Beste forumgebruikers,
Een half jaar geleden heb ik de geschorste 306 s16 van m'n broer overgenomen. Deze auto stond bij ons in een wei weg te roesten en dat kon ik niet meer aanzien. Ik heb een aantal dingen vervangen zodat het weer een apk-waardige auto is geworden. Inmiddels rijd ik er weer mee op de openbare weg. Lekker sturend en vlot karretje met een erg mooie geluid, dankzij aangepaste in- en uitlaat.
Goed, dit terzijde, sinds dat ik 'm uit de wei had getrokken en er een andere,goede accu had ingezet (de vorige heeft het lange stilstaan niet overleefd) had ik te kampen met een brandend acculampje wanneer ik de auto van contact af had. De accu werd zodoende ergens door leeg getrokken waardoor na een nacht stil te hebben gestaan, de auto zo dood als een pier was.
Ik ben toen eerst gaan zoeken naar een of andere massastoring maar ik heb niks kunnen vinden (ik heb erg weinig verstand van elektra) Ik heb vervolgens een massaschakelaar ingebouwd zodat ik de accu kan afsluiten zodat deze niet meer kon worden leeg getrokken. Dit werkte prima.
*Nieuw probleem deed zich voor:
Zomaar, opeens, kreeg ik te kampen met het hebben van te weinig startstroom. Ook het acculampje brandde nu tijdens het rijden. (voorheen alleen wanneer ik geen contact had.) Het lampje ging feller branden naarmate ik meer toeren maakte of meer stroomverbruikers aanzette. Ik dacht dit is de dynamo die de accu niet goed meer bij laadt, dus ik heb een nieuwe spanningsregelaar op de accu gezet. Bij het nameten van de accu leek alles in orde. Na wat kilometers te hebben gemaakt met de auto bleek er toch nog een probleem te zijn. Soms reed en startte de auto goed, maar het kon ook zomaar gebeuren dat ik te weinig startstroom had of dat de auto opeens beroerd begon te lopen. Ook het acculampje brandde nu nog een beetje, maar het bleef constant branden ook bij meer stroomverbruik.
Nu: Ik heb dus gister weer een andere accu erin gezet. Hij start nu beter. Ik heb een paar kilometer gereden en nameten van accu geeft de volgende waarden: motor uit: 12,7v. Motor aan 12,5v en bij verhoogd toerental 12,7v. Deze waarden blijven gelijk na een stukje gereden te hebben.
Het acculampje brand gewoon nog door bij het rijden. Niet op z'n felst maar hij brand wel. Ik hoop dat het nu goed is maar ik heb eigenlijk weinig vertrouwen dat het nu allemaal in orde is. Klinkt dit probleem iemand bekend in de oren en het belangrijkste: Heeft iemand enig idee hoe ik dat ***acculampje uit krijg?!
m vr gr, Jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als het acculampje brandt als het contact uitstaat is er een diode in de dynamo overleden.
Je laadstroom bij draaiende motor is ook veel te laag. MOet toch wel 14,4 volt bedragen.
Dynamo aansluitingen goed controleren en zo mogelijk even de laadspanning bij lopende motor rechtstreeks op de dynamo aansluiting meten. (om eventuele slechte bedrading uit te sluiten).
Denk toch wel dat je aan een ruil-c.q. sloopdynamo toe bent.
vr.gr. Theo
Yep, het is duidelijk dat uw alternator naar de vaantjes is! gewoon even een ruil erin en uw probleem zal opgelost zijn!
Als de motor draaid moet je wel degelijk meer dan 14 Volt zien of de boel werkt niet naar behoren dus duidelijk.
13 jaar
Ik heb de spanningsregelaar van de dynamo al vervangen.. kon me nauwelijks voorstellen dat er nog meer aan de dynamo kapot zou kunnen gaan.. Kan het niet zo zijn dat de spanningsregelaar die laadstroom zo regelt dat als de accu vol is, de laadstroom lager is dan wanneer hij deze moet bijladen?
13 jaar
Gewoon een andere dynamo plaatsen, zoals al aangegeven moet de spanning minimaal 14 volt zijn als de auto loopt. 12.5 volt met auto aan is veel te laag!
13 jaar
je zegt, ik heb een nieuwe spanningregelaar op de accu gezet? wat heb je precies vervangen dan.
De spanningsregelaar inclusief de koolstaven
13 jaar
Dan heb je iets verkeerd gedaan!
Zitten de koolstaven goed gemonteerd?
13 jaar
even meten op de dynamo zelf bij een draaiende motor of je daar wel 14.4 volt ongeveer hebt, zo ja, dan heb je wsl draadbreuk van de dikke draad naar de accu.
of de dynamo wordt niet aangestuurd op 1 of andere manier....................
[quote=sjaak10918]even meten op de dynamo zelf bij een draaiende motor of je daar wel 14.4 volt ongeveer hebt, zo ja, dan heb je wsl draadbreuk van de dikke draad naar de accu.
of de dynamo wordt niet aangestuurd op 1 of andere manier....................[/quote]
Een dynamo moet niet aangestuurd worden! Op deze auto is het al een alternator!(lol)
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar