Peugeot Partner: Peugeot Partner op z'n top 110 Km/u

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 D

Beste Kenners,

Bij deze mijn vraag;

Ik heb een Peugeot Partner aangeschaft van november 2003 1.9 Diesel.
Nu weet ik dat ik niet mag verwachten dat deze auto de klinkers uit de straat trekt en dat ik elke willekeurige Bmw eruit zal rijden, Maar...

Nu is het zo dat het partnertje met moeite richting de 110 Km/u gaat op de snelweg, wind mee berg af wil ie de 130 aantikken, maar wanneer de wind dan draait en ik heb hem tegen valt ie zomaar terug naar 95/100 km/u.

De auto rijdt, wanneer ik moeite doe om zuinig te rijden ongeveer 1 op 11. Dit moet toch ook iets zuiniger kunnen??

Iemand enig idee of dit gebruikelijk is en zo niet waar dit dan aan zou kunnen liggen.

Dank voor jullie reacties,

Groet Nik vd Broek.

broekkie

Geplaatst door broekkie (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Partner? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

majestic3jay (0), 13 jaar geleden

Ik heb met een Berlingo 140 km/u gehaald en toen kon ik er nog wel iets meer uithalen voor me gevoel.
Gebruikelijk is het dus niet. Waar het aan kan liggen: luchtfilter, brandstof filter, luchtmassameter.
Eventueel de ECU laten uitlezen?

broekkie (0), 13 jaar geleden

De luchtfilter, brandstof filter zijn vervangen, de kat heb ik er al tussenuit gehaald, dat is een rechte pijp naar achter geworden ( middendemper en einddemper zitten er nog wel tussen ).

Maar er moeten toch oorzaken zijn? Ik geloof niet dat zo'n 1.9D maar 110 Km/u rijdt.

wkhoek (0) PRO, 13 jaar geleden

je zult de basis zaken moeten controleren: afstelling gaskabel (gaat de hevel op de pomp wel naar maximaal), klepspeling(maar als die niet goed is dan zou de motor koud ook slecht aan moeten slaan), timing van distributie is erg belangrijk, en evt een defecte luchtmassameter kan je ook voor de gek houden (evt kun je de stekker er tijdelijk afhalen, de kans is aanwezig dat de motor dan opeens krachtiger is, maar dan gaat wel het diagnose lampje branden). Racewagens zijn het niet, maar 110 is wel erg langzaam. Heb je ook onderhoudshistorie van de wagen? En wat is de kilometerstand?

broekkie (0), 13 jaar geleden

dank voor de reacties tot dusver. De km stand van de partner is nog maar 168 duizend, dus dat moet het probleem niet zijn toch? onderhoudshistorie is mij niet bekend in die zin dat het boekje niet volledig is ingevuld. Ik ga zowiezo de egr dicht maken of afdoppen en ik zal zoals jullie hierboven aangeven de luchtmassa meter is even afkoppelen. Iemand ook enig idee waarom verbruik 1 op 11 is? Of zou dit alles gewoon met elkaar in verband zijn? bedankt voor de reacties tot zover..ik zie naar meerdere reactie uit..

Peugeot604 (0) PRO, 13 jaar geleden

luchtmassameter? heeft deze motor deze wel? hij heeft toch een mechanische inspuitpomp?

broekkie (0), 13 jaar geleden

Peugeot604, betreffende partner heeft een Luchtmassameter. Is heb deze los gekoppeld gehad, maar krijg dan geen storinglampje op mijn dahsboard.
Dit zou normaal gezien toch het geval moeten zijn dacht ik, zou deze dan defect zijn?

dieseltje206 (0), 13 jaar geleden

Kan je niet helpen maar wel iets bevestigen. (denk namelijk dat het dezelfde motor is)
ik heb een 206 1.9D uit eind 2002. gewicht auto 950kg.
Ik haal met gemak 150/160.

wkhoek (0) PRO, 13 jaar geleden

@Broekkie, heb je ook gereden met de luchtmassameter afgekoppeld? Zo ja, enig verschil merkbaar?

broekkie (0), 13 jaar geleden

Ja, al wel gereden met afgekoppelde luchtmassameter, er was geen duidelijke verschil voelbaar. Maar heb maar een kleine stukje gereden en niet geprobeerd of ie harder reed als 110. Zou ik dit eens moeten gaan doen? Afkoppelen en een dag rijden?



Heb de luchtmassameter losgekoppeld, ben een stuk gaan rijden waaronder een stuk snelweg, maar merk geen verschil, rijdt niet beter of slechter!

wkhoek (0) PRO, 13 jaar geleden

ok, dan zul je toch de overige zaken eerst moeten controleren. Ik zou beginnen met de afstelling van de gaskabel.

807 rijders (0), 13 jaar geleden

is de auto niet extreem geladen met zware spulletjes.?

citr/peug monteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

denk toch dat de klepspeling niet helemaal goed staat
je hebt dan inderdaad niet zoveel vermogen, en omdat de kleppen waarschijnlijk te strak staan, (wat nog wel eens gebeurd bij dit type motor)
krijgt de motor niet voldoende lucht binnen, maar hij spuit wel gewoon brandstof in, dus daarom is hij nu ook niet zo zuinig als normaal

de timing van de brandstof pomp kan er ook net naast staan, als ze bij de vervanging van de distributieriem niet de 3 boutjes op het pomp tandwiel losgemaakt hebben.
dit zou ik eerst laten controleren, dat is het makkelijkste, en daarna de klepspeling.
als je de klepspeling gaat / laat controleren, dan moet bij het stellen de nokkenas eruit, en moet de distributieriem ook vervangen worden

suces broekkie

broekkie (0), 13 jaar geleden

Dank voor jullie reacties weer..
Ik denk dat ik inderdaad moet gaan geloven aan het kleppenstel verhaal.

De gaskabel is goed, luchtmassameter doet zijn werk, egr gereinigd en afgedicht. van 17 inch wielen naar 15 inch en de auto is nooit zwaar beladen.

wel is het zo, kwam is afgelopen weekend achter, het luchtfilterhuis is niet helemaal goed, waardoor hij valse lucht zuigt, dit is ook te horen, wanneer ik dan op het luchtfilterhuis duw, dan klinkt ie beter en maakt ie minder herrie, zou dit het probleem kunnen zijn? Ik zou hiervoor een nieuw luchtfilterhuis moeten bestellen, daar de huidige demate profesorisch is vastgezet dat dit niet meer fatsoenlijk te herstellen is.

Ik kijk weer uit naar jullie reacties!

citr/peug monteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

heb je het lucht filterhuis al eens een keer open gemaakt en het filter bekeken? als alles goed lijkt en er zit niks voor de aanzuigpijp naar de motor, dan kan dat niet de oorzaak zijn, want de luchtmassameter zit na het luchtfilter, dus als hij op het filter "valse"lucht pakt, maakt dat niks uit, voor het lopen van de motor, als het veel herrie maakt en het dicht niet goed af kun je altijd nog een ander filterhuis aanschaffen, maar ik denk niet dat het te maken heeft met dit probleem.

broekkie (0), 13 jaar geleden

monteurtje,
wederom dank voor je reactie. Luchtfilterhuis is niet extreem vies, en waarschijnlijk is het inderdaad alleen het geluid wat de bijkomstigheid is van het defecte luchtfilterhuis. Morgen ga ik een nieuw luchtfilterhuis bestellen zodat zowiezo het geluid weer wat aangenamer wordt. En ga ik een datum plannen voor het stellen vd kleppen en tevens het vervangen vd distributie, ik moet er dan toch maar aan geloven. Kan iemand mij een indicatie geven hoeveel tijd hiervoor staat? het stellen vd kleppen en vervangen distributie.
Gegroet,

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je dit nog nooit hebt gedaan, maar wel enige sleutel-ervaring bezit, dan mag je gerust rekenen op een uur of 8.

broekkie (0), 13 jaar geleden

Hmm...dat is inderdaad niet niks! Anderzijds, als daarmee het probleem verholpen is, is het een kleine moeite!

Iemand nog meer ervaringen met dit probleem, deze oplossing?

heemskerk4251 (0), 13 jaar geleden

Je kunt natuurlijk eerst (laten) controleren of de kleppen te strak staan. Met de nok van de nokkenas omhoog kan je met een voelermaatje controleren (tussen de achterkant van de nok en het vulplaatje) of de klep al dan niet te strak staat. Ik weet niet wat de klepspeling moet zijn, maar daar is wel achter te komen.

gr.

Cees

broekkie (0), 13 jaar geleden

Cees,

Het is dus mogelijk, zonder alles te demonteren, om te kijken of de klepplaatjes verkeerd staan?

Groet, Nik

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Nik, alles moet de eerste keer zijn, maar gezien je opmerking hierboven kun je het beter LATEN doen.

heemskerk4251 (0), 13 jaar geleden

Waarvan akte!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.