hai allemaal,
Tijdens de terugreis van vakantie me rotgeschrokken.
Wat was het geval? rechterachterrem sloeg/zat vast en voering stond in de brand. de vlammen kwamen tussen mijn wieldop uit. enorme rook. heel voorzichtig geblust door er water gedoseerd op te spugen.(wat krijg je dat moeilijk uit) was bang dat anders de schijf door midden zou gaan. alles kokend heet. na een half uurtje was alles redelijk afgekoeld, zodat je eindelijk de bouten kon aanraken.
Wiel er af gehaald, zo goed en zo kwaad als het ging de boel gangbaar gemaakt. (gelukkig was er iemand bij die daar verstand van had). Fijn trouwens zo'n constructie waarbij je reservewiel aan e.a. kabel hangt. Je bent ik weet niet hoe lang bezig om die boel weer op te takelen, iedere keer dondert dat wiel weer van dat ding af. Fijne plek ook voor een krik. Paar maal nog gestopt om e.a. te controleren.
Gisteren heeft er iemand even naar kunnen kijken. Die zag dat mijn schijf ovaal was geworden. Alles gedemonteerd, tot dat bleek dat je e.a. bep. formaat tork(?) sleutel nodig had voor de achterkant en die maat had hij niet.
Blokken er af, klauw los etc. Alles helemaal schoongemaakt. Behalve nieuwe schijven moeten er ook nieuwe remblokken op.
Allereerst wilde hij er even nieuwe remblokken voor me opzetten. Toen ontstond er een probleem waar ik even wat over wil vragen:
aLS JE NIEUWE REMBLOKKEN WIL MONTEREN MOETEN DE REMZUIGERTJES VAN DE ACHTERREMMEN TERUGGESTELD WORDEN. eR ZITTEN 2 GLEUVEN IN WAARDOOR HET ERUIT ZIET DAT JE ZE TERUG MOET DRAAIEN. dAT WILDE HIJ NIET DOEN OMDAT HET NORMAAL GESPROKEN ZO IS DAT JE NOOIT AAN DIE ZUIGERS MOET DRAAIEN. NU HAD HIJ OOK EEN SPECIAAL APPARAAT OM DIE ZUIGERS TERUG TE DRUKKEN, MAAR DORST DAT OOK NIET TE DOEN, OMDAT HIJ BANG WAS ZO HET HANDREM MECHANISME DAT ER ZIT TE BESCHADIGEN.
Hij heeft dus alleen alles gangbaar gemaakt, alles zo goed mogelijk schoongemaakt en de oude remblokken er maar weer voor zolang opgezet. Viel hem nog mee hoe die eruit zagen.
Over een week of wat heeft hij tijd de remmen echt goed te doen. Dus Hoe gaan die remzuigers weer terug?
terugdrukken of draaien. en met name vroeg hij Is daar speciaal gereedschap voor nodig? ivm met eventueel beschadiging van het handremmechanisme als hij dat eigen apparaat zou gebruiken.
Voor de rest adviseerde hij er hele goede remschijven op te zetten die ook gelijk de slijtage aangeven.
Dit omdat hij voor alle zekerheid ook de andere achterrem (Links)ging controleren. Toen bleek dat ook die remschijf niet helemaal rond meer was. (in juli 2006 is alles vernieuwd), hier kwam de de handrem niet helemaal los. Dat ook weer ok gemaakt.
Graag even jullie advies.
Vreemd dat als alles vernieuwd is krap een jaar geleden, in mei apk en veiligheidscontrole laten doen, dat je dan amper 1 maand verder zo iets krijgt.
Zijn die achterremmen bij de peugeot 307 SW zo 'klote'dan?
Bedankt in ieder geval aan degeen die ons even wil adviseren ivm met die zuigers en het gereedschap.
groeten,
Tanja
.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
jh
Je kunt beter even terrug gaan naar de garage waar je de remmen hebt laten vernieuwen.. Als het er echt een jaar op zit dan mag het in niet weer allemaal versleten zijn.. in ieder geval de schijven niet. De blokken moet je in ieder geval wel vernieuwen en ook de remklauwen moeten goed bekeken worden.. Laat dit door een prof. doen en zeker niet door iemand die niet weet dat je deze remcilinders terug moet draaien en drukken (hier is speciaal gereedschap voor).
Het is opzich niet zo'n raar systeem maar het heeft zo af en toe onderhoud nodig. Maar laat dat dan doen door mensen die weten waar ze mee bezig zijn..
Maar goed dit is maar een advies..
Succes
René
De garage die voor mij dit alles heeft vernieuwd zit nogal ver weg, zo'n 160 km rijden. ik ben daar juist heen gegaan omdat ik daar zo'n vertrouwen in had. (Ik ben daar op 6 juli 2006 geweest) Ik vind het gewoon vreemd dat de schijven ovaal zijn geworden. Dacht eerst dat dat kwam tgv de enorme hitte., maar omdat het aan de andere kant ook zo is kan dat dus niet.Degeen die even naar de remmen keek, verrichtte voor mij een vriendendienst omdat ik niet meer dorst te rijden.
Hij heeft de boel goed gangbaar gemaakt en bood aan mij met die remmen uit de brand te helpen omdat weer 800 euro voor alles nieuw L en R achter op dit moment voor mij een beetje te duur is. Het is een genpensioneerde monteur, die alleen maar even wat info wil ivm de remzuigertjes. Hij vond dat het eruit zag alsof je moest draaien, maar meldde dat dat ongebruikelijk zou zijn, omdat je aan zuigers nooit mocht draaien. Hij heeft gereedschap om e.a. terug te duwen, maar gezien het handremmechanisme dat daar zat wilde hij graag weten of hij dat niet zou beschadigen dan.
Vandaar mijn vraag. Ik vind het aleen maar erg aardig hoor dat iemand mij wil helpen.
grt
Tanja
17 jaar
Draaien en drukken, inderdaad. Gaat best met speciaal gereedschap (hoewel het ook niet zo speciaal is), maar als het moet kan het met een lijmtang en waterpomptang net zo goed.
Ovale remschijven, heb moeite om me dit in te beelden, maar hoe dan ook zullen deze vervangen moeten worden als je remmen in brand hebben gestaan. Krom zal er zeker 1 zijn. 800 euro lijkt me wel sterk, ben je zeker dat er niets anders mee vervangen geweest is die keer? Als je het VIN nummer van je wagen effe doorstuurt, dan zoek ik voor je op wat een stel schijven en blokken origineel van Peugeot moeten kosten. Tel er dan nog ongeveer 2 uur werk bij, voor het demonteren van de oude remmen, schoon- en vrijmaken van de klauwen, en montage van de nieuwe onderdelen.
De klauwen hangen inderdaad vast met 2 Torx bouten, T50 of T55 (denk dat T55 vooraan is...)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar