Peugeot Partner: Waar is relais nr 5 voor?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9D

Dynamolampje brandt flauw terwijl de draad op de dynamo los is. Dynamo was defect en ik heb er een nieuwe op gezet. Het draadje (D+) voor het indicatorlampje heeft maar 7 V en deze acculamp brandt als de auto op contact staat al flauwtjes terwijl de draad niet eens aangesloten zit. Als ik relais nr 5, groene in zekeringkast dashboard los haal krijg ik wel 12 V op die draad en is het lampje uit. Dashboard losgehaald en ik meet een verbinding op 1 van de stekkeraansluitingen op het dashboard met de 12V aansturing op het relais 5 en ook is die doorverbonden met de draad die op de dynamo D+ moet. Lijkt me niet goed, maar weet dat niet 100& zeker. Heb hier een Berlingo als serviceauto die heeft gewoon 12V op die bewuste draad als ik hem los heb van de dynamo, maar die is van 1998 en weet niet of dit toevallig bij deze van bj 2000 anders is.

Nieuwe dynamo laadt wel goed maar ik durf de D+ niet aan te sluiten omdat ik vrees dat de dynamo dan weer stuk gaat.

Heeft iemand een suggestie?

memos

memos

Geplaatst door memos (10) PRO , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Partner? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

memos (10) PRO, 10 jaar geleden

Heb een schema van een Peugeot 405 gevonden waarin de draad die naar de dynamo D+ gaat wordt afgesplitst naar een blower relais. Ik kan geen schema van die van de Partner vinden en heb nu het relais weggelaten en de laadstroomdraad gewoon aangesloten en alles werkt verder naar behoren. Mocht iemand nog een suggestie hebben houd ik mij aanbevolen!

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

zonder de laatste acht van chassisnummer kunnen we helaas niet exact de juiste schema vinden, zijn verschilde schema's niet elke partner gebruikt de zelfde schema

memos (10) PRO, 9 jaar geleden

die laatste 8 cijfers zijn 60269522 en de auto is van mei 2000. Misschien kun je hier iets mee truckowner?

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

op schema loopt de dunne draad naar de instrumentenpaneel naar pin 4 van 7voudige blauwe stekker
pin 5 moet spanning op staan als je hem op contact zet. die stroom loopt door zekering f30

dus weet niet waarom met demonteren van relais 5 probleem wel opgelost is.
eigenlijk ook gek dat relais invloed heeft op de spanning op d+ draad

memos (10) PRO, 9 jaar geleden

[quote=trucker0werner]op schema loopt de dunne draad naar de instrumentenpaneel naar pin 4 van 7voudige blauwe stekker
pin 5 moet spanning op staan als je hem op contact zet. die stroom loopt door zekering f30

dus weet niet waarom met demonteren van relais 5 probleem wel opgelost is.
eigenlijk ook gek dat relais invloed heeft op de spanning op d+ draad[/quote]
Blijkt bij deze auto dat er wel spanning op pin 5 staat, maar dezelfde spanning is tevens de stuurspanning van relais 5 .Als relais 5 wordt geplaatst gaat de spanning van 12 V terug naar 7,0 Volt en dat is het "probleem". Als relais 5 er niet in zit loopt de stuurspanning dus niet door het relais en blijft de spanning op de D+ draad 12 Volt.

janh5107 (0) PRO, 9 jaar geleden

D+ word ook gebruikt voor aansturing "motor loopt relais". welke de voedingen verzorgt voor accessoires alleen bij lopende motor ( b.v achterruitverwarming, airco).
"rare"spanningen worden vaak veroorzaakt door aansluitingen op vocht gevoelige plaatsen in bedrading en stekkers. Bij PSA b.v de aansluitingen bij de relais van de koelvinnen voor de radiateur met vreemde storingen als gevolg.

check

Beste antwoord, geplaatst door memos (10) PRO, 9 jaar geleden

Daarom is een schema handig, want dit relais wordt hier al aangestuurd in 1e stand contact (accesoirestand) net als het laadstroomlampje. Op contact brandt de rest ook zoals voorgloei en oliedruk enz. Dus dit relais is of al aangestuurd door een fout in de bedrading/zekeringkast of is een ander relais. Maar zoals gezegd is er geen enkel probleem als er zonder dit relais wordt gereden al zal een koelvin pas opgemerkt worden als de auto bij warm weer in een file staat natuurlijk, dus voor de zekerheid zal ik dit nog even checken bij gelegenheid.

Bedankt voor het meedenken jongens.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.