Ik heb onlangs een parkeer sensor systeem gekocht van Quintezz.
Bij het aansluiten van het systeem moest ik een draad aansluiten op de voeding(12+) van de
achterlampen.
Maar omdat ik niet precies wist welke kleur ik moest kiezen, heb ik gebeld met de peugeot dealer.
Deze vertelde mij dat ik niet zomaar iets kan bij prikken op de voeding van deze peugeot.
Hij vertelde mij dat ik dan de electronica van het stuurhuis kan opblazen!!!
Kan iemand mij vertellen of dit inderdaad zo is?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je moet voor de achteraf ingebouwde parkeerhulp een draad van de achteruitrijlampen zien te vinden, waar 12V op komt te staan als je de achteruitversnelling inschakeld. dat zou dus het gemakkelijkst bij de achteruitrijlamp zijn, maar dit signaal komt vanuit de BSI. De BSI zul jij verwarren met "stuurhuis". Ze zullen het bij de peugeot dealer uitgelegt hebben als (een) stuur-apparaat en je hebt dit waarschijnlijk begrepen als stuurhuis ?
Peugeot geeft het advies om niet te gaan aftakken van deze electronica voor achteraf ingebouwde zaken i.v.m. de mogelijkheid storingen op te roepen.
Wil je op safe spelen, dan kun je een draad aankoppelen op 1 van de 2 draden (even meten welke van de 2) bij/van de achteruitrijlichtschakelaar die op/in de versnellingsbak zit, maar dan moet je met deze nieuwe draad wel naar achteren.
Misschien is er dichterbij nog wel een draad-mogelijkheid, maar dat durf ik zo gauw niet te zeggen.
Dus als ik dmv. een scotch-lock(zoals omschreven in de andleiding van de quintezz) dit ga doen is dit niet aan te bevelen?
Als ik de stekker van het achterlicht eruit haal, zie ik vijf draden, groen/gele, groen, beigde, wit en oranje.
Ik mag dus niet de draad van de quintezz hier rechtstreeks op aansluiten?
15 jaar
Moet ik nu gaan zeggen dat het wél mag?
In ieder geval werkt peugeot NIET met kleuren, dus welke draad bij het achterlicht voor de achteruitrijlamp is, is niet te zeggen aan de hand van je opgegeven kleuren. Alleen de groen/gele is in de meeste gevallen de massa.
En een verbinding d.m.v. een scotch lock is zoooooooooooo 1990!
Nee nee ik zeg niet dat je moet zeggen dat het wél mag.
En ja scotch-lock is inderdaad wel oud ja, maar dit zat er bij toen ik het setje aangeschaft had, dus ja.........
het enige wat ik vraag is dus, mocht ik besluiten om dmv. deze lock de 12+ op het setje aan te sluiten en de de zwarte draad van het setje op de aarde, blaas ik hiermee de BSI op?
15 jaar
Op een citroen site de volgende oplossing tegengekomen:
In de draad van de achteruitrijverlichting een relaisschakelaar plaatsen. Aan dat relais een constante plus vanaf de accu schakelen. De stroom naar het achteruitrijlicht schakeld dan middels het relais een 12v stroom in(die je het liefst rechtstreeks bij de accu haalt) voor de parkeersensoren. Hiermee omzeil je de BSI meting.
De bediening van het relais zou maar weinig stroom vragen en nauwlijks een waarde verschil geven waar de BSI last van zou kunnen hebben.
Bij citroen zou het enige probleem kunnen zijn dat de sensoren stroom blijven vragen omdat de zgn eco schakeling omzeilt wordt door deze manier van stroom voorzien aan de achteruitrijsensoren. Wanneer er geen stroom meer op de achteruitrijlampen staat is dit probleem niet van toepassing uiteraard.
Johan
15 jaar
Geen ervaring met het aangeschafte merk Quintezz, en weet ook niet wat je verder allemaal aan moet sluiten om dit systeem werkend te krijgen, en de handigheid van de doe het zelver?
Als de gebruiksaanwijzing van Quintezz dit zo aangeeft, moet je het gewoon doen zoals in hun gebruiksaanwijzing.
Mocht het fout gaan en je weet zeker dat je het gedaan hebt zoals beschreven, beroep je je op hun.
Hallo hans4074,
Ben het helemaal met je opmerkingen eens over aansluiten zoals de gebruiksaanwijzing aangeeft. Ook om een beroep op hen te doen.
Ik voel me alleen enigszins tekort gedaan in dit verband met handigheid van de doe het zelver.
Wanneer je weinig kaas hebt gegeten van de elektronica van de huidige moderne motoren, en specifiek nu van de PSA groep, afblijven en laten doen.
Als ex-automonteur heb ik toch wel enige autotechnische kennis, oke niet uptodate uiteraard. Maar technische feeling zeer zeker.
Wanneer er Citroen site geschreven wordt over oplossingen kan ik redelijk verschil maken tusen wel en niet zinvol/gevaarlijk/gewenst/ongewenst. Of weet de monteurs met verstand van zaken rondom het BSI PSA gebeuren te vinden.
Wanneer ik dus een gelezen oplossing hier neer zet voel ik me tekort gedaan en weggezet als de doe het zelver. Zal ook te maken hebben met de invulling die ik daar zelf aan geeft. maar toch even een kleine aanvulling.
Misschien is het een goede tip om eens over deze oplossing, en andere, te lezen op het C forum of de C5club. Van Peugeot zullen er ook clubs zijn, maar die ken ik niet. En van genoemde forums weet ik dat er enige goede techneuten bij zitten, met een check door specialisten/garage.
Over het elektro gebeuren een volgende opmerking: nadat een vakgarage een trekhaak onder onze 3 jaar oude C5 had geplaatst waren er grote problemen met de verlichting. Bleek niet helemaal goed te zijn aangesloten. Uiteindelijk wel opgelost na dagdelen speuren door de garage. Ging gewoon om mechanische aansluitingen die de BSI op hol lieten slaan. De vreemdste storingen kwamen er daardoor.
Ramen open, storing versnellingsbak, ruitensproeier reservoir leeg etc. Geen van deze storingsmeldingen waren terecht, er was niks aan de hand. Weet wat je doet bij een PSA auto, en van welke stroom draad je extra af gaat tappen.! Anders laten doen door garage/specialist.
Volgens mij delen we ook die insteek, hans.
Johan
15 jaar
we hebben heir een klant gehad met een 407 die elders een trekhaak had laten installeren, en alle electriciteit gewoon afgetakt had van de achterlichten.
Dit heeft ongeveer een jaar goed gegaan, totdat er een langere afstand met aanhanger gereden werd (de storing is in het buitenland opgetreden). Plots bleven de remlichten constant branden en de kofferdeksel was niet meer te sluiten.
Na diagnose bleek dat de bijkomende stuurdoos in de koffer defect was, en constant stroom zette op het kofferslot en de remlichten. dit heeft dus uiteindelijk de extra stuurdoos voor aansluiting trekhaak, een kofferslot en diagnose gekost. Ook is er nog een hele "discussie" aan te pas gekomen, want "de trekhaak is juist aangesloten". Weet niet of de klant die kosten verhaald heeft op de installateur, maar wij hebben de auto kort erna overgenomen en opnieuw verkocht.
Dus ik moet het ook eens benadrukken: Doe het zoals het hoort of doe het niet!
ivm de vraag van de topicstarter: wij zetten soms ook achteraf ingebouwde parkeersensoren, zal eens vragen waar mijn collega de stroom voor deze aftakt, maar denk ook gewoon aan het achterlicht. Vermoed wel dat het geen Quintezz is
[quote=JHV]Hallo hans4074,
Ik voel me alleen enigszins tekort gedaan in dit verband met handigheid van de doe het zelver.
Johan[/quote]
Johan, het is beslist niet m'n bedoeling geweest je, of de vraagsteller, te kort te doen door m'n opmerking, maar het is op afstand moeilijk in te schatten hoe handig (of onhandig) iemand is.
Geen "Hard feelings" hoor Hans. Kan eigenlijk maar niet genoeg benadrukt worden dat het sleutelen aan de elektronica zorgvuldig werk is.
Ook bij veel partikulieren is veel kennis van zaken aanwezig gelukkig. En wanneer dat niet het geval is, of het idd de doe-het-zelf-maar-niet-te goed-maar-wel-goedkoop methode is dan wordt dat gelukkig snel gecorrigeerd.
Het sterke punt van deze site is de inbreng van particulier EN professional toch.
Johan
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar