Betreft: Peugeot 406 (2001, km-stand: ca. 90.000, automaat, 2.0ST v16).
Ik heb al zeer geruime tijd twee problemen:
Probleem 1: Automaat
De automaat schiet regelmatig in de sneeuw en sport-stand.
In het handboekje staat deze storing vermeld met al enige advies om zo snel mogelijk naar de garage te gaan.
Helaas was het tot op heden niet mogelijk om de auto in die toestand (dus met draaiende motor, sport-sneeuw stand)
aan te bieden. Wel hebben wij regelmatig het probleem aangekaart, maar helaas kon de garage kon, het uitlezen
van de computer niets vinden.
Ergens op Internet lazen we dat het misschien te maken had met het bijvullen van olie in de automatische
versnellingsbak. Dit hebben wij als suggestie aangedragen.
De garage gaf aan dat bijvullen van een automaat in feite niet nodig was, maar omdat het probleem bleef bestaan
heeft men een halve liter olie bijgevuld. Dus toch...? (Was trouwens knap dure olie).
Het léék er even op dat het probleem verholpen was, maar na een week of wat gebeurde het weer.
's Morgens vroeg, vlakke weg.
Het is ons opgevallen dat het vooral gebeurt wanneer :
- het koud is, of
- bij het optrekken, of
- bij een helling omhoog (b.v. een tunnel uitrijden, in feite ook optrekken)
of een combinatie van bovenstaande factoren.
We zijn rustige rijders, maar nu moeten we wel héél voorzichtig rijden... We geven zeer behoedzaam gas.
Bij het 'optrekken' bij een groen verkeerslicht komen we nauwelijks mee met de rest van het verkeer.
De kleinste wagentjes rijden stukken vlotter weg. Het is eigenlijk te gek voor woorden.
De oplossing tot op heden was en is : z.s.m. een plek opzoeken (vluchtstrook) waar de motor even uitgezet
kan worden. Opnieuw starten en het probleem is (voorlopig) even opgelost...
2. Ratelend geluid
Wanneer we gas geven horen we een ratelend geluid onder de motorkap vandaan komen.
Dit is vrijwel niet hoorbaar wanneer we bijvoorbeeld gewoon rustig 80km rijden. Dat ratelende geluid is gas geven
vanaf elke snelheid. De motor klinkt ook erg rauw en schraperig.
Misschien hebben deze 2 problemen met elkaar te maken ?
Wagen heeft altijd keurig z'n beurten gehad bij de Peugeot dealer. De distributieriem is op tijd vervangen.
Behalve olie peilen doen we er verder zelf niets aan. Hij staat grotendeels in onze garage: heeft amper
te lijden.
Hoop dat er hier suggesties zullen komen voor een oplossing.
Bij voorbaat dank!
grtn
==
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1. Is de auto bij een Peugeot dealer uitgelezen? Deze moet er een storingscode uit kunnen halen. Ik denk zelf aan de elektrokleppen in de automaatbak.
2. Zou een rammelend uitlaatspruitstuk kunnen zijn.
[quote=306 cabrio]1. Is de auto bij een Peugeot dealer uitgelezen? Deze moet er een storingscode uit kunnen halen. Ik denk zelf aan de elektrokleppen in de automaatbak.
2. Zou een rammelend uitlaatspruitstuk kunnen zijn.[/quote]
1. Ja - is uitgelezen. De ene keer konden ze niets vinden. De andere keer was het een vaag verhaal, iets van dat het men vermoedde dat het probleem 'vrij diep' lag en dat we daar nog maar eens voor moesten terugkomen en dat we de auto waarschijnlijk een paar dagen kwijt zouden zijn. Hij (de auto) deed het toen eigenlijk weer wekenlang goed. Daarna zijn
we nog een keer langs geweest, is de computer gereset (betalen uiteraard), maar dat bleek later niet te helpen. Ergo:
regelmatig aangekaart, 2x computerreset, olie bijgevuld en eigenlijk geen oplossing. Dus lijkt het een gebed zonder einde
te worden, dat geld/tijd kost.
Vandaar dit bericht.
2. Okay, hartelijk dank.
Heb overigens geen idee wat een reparatie van de elektrokleppen kost. Is het iets ingewikkelds, waar men uren mee bezig
is en vele honderden euro's gaat kosten?
Kwam zoeven in http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p... tegen, met ongeveer hetzelfde probleem.
Dus misschien ook verstandig om de software te updaten..??
grtn
=
16 jaar
Zo wi zo mioet je zorgen de laatste software in de computer te krijgen. En die elektrokleppen van 306 cabrio laten vervangen , nieuwe software hoort daarbij ,lijkt mij inderdaad ook de juiste oplossing om weer lekker met het verkeer mee te kunnen scheuren.Wel na gedegen diagnose door een (andere) dealer.Kosten zijn behoorlijk maar niet onoverkomelijk,en je moet bedenken dat een nieuwe bak(en dat komt ervan als je hier lang mee doorrijd)veel meer kost.
[quote=oldtimer]Zo wi zo mioet je zorgen de laatste software in de computer te krijgen. En die elektrokleppen van 306 cabrio laten vervangen , nieuwe software hoort daarbij ,lijkt mij inderdaad ook de juiste oplossing om weer lekker met het verkeer mee te kunnen scheuren.Wel na gedegen diagnose door een (andere) dealer.Kosten zijn behoorlijk maar niet onoverkomelijk,en je moet bedenken dat een nieuwe bak(en dat komt ervan als je hier lang mee doorrijd)veel meer kost.[/quote]
Thanks!
Overigens, het gaat hier om een 406, zie de 1e regel in mijn 1e bericht. Maar ik vermoed dat de oplossing hetzelfde blijft.
We zitten overigens al enige tijd te dubben... auto eruit, nieuwe kopen, of deze 'oplappen'. Vandaar de vraag m.b.t. de 'kosten'.
Eind van het jaar nieuwe banden en wie weet, over niet al te lange tijd een nieuwe uitlaat... accu...
Auto uit 2001 en er is nog niets vervangen :-)
grtn
==
16 jaar
Stom, stom, ik zie net "306 cabrio" is de naam van de eerdere poster... arrrghh... Sorry... ahum..
16 jaar
[quote=pcwul]Vandaar de vraag m.b.t. de 'kosten'.
Eind van het jaar nieuwe banden en wie weet, over niet al te lange tijd een nieuwe uitlaat... accu...
Auto uit 2001 en er is nog niets vervangen :-)
grtn
==[/quote]
Kosten van de elektrokleppen vervangen schat ik op ca 350 euro, is 2 uur werk en 2 kleppen vervangen.
Banden, uitlaat, accu............. elke auto krijgt dat ooit eens.
Heel hartelijk dank voor de informatie!!
Ik neem contact op met de garage. Eens kijken hoe dit allemaal uitpakt.
Nogmaals: bedankt!
met vriendelijke groeten.
=
16 jaar
En bedenk wel zulke echt lekker rijdende auto's worden er niet meer gemaakt.Kijk als je genoeg heb gespaard voor een nieuwe, altijd doen natuurlijk maar anders, zou ik het wel weten.
Wel blijven herstellen met originele onderdelen (uitlaat)en lekker op Michelin's laten rijden dan hou je nog jaren plezier van deze auto.
Hoi,
Automaat is waarschijnlijk een AL4. Nieuwe automaatolie erin, en bak grondig laten doorspoelen wil wel eens helpen. Zomaar klakkeloos bijvullen zonder eerste het niveau na te kijken is niet echt snugger. Deze automaten hebben last van interne vervuiling, vooral het hydraulisch blok is daar gevoelig voor. Ook electrokleppen gaan wel eens stuk. Na het spoelen moet ook de oliekwaliteitsmeter een bepaald aantal eenheden terug gesteld worden. Deze 406 is met 90.000km trouwens amper ingereden, zou ze dan ook niet zonder meer aan de kant zetten. Normale slijtagedelen moeten op een gegeven moment natuurlijk wel vervangen worden, toch weegt dat in de verste verte niet op tegen de gigantische afschrijving van een nieuwe auto.
Of je moet de auto beu zijn natuurlijk.
Ik zou deze wagen eens door een kleine onafhankelijke Peugeot specialist laten bekijken. Deze mensen zijn vaak doorgewinterde vaklieden, die uw oudere Peugeot wellicht beter kennen en dienovereenkomstig behandelen dan menig dealerbedrijf die meer gespitst is op nieuwere auto's.
Het is maar een gedachte,
Groet,
Nico den Haak.
16 jaar
Hallo -
Sorry voor de late reactie.
De dealer stelde - op het punt van electrokleppen - dat het dát helemaal niet hoeft te zijn - het kon ook iets zijn met een slippende riem(?) - het prijskaartje liep ras op van minimaal 800 via 2500 tot wel 5000 euro...
Na exact 25 jaar (in 1983 met een 505 gestart) wordt het misschien tijd om naar een ander merk om te kijken. Jammer, want op zich zit die 406 best wel goed. Op deze manier durfen wij niet op vakantie te gaan.
Overigens, ik weet geen onafhankelijke Peugeot specialist, helaas...
grtn
==
16 jaar
Kan zo'n dealer nou niet eens een fatsoenlijke diagnose stellen!.
I.p.v maar wat roepen en we weten niet wat het is.
Ze hebben alle mogelijke uitlees apparatuur en nog kunnen ze niks zinnigs zeggen.
De antwoorden die je hier op de site krijgt zijn van peugeot monteurs.
En die dealer begint te zwetsen over een riempje, die dealer moet toch op zijn minst in dezelfde richting denken.
Ik snap hier niks van.
16 jaar
PCWUL,
in welke hoek van het land woon je eigenlijk?
Misschien kan iemand je wel een advies geven over een onafhankelijke Peugeot specialist bij jou in de buurt.
Het lijkt me zonde zo'n fijne auto weg te moeten doen zonder te weten wat het echte probleem is.
16 jaar
[quote=oldtimer]En bedenk wel zulke echt lekker rijdende auto's worden er niet meer gemaakt.Kijk als je genoeg heb gespaard voor een nieuwe, altijd doen natuurlijk maar anders, zou ik het wel weten.
Wel blijven herstellen met originele onderdelen (uitlaat)en lekker op Michelin's laten rijden dan hou je nog jaren plezier van deze auto.[/quote]
Of heeft hij je misschien een voorstel gedaan voor een nieuwe zodat hij eigenlijk liever niet repareert.
Slechte dealers zijn er trouwens ook, ik hoorde vanmiddag op de camping een staaltje, daar rezen mij toch ook wel de haren van ten berge.
Dus als er een andere dealer in de buurt is zou het misschien verstandig zijn om een second opinion te vragen.
Aan iedereen,
Enorm bedankt voor de positieve toch enigszins opbeurende reacties. Zo'n half jaar geleden werden wij gebeld door Peugeot Nederland, routine-vragenlijstje, of we tevreden waren, bla bla.
We hebben aangegeven dat eigenlijk toch wel teleurgesteld waren. Het relaas gedaan van de automaat, bla bla. En dat het ons eigenlijk, bij wijze van spreken, niets kon schelen wáár de expert zou zitten die het euvel van de automaat zou kunnen verhelpen. Het zou worden doorgegeven en vervolgens hoor je daar -uiteraard- niets meer van. Kennissen van ons, met toch ook niet al te goedkope wagens, b.v. Volvo, kunnen laaiend enthousiast zijn over hun dealer. Dat maakt ons knap jaloers...
Maar goed.
We kunnen het never nooit bewijzen, maar je zou haast de indruk kúnnen krijgen dat de dealer denkt: gezien de leeftijd van de wagen en de km-stand - wanneer de prijs fiks hoog wordt aangezet kan dat 2 voordelen opleveren: de klant ruimt de wagen op - kans dat hij een nieuwe Peugeot koopt - zo niet, pech, maar we hoeven het 'probleem' niet meer op te lossen. Het is lelijk gedacht ...
Ik woon regio Dordrecht. Misschien is hier een Peugeot specialist in de buurt?
thanks
==
16 jaar
idd zoek een goede serieuze dealer. Deze kennen deze wagens het beste en de suggestie van de klepjes is de meest waarschijnlijke oorzaak. In dordrecht ben ik niet bekend met welke goede dealer daar zit. Maar anders nodig ik je uit voor een bezoek aan 1 van de Noordelijke dealers. Die weten een 406 automaat nog echt te warderen!!
Herinner me net dat het ook aan het smoorklephuis kan liggen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar