Sinds geruime tijd stel ik vast dat bij eender welk maneuver waarbij het motorblok beweegt, nl het loslaten van de koppeling bij het wegrijden en na het schakelen, van een boordsteen rijden ed er zich telkens een irritant piepje te horen is, vergelijkbaar als rubber dat slipt maar dan héél kort (zeker geen riem) Ook bij stilstand een flinke stoot gas geven geeft hetzelfde geluid. Ik heb een testrit gedaan met de dealer en deze vermoed net als ik trouwens dat het probleem de ophangrubbers van de motor zijn. Deze heeft hij toen volgens zijn zeggen een beetje ingevet en het probleem was toen wel meer weg. Nu is het er dus terug en het is om gek van te worden, ook is er soms een vreemd klopgeluid wanneer het toerental van de motor net iets te laag is om vlot te hernemen. Herkend iemand dit en wat te doen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er zit een ring in de aansluiting van de middendemper op de katalysator, hier beweegt de uitlaat op en dit kan een piepend geluid geven bij schakelen enzo. Bij vervanging ervan is het geluid weg.
ik heb is zo'n zelfde probleem gehad en heel lang moeten zoeken maar na het invetten van de draagarm rubbers was het weg
misschien helpt het
voor 99% zeker is het probleem dat wat 306 cabrio aangeeft. Heel bekend probleem bij de 307.
17 jaar
En dan speciaal de 1.6 16V!
[quote=306 cabrio]En dan speciaal de 1.6 16V![/quote]
Het betreft hier wel een SW uitvoering! Is dat hierbij ook van toepassing? De vorm en bevestiging van die uitlaat is toch wel anders dan bij de gewone uitvoering?
Bij 2200 rpm (bij hoger of lager toerental geen probleem) ontstaat er ook een lichte trilling van de uitlaat, Deze was vroeger veel erger maar is nu op een aanvaardbaar niveau gekomen na hermontage van de uitlaat toen de wagen nog nieuw was. Heeft het één misschien ook met het ander te maken?
17 jaar
Het voorste stuk van de uitlaat is bij elke versie met deze motor hetzelfde! En daar zit die ring!
[quote=306 cabrio]Het voorste stuk van de uitlaat is bij elke versie met deze motor hetzelfde! En daar zit die ring![/quote]
Is het in de verbinding die in het schuin oplopende deel van de buis zit, zo ongeveer ter hoogte van de voorste wielen?
17 jaar
Yep!
[quote=306 cabrio]Yep![/quote]
Wat denk je van dat trilprobleem? De verbinding die jij bedoeld werd indertijd serieus bijgedraaid toen het trillen zo hevig was. Ook de verbinding tussen achterdemper en buis werd los gemaakt en de demper werd lichtjes anders gepositioneerd tov de buis hierdoor is het trillen toen fel verbeterd (Het vervangen van de achterdemper haalde niks uit) Ik heb hier ondertussen ook al ergens gelezen dat er aangepaste ophangingsrubbers te verkrijgen zijn om dit trillen op te lossen? Blijkbaar valt dit nogal voor?
17 jaar
Ja er is een speciaal middendemper ophangingsrubber waar een bepaald gewichtje in zit.
Ik ben vandaag bij de dealer langsgeweest, ze gaan de ring vervangen en de rubbers vervangen. Ik hoop wel dat Peugeot tegemoet komt in de kosten. Ik houd jullie op de hoogte
17 jaar
Dit mag bij elkaar nooit veel meer dan ca 70 kosten!
Vandaag werd een nieuwe ring geplaatst en na een eerste testrit blijkt het piepen opgehouden te zijn. Ik ben nog wat voorzichtig blij en hoop dat het niet terugkomt. Ik weet niet zeker of men ook de aangepaste ophangingsrubbers geplaatst heeft (mijn vrouw bracht de auto weg) maar ik moet zeggen dat ik omzeggens geen trillingen meer waarneem bij 2200rpm,er is duidelijk verbetering merkbaar. Maar zoals reeds eerder gezegd, toch effe afwachten hoe de evolutie is op langere termijn
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar