
in de stekker en contrastekker op de print van de kachelmodul .
Ook zal je zien dat bepaalde dubbelzijdig gesoldeerde stekkerpinnen
op de print moeten hersoldeerd worden dan zal dit fenomeen
(kortstondig werken na wikkelen aan de stekkers) wegblijven .

grtn

georges8500 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.