Ik zie een aantal gelijksoortige berichten over problemen met het gele lampje, en vervolgens de noodloop, Mijn probleem:
-Bij koude motor (gelijk bij starten) werkt alles normaal, zoals het hoort
-na ongeveer 5 min de motor te laten lopen schakelt hij over naar het noodprogramma. En niet meer toeren dan 2500 en weinig trekkracht.
-dan gaat ook het lampje van de motor branden(geel)
-Na een tijdje stilstaan is probleem verholpen, maar komt vervolgens weer terug.
-Voorheen leek het voor een langere tijd te helpen indien de computer connectors bewogen werden of even los werden gehaald. (maar is misschien gelijk aan stilstaan)
Dit heb ik nu ook. Helaas vergeten de vragenstellers even te melden hoe het is afgelopen.
Ik beloof dat niet te vergeten, maar voor ik naar de garage ga zou ik graag suggesties hebben wat het probleem kan zijn.
Ik heb het volgende bijeengesprokkeld:
Check:
- Uitlezen en niet actieve storingen verwijderen
- Wat zijn de laatste regelmatige foutcode's?
- Nieuwere software versie beschikbaar om computer te herprogrammeren?
- controle timing
- luchtbellen in doorzichtige slangen?
Mogelijke problemen:
- raildruk
- verstuiver/pomp
- Slechte retour van een verstuiver of kapotte raildruksensor
- brandstoffilter controleren: onderdruk voor en na de filter meten
- aansluitingen doorzichtige slangen willen wel eens lekken bij de 2.0 HDI (Filterhuizen?)
- brandstof temperatuur sensor
Op de brandstofpomp zit een drukregelklep deze wordt aangestuurd door de ECU dmv een blokspanning ( duty-cycle )
Bij een bepaalde aansturing ( duty-cycle ) verwacht de ECU een bepaalde raildruk , als de druk lager is volgt er dus een storingmelding.
Als er een verstuiver lek is loopt de druk in de rail weg en krijg je dus het bovenstaande verhaal.
Natuurlijk kan er ook een probleem in de raildruksensor of de drukregelklep zitten , maar een verstuiverretour is het makkelijkst te meten en komt regelmatig voor dat een of meerdere verstuivers een te grote retour hebben.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Motorcomputer eerst uit laten lezen met Peugeot software, dan weet je vermoedelijk de reden van de noodloop.
Dan pas verder gaan zoeken, anders krijg je hoofdpijn van het aantal mogelijke oorzaken.
Maar het kan natuurlijk nooit geen kwaad om eerst eens onder de motorkap te kijken of je iets ziet, luchtbellen, lekke slangen ofzo.
En als er codes uitgelezen worden, bovenstaande lijst klopt maar voor 5% (95% is Ford)
Oiram
Holy-moly!
Harry, dit is iets voor een goede monteur toch? Eerst diagnose stellen en dan pas kijken/lezen.
Maar gezien je mededeling dat het motormanagmentlampje gaat branden is uit laten lezen toch een 1ste must.
De geplaatste lijst met P-codes geeft al aan dat er heel veel mogelijkheden kunnen zijn.
@ oiram, volgens de TT in de OP zit er een berlingo EBE in. Nu is dus de vraag wie van de 2 kan hem uitlezen, Citroën of Peugeot...
@ Hans, we zijn allemaal goede monteurs ;)
brandstof filter geeft bij deze motoren nog wel eens storingen. Als er een storing is opgeslagen is in de motor ebe, onder de noemer van:
Afwijking raildruk, rail druk lager dan verwacht, VERVANG DAN EERST het brandstof filter, ALLEEN EEN ORIGINEEL FILTER MET O ringen!
[quote=UNIVERSEEL11698]Motorcomputer eerst uit laten lezen met Peugeot software, dan weet je vermoedelijk de reden van de noodloop.
Dan pas verder gaan zoeken, anders krijg je hoofdpijn van het aantal mogelijke oorzaken.
Maar het kan natuurlijk nooit geen kwaad om eerst eens onder de motorkap te kijken of je iets ziet, luchtbellen, lekke slangen ofzo.
En als er codes uitgelezen worden, bovenstaande lijst klopt maar voor 5% (95% is Ford)
Oiram[/quote]
Ah, ik heb mogelijk een beter bron gevonden (en bovenstaande lijst gewist, voorkomt verwarring):
[url]http://www.bba-reman.com/content.aspx?co...[/url]
14 jaar
Maar Gert, wat is nu de bedoeling van je geplaatste lijst of link? Het is (bijna) ondoenlijk om bij brandend motormanagmentlampje aan de hand van je geplaatste lijst een P-code aan te wijzen zonder eerst uitlezen.
Als je eerst een P-code (of P-codes) hebt, kunnen we je vast en zeker een eind op weg helpen.
@Hans:
Zeker, maar als je die hebt is de lijst toch wel nodig.
Uitlezen moet inderdaad nog gebeuren, ik zal a.s. maandag proberen, dan rapporteer ik verder.
Intussen: klopt deze lijst wel?
14 jaar
Gert, de dealer heeft deze lijst niet nodig, de dealer apperatuur geeft zelf de omschrijving weer bij de P code
Aha, das de bedoeling van je lijst....alvast op voorhand. Voor de meeste P-codes heeft Peugeot, en vast en zeker Citroen ook, een eigen (NL) raadpleeglijst waar in de meeste gevallen dan gelijk ook meer informatie over de betreffende P-code te vinden is.
We zijn goede monteurs he grote vriend! Weer eens nagenoeg gelijk en nagenoeg zelfde verhaal ;)
Zeg dat wel hans ;), we zitten aardig op 1 lijn =)
Ben bij de garage geweest, de volgende foutcode's met omschrijving werden gemeld:
P1601 - Voeding ECU relais
P0704 - koppeling schakelaar
P0221 - Gasklep / pedaal positie B input on
P0226 - Gasklep / pedaal positie B input in
Deze foutcode's en omschrijving komen niet overeen met de lijst op: [url]http://www.bba-reman.com/content.aspx?co...[/url]
Daar was geen chocolade van te maken. De foutcode's zijn nu gewist. Terugkomen na een volgend incident.
(probleem was:
-De motor schakelt wel eens over naar het noodprogramma. En niet meer toeren dan 2500 en weinig trekkracht.
-dan gaat ook het lampje van de motor branden(geel)
-Na een tijdje stilstaan is probleem verholpen, maar komt vervolgens weer terug.)
14 jaar
Even afwachten wat en welke er terugkomen/terugkomt.
Er staat me iets van bij dat de P-fout van de koppelingsschakelaar zou kunnen liggen aan een ingesleten of loszittende witte nok aan de bovenzijde van het kopp.pedaal? Ook kan deze schakelaar uit positie raken door slechte bevestiging = 2 redelijk zwakke bevestigingspennetjes.
Na het wissen van de foutcode's in de computer zijn we er weer mee gaan rijden. Vrij snel (10km) weer een noodloop + oranje motorlampje.
Terugdenkend valt het op dat de noodloop waarschijnlijk steeds begint tijdens een overschakelings-handeling.
Weer naar garage, uitlezen geeft:
P0704 - koppeling schakelaar
P0221 - Gasklep / pedaal positie B input on
Het verband tussen deze twee fouten is niet duidelijk.
Wellicht moeten we eerst maar eens gaan voor het vervangen van de koppelingsschakelaar.
14 jaar
[quote=Renaultmonteurtje]@ oiram, volgens de TT in de OP zit er een berlingo EBE in. Nu is dus de vraag wie van de 2 kan hem uitlezen, Citroën of Peugeot...
@ Hans, we zijn allemaal goede monteurs ;)
brandstof filter geeft bij deze motoren nog wel eens storingen. Als er een storing is opgeslagen is in de motor ebe, onder de noemer van:
Afwijking raildruk, rail druk lager dan verwacht, VERVANG DAN EERST het brandstof filter, ALLEEN EEN ORIGINEEL FILTER MET O ringen![/quote]
Brandstof filter laten vervangen, problemen opgelost !
Bedankt Renaultmonteurtje!!
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar