auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 308: probleem code P0016

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 1600

Hallo Peugeot rijders

Na het vervangen van mijn kleppendekselpakking kreeg ik plots de melding P 0016.
Dit is de nokkenassensor die niet meer zou functioneren.
Wel heel toevallig maar ok, ik een nieuwe sensor er in gezet. Geen resultaat.
Dan maar naar de Peugeot dealer.
Conclusie, hoogstwaarschijnlijk de distributieketting aan vervanging toe.
Dit leek mij wel heel toevallig.
Na een dag zoeken en uitpluizen ben ik er achter gekomen wat het probleem was.

OPLOSSING IS!
Te simpel om te bedenken:
Als je het schroefje van de sensor vast draait dan krijg je deze melding.
Draai je dit schroefje niet te vast dan is de melding weg, punt.

Hoe dit komt weet ik niet maar dat het zo is dat weet ik wel.

Ik las in een oudere topic dat iemand ook dit probleem had en een vracht aan herstelwerkzaamheden heeft laten doen wat niet heeft geholpen.

Wie weet of je er wat aan heb.

Groeten John


Lees maar wat deze man heeft gedaan.
Beste leden,

Wij hebben een hardnekkige storing bij een Peugeot 308 1.6 THP. De auto komen zonder storing binnen, maar voor olielekkage. Hiervoor is de carterpanpakking en het kleppendeksel + pakking vervangen en natuurlijk de olie ververst. Lekkage opgelost, maar meteen storing P0016 nokkenasverstelling correlatie nokkenas/krukas.
Nokkenasverstelling moet volgens KTS tussen 2 en 8 graden zijn. is 9/10 graden.

Bij een warme motor bleef de storing weg, maar koude start gelijk weer aanwezig. Als eerst de afstand van de nokkenassensor in de klepdeksel gemeten ten opzichte van het oude kleppendeksel. Deze afstand was hetzelfde. Nokkenassensor vervangen aangezien dit als enigste los is geweest m.b.t de storing. Geen resultaat.

Storing gegoogled en kwam uit op de elektroklep van de nokkenasverstelling. Originele klep gemonteerd, adaptiewaardes gereset, ook dit geen resultaat.

Motor geflusht geen resultaat.

Vervolgens contact opgenomen met Peugeot specialist. P0016 bekend probleem bij deze motoren volgens hem, ketting rek, dus DB ketting vervangen.
Vervolgens vervangen:
-DB ketting (was zichtbaar langer)
- Alle tandwielen en nokkenasversteller
- Kettinggeleiders en Spanner.

Auto warm laten lopen en proefrit, storing was weg en auto rijd goed.Stationair verstelling 6.4 graden, dus binnen de norm. Maar de klant is nog geen 100 meter weg en de storing P0016 is weer aanwezig. Storing gewist en stuk gereden, nu blijft de storing weer weg. . Toen de storing erin zat was het weer 9 graden.

Iemand dit vaker gehad, of wat input om verder te zoeken. Als eerste morgen een koude start doen en de meetwaardes van de verstelling bekijken.

Gemeten
Nokkenassensor + signaal uit ECU Elektroklep nokkenasverstelling Nokkenasversteller DB ketting.

Uitgelezen met
Bosch KTS 540

Foutcodes
P0016

Geplaatst door

johneasterwood0007 (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste johneasterwood0007 .
Bedankt voor het delen van uw ervaring .
Ik heb een vraag aan u . Weet u waarom een fabrikant aanhaalkoppels opgeeft ?
En waarom u zich daar aan dient te houden ?
Ook voor het aanhalen van het bevestigingsboutje van de nokkenassensor heeft PSA een aantrekkoppel voorgesteld .
Hierdoor ontstaat geen storing.
Indien u , en waarschijnlijk wel meer " monteurs " zich hier niet aan houden , is er een zeer grote kans dat u er een storing bij produceert in plaats van er één op te lossen .
Misschien een tip voor u en uw collega,s om deze methode,s toch uit te voeren .

Hallo René.

Inmiddels is de echte oplossing gevonden.
Als je de kleppendeksel er op zet dan heb je op de deksel zelf een speling van 1 millimeter. Zorg bij het aandraaien van de deksel dat deze aan de rechterzijde zover mogelijk naar achteren staat en dan vast aandraai en de storing is weg.
Groeten,

John

Beste John .
Ook deze methode van monteren is besproken met de monteurs in diverse trainingen . Iedere PSA monteur dient dit dus te weten .
In het principe word er iets " gesjoemeld "met de timing van de nokkenas .
In ieder geval bedankt voor uw opmerking / aanvulling .

Hoi René. De storing is gekomen exact op het moment van het vervangen van de kleppendekselrubber vervangen. Dwz dat dedeksel al op deze stand stond. Als ik deze dus niet had vervangen was er ook geen storing gekomen dus van sjoemelen is hier geen sprake mijn inziens.
Niettemin, als ik terugkom uit Slowakije laat ik de motor wel checken bij een specialist in oud Beijerland maar ben ondertussen wel van de lekkage af 👍🏻

Maar gezien de topic die ik had geplaatst van iemand anders die wel allerlei reparaties heeft laten verrichten zonder resultaat ben ik persoonlijk er wel van overtuigt dat het aan de dekselmontage zal liggen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.