close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: Radio behoud instelling moeilijk

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,

Ik heb een raar probleem.

Mijn aftermarket radio doet rare dingen. De ene keer behoud hij zijn geheugen en de andere keer mag ik de boel opnieuw stellen.

Als ik de auto start ga rijden en vervolgens weer uitzet en ik moet daarna weer weg behoud de radio zijn instellingen.
Maar als ik de auto alleen op contact zet en de radio is opgestart en ik zet um weer uit en vervolgens als ik dan de auto start moet ik de radio weer helemaal opnieuw instellen. Hij gaat dan ook niet uitzich zelf aan.

Ik heb het geprobeerd met een verloopkabeltje geprobeerd maar dan doet ie helemaal niks.

Enig idee wat ik hier aan kan doen??? Het is behoorlijk vervelend.

Geplaatst door

Motorsmurf (110)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Verkeerd aangesloten. Die stekker die uit de radio komt. Koppel geel aan rood en andersom.

ernhemmer 0

11 jaar

advies als het niet werkt, pak een andere geschakelde plus. van je contactslot kun je deze pakken

in de moderne auto's zitten 2 voedingen net zoals vroeger.
echter het verschil is dat 1 de permanente voeding is (niks anders dan vroeger)
vroeger had je een geschakelde plus. tegenwoordig is het voeding om de interne ecu van de radio te voeden. hierdoor gaat deze communiceren met het netwerk.
omdat er communicatie loopt krijgt hij door of hij aan of uit moet via het netwerk.

gevolg is dat als je aftermarket radio monteert en gebruikt deze spanning voor je geschakelde plus dat hij aan gaat wanneer het moet.
na contact afzetten kan het nog 15seconden duren voordat hij uit gaat. op dat moment gooit de hoofdcomputer de voeding voor alle ecu's eraf zodat elke ecu tijd heeft gehad om af te sluiten.



in ieder geval heb je 3 kabels 1 aan massa
en voor voeding rood en geel
daar moet je met rood aan constant plus en geel aan geschakelde plus. (of geel rood was net andersom durf ik zo niet uit mijn hoofd met zekerheid te zeggen)

[quote=ernhemmer]Verkeerd aangesloten. Die stekker die uit de radio komt. Koppel geel aan rood en andersom.[/quote]
Dat had ik geprobeerd maar dat is het ook niet.

Motorsmurf 110

11 jaar

[quote=trucker0werner]advies als het niet werkt, pak een andere geschakelde plus. van je contactslot kun je deze pakken

in de moderne auto's zitten 2 voedingen net zoals vroeger.
echter het verschil is dat 1 de permanente voeding is (niks anders dan vroeger)
vroeger had je een geschakelde plus. tegenwoordig is het voeding om de interne ecu van de radio te voeden. hierdoor gaat deze communiceren met het netwerk.
omdat er communicatie loopt krijgt hij door of hij aan of uit moet via het netwerk.

gevolg is dat als je aftermarket radio monteert en gebruikt deze spanning voor je geschakelde plus dat hij aan gaat wanneer het moet.
na contact afzetten kan het nog 15seconden duren voordat hij uit gaat. op dat moment gooit de hoofdcomputer de voeding voor alle ecu's eraf zodat elke ecu tijd heeft gehad om af te sluiten.



in ieder geval heb je 3 kabels 1 aan massa
en voor voeding rood en geel
daar moet je met rood aan constant plus en geel aan geschakelde plus. (of geel rood was net andersom durf ik zo niet uit mijn hoofd met zekerheid te zeggen)[/quote]
Ik heb net iemand gesproken die zei iets over accessoires spanning. De radio zou nog een 40 tal tellen door moeten gaan nadat je auto heb uitgezet of meteen aangaan bij het openen van de deuren. Dit gebeurt niet bij mij.

Motorsmurf 110

11 jaar

Als de radio inderdaad na een 40-tal seconden pas uitgaat en aanspringt op moment van portier openen, dan is dit NIET zoals het hoort en is de radio verkeerd aangesloten. Je moet een zogenaamde omkeerstekker halen en de rode draad daarvan afknippen op een cm of 2 van de stekker. Je pakt een stuk draad, verbind die draad met bijv. de voeding van de sigarettenaansteker, trekt de draad naar de radio en knoopt em daar aan de afgeknipte rode draad vanuit de stekker. Je pakt m.a.w. gewoon de voeding ergens anders (buiten het netwerk om) vandaan zoals Werner ook al aangaf. Wij plaatsen hier nog een diode tussen, zodat de stroomrichting maar in 1 richting doorgelaten wordt.

hans4074 0
badge

11 jaar

[quote=hans4074]Als de radio inderdaad na een 40-tal seconden pas uitgaat en aanspringt op moment van portier openen, dan is dit NIET zoals het hoort en is de radio verkeerd aangesloten. Je moet een zogenaamde omkeerstekker halen en de rode draad daarvan afknippen op een cm of 2 van de stekker. Je pakt een stuk draad, verbind die draad met bijv. de voeding van de sigarettenaansteker, trekt de draad naar de radio en knoopt em daar aan de afgeknipte rode draad vanuit de stekker. Je pakt m.a.w. gewoon de voeding ergens anders (buiten het netwerk om) vandaan zoals Werner ook al aangaf. Wij plaatsen hier nog een diode tussen, zodat de stroomrichting maar in 1 richting doorgelaten wordt.[/quote]
15 seconde kan ook prima maar mijn auto doet dit helemaal niet. Bij het omdraaien van de sleutel gaat de radio ook meteen uit. Overigens heb ik dit altijd gehad ook met de orginele radio.

Wat ik ook nog heb gevonden vanmiddag was een schakelde plus vanaf de zekeringen kast. Daarbij zit daar ook een 25amp zekering tussen. Eens kijken morgen of anders zaterdag of dit het gewenste effect heeft.

Deze draad loopt trouwens ook naar achteren toe maar geen idee waarnaar toe.

Motorsmurf 110

11 jaar

Een 307 heeft een netwerk waar de originele radio op aangesloten zit. Plaats je een andere radio, dus geen origineel toestel maar bijv. een pioneer, dan zit deze radio anders in elkaar en mag daarom NIET met dezelfde voeding als de originele radio aangeloten worden, dus moet dan buitenom het netwerk aangesloten worden. Doe je het wél over het netwerk, dan krijg je inderdaad dat de radio nog een poosje blijft spelen als het contact uitgezet is en dat de radio al gaat spelen op het moment dat je het portier opent. Das dus NIET goed.
Dus zoals de niet originele radio nu aangesloten zit (buitenom het netwerk) met die geschakelde plus vanaf de zekeringskast LIJKT het goed als er ook een zogenaamde omkeerstekker tussenzit bij de originele radiostekker. Nu moet je alleen nog even uitzoeken of deze geschakelde plus wel van een juist punt is afgetapt en correct is aangesloten bij de omkeerstekker. Bij ons was dat eigenlijk standaard vanaf de plus van de sigarettenaansteker, maar dat stond ook al in mn vorige bericht. Hoop dat het zo duidelijker is en anders moet je het nog maar eens rustig lezen.

hans4074 0
badge

11 jaar

Hans bedoel je met de omkeerstekker de 9706.86?? Zoja die werkte bij mij helemaal niet dan krijg ik geen spanning op de radio.

Om heel eerlijk te zijn snap ik er geen bal meer van ;)

Google is momenteel niet mijn grootste vriend of ik zoek gewoon verkeerd dat kan ook heel goed.

Motorsmurf 110

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.