Onlangs heb ik deze wagen tweedehands aangeschaft. Op benzine (1800cc) was ik mij, voor de plaatsing van een multipoint gasinjectie, van geen probleem bewust.
Bij het instellen van de gasinstallatie had de installateur heel veel problemen. Uiteindelijk gaf hij mij de opmerking dat de injectietijden te veel schommelden. Op stationair toerental was het soms goed ( 1.9 msec) en daarna schommelde het van 1.2 tot 2.4 msec.
Als ik met de wagen rij :
Op benzine, geen problemen.
Op gas, soms goed en kan ik 15 km aan 100km/h rijden zonder probleem, maar als ik eens moet vertragen en daarna terug naar mijn normale snelheid wil, voel ik duidelijk dat de wagen inhoud. Als ik dan onmiddelijk overschakel op benzine trekt hij weer normaal.
Hij gaf mij ook de opmerking dat deze wagen vrij "lui" is. Kan het zelf moeilijk vergelijken aangezien ik deze wagen nog maar enkele maanden heb.
Ben ook eens langs gegaan in de garage en op de ECU stond één foutmelding: "Mengselregeling", voor de rest heb ik in de garage tot nu toe niet veel steun gekregen.(Lambdasonde e.d. zag er goed uit)
Zijn dergelijke schommelingen van injectietijden normaal?, zoniet, wat kan de oorzaak zijn ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nee is niet normaal. Wat voor gasinstallatie ? AutoGas DGI of SGI ?
Probleem kan alleen opgelost worden door de foutcode in de benzinecomputer op te lossen. Mogelijke oorzaken:
Valse lucht (inlaat en/of uitlaat)
Defecte sensor(en) (afwijkende meetwaarden op luchthoeveelheid, watertemperatuur, lambda sonde)
Brandstofdruk mogelijk incorrect.
daar geloof ik niets van, uit bovenstaande neem ik aan dat het de injectietijden van de gascomputer betreft. Deze tijden worden door de gascomputer berekend door de bezine tijden om te rekenen en rekening te houden met de gasdruk, temperatuur enz enz.
Bij een SGI LPG systeem kan bijvoorbeeld een slechte LPG druksensor ook zorgen voor grote variatie op injectietijden waardoor problemen kunnen ontstaan zoals boven beschreven.
De injectietijden waarvan ik sprak zijn weldegelijk op benzine. Doch, die dienen als basis voor de gascomputer. M.a.w. schommeling op benzine geeft eveneens schommeling op gas.
Wat betreft type gasinstallatie : SGI van Bigas.
Doch, ik blijf er van uit gaan dat het probleem zich langs de "benzine" kant bevindt.
19 jaar
Maar als de auto op benzine loopt is er geen probleem zeg je hierboven. Dus dat deel is in orde...
Het hele systeem van benzine, gas enz. is een grote regellus en een fout in het gassysteem komt dan ook terug in de injectietijden van het benzine systeem. Hierdoor kan het zijn dat je op het verkeerde been gezet wordt. Terug naar de installateur zou ik zeggen.. Succes
Ondertussen heb ik de fout gevonden : de verbinding tussen luchtfilter en gasklep was niet volledig goed gemonteerd, waardoor aan de onderzijde valse lucht kon aangezogen worden. Na de herstelling zijn de injectietijden stabiel. Dank voor de reactie.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 806 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar