👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo, ik heb een probleem met mijn Peugeot Partner 1998.
Na vandaag gereden te hebben, afgezet. weer aangereden (10 min later) begon het accu lampje zwak te branden.
De accu laden niet meer. en inderdaad, de accuspanning was bij stationair 12,4 volt. Spanning op de D+ gemeten, dit was 7 volt. Te weinig dus,
om de dynamo te bekrachtigen. Even 12v op de d+ gezet, en hij laadde weer goed, dynamo is niks mis mee. Nu heb ik gekeken naar de zekeringen 2 waren er kapot.
vervagen maar dat hielp niks. Achter op de teller gekeken naar de stekker. op pin 5 van de blauwe 7 polige stekker komt de 12v binnen, die vervolgens door
de klok gaat, en op pin 4 naar de d+ op de dynamo gaat. als ik de stekker los haal, pin 5 verbind met pin 4, heb ik wel 12 v op de d+. Nu dacht ik,
het zit m in het dashboard. maar als ik een lampje (12v 1,5 watt) rechtstreeks op pin 4 en 5 zet, gaat het lampje zwak branden en heb ik nog maar 7 volt op de d+ en op pin 4(zelfde kabel)
Als ik relais 5 eruit haal, het groene relais langs de zekeringen onder het stuur, heb ik geen lampje meer dat brand van mijn accu, maar wel 12 volt op de d+.
Ik dacht dus, misschien relais kapot. ik de hoofdstroom (pin 1 en 2 uit mijn hoofd) doorverbonden, maar toen gebeurde er niks. geen lampje, niks.
wat zou dit kunnen zijn? Ik wil wel graag rondrijden met een compleet elektrisch systeem. Het weglaten van het relais lijkt mij geen verstandige keuze.
Paul
p.s. De informatie van dat relais heb ik van een ander ''probleem'', maar daar is geen oplossing uitgekomen(zie link)
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Toch lijkt het er op dat in het bekrachtiging circuit een overgangsweerstand zit. In combinatie met het lampje ontstaat er een spanningdeling waardoor deze zwak gaat branden. Wanneer je het lampje omzeild meet je wel 12 volt op de dynamo. Mogelijk zit het probleem (overgangsweerstand) toch in de dynamo of klemt de stekkerpen niet goed genoeg op de dynamo.
Maar ik heb de bovenstaande tests geprobeerd met de d+ aan de dynamo, en losgekoppeld van de dynamo. maakt geen verschil, het lampje blijft hetzelfde branden\
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar