close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106: Rallye valt uit tijdens het rijden

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 8v

Dag allen,

Ik ben sinds kort in het bezit van een 106 rallye s2 uit '97. De auto reed prima tijdens de testrit, echter thuis begonnen de problemen.

Het probleem:
De auto valt uit tijdens het rijden, daarna is de auto zeer lastig te starten en duurt het even voordat hij weer gestart kan worden. De startmotor draait dan gewoon rond maar krijg hem niet gestart. Het uitvallen kan geschieden op alle toerentallen. Ik vermoed nu een brandstof gerelateerd probleem, ook naar aanleiding van een bericht op 106.nl betreft mijn kenteken, zie: http://www.106.nl/forum/techniek/24186-p...

Ik heb de auto uit laten lezen bij de peugeot garage, daar kwam uit:
- tijdelijke storing inlaatdruksensor
- tijdelijke storing mengselregeling

De volgende zaken heb ik vervangen/nagekeken zonder succes:
- Stappenmotor vervangen
- Mapsensor aka inlaatdrukmeter vervangen
- BDP sensor aka vliegwielsensor vervangen
- Dubbelrelais vervangen
- Bougies/kabels
- Kabels ingespoten met wd40
- Massakabels nagekeken en opgeschuurd
- Gasklephuis gereinigd
- CPU reset

Na het vervangen van deze onderdelen bleef de auto nog steeds uitvallen. Nog een opmerking, de auto kan het bij 1 op de 5 ritjes ook prima doen zonder problemen.

Ik hoop dat ik met deze vragen een oplossing kan vinden voor mijn probleem, de auto is nu zeer onbetrouwbaar en totaal ongeschikt voor de publieke weg.
Alvast bedankt!

Groetjes,

Frank

Geplaatst door

Fawa (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je kan beginnen met het controleren van de brandstofdruk op het moment dat ie uitvalt.

Danku voor de suggestie. Ik denk ook dat ik in die hoek moet zoeken. Dit moet bij de garage met de stekker erin? Kan niet zelf iets maken om dit te controlleren tijdens het rijden?

Nogmaals bedankt.

Frank

Fawa 0

9 jaar

Brandstofdruk meet je met een manometer. Je kunt deze tussen de benzineleiding monteren met een slang lang genoeg om hem binnen af te lezen. En dan hopen dat ie snel afslaat.

Heb je ook eventuele vacuumslangen gecontroleerd op scheuren en lekkage en valse lucht enz.

obd expert 0
badge

9 jaar

Ik zal even een meter maken dan. Vacuum slangen bij de inlaat zijn goed. Zitten ze ook elders? Moet de tank trouwens vaccuum trekken of juist niet?

Groet

Frank

Fawa 0

9 jaar

Ik heb overigens sterke vermoedens dat de brandstofpomp niet goed werkt, hij krijgt ook constant 12volt.

Fawa 0

9 jaar

Tank mag geen vacuum trekken. Dan zou er een beluchting dicht zitten. Als hij dan afslaat en je trekt de tankdop los en hij start weer dan kun je dit uitsluiten.

12 volt op de pomp is goed.

Bij sommige motoren lopen de vacuumslangen richting schutbord naar de inlaatdruksensor. Daar scheuren ze dan wel eens.

obd expert 0
badge

9 jaar

Vonkt ie wel, op het moment dat deze motor niet start. ??

Ralf_Jensen 0
badge

9 jaar

Hallo,
De slang naar de mapsensor is goed. Deze tankbeluchting, zit dit in de tankdop gebouwd? Ik zal het testen.
Het is lastig controleren of hij nog vonkt zodra hij uitvalt omdat het kan zijn dat hij daarna weer loopt en dan in ieder geval weer vonkt. Echter zou het inderdaad mogelijk kunnen zijn dat de vonk tijdelijk wegvalt.

Is er een makkelijke en vooral snelle manier om dit te controleren zonder de bougies eruit te draaien?

Bedankt voor de reacties! ik hoop spoedig een diagnose te kunnen stellen. Ik houd jullie op de hoogte!

Fawa 0

9 jaar

Ik heb nog een andere suggestie,
Volgens mij is jouw auto al uitgevoerd met een crash-schakelaar, dit is een rode drukknop die tegen het schutbord is gemonteerd in de motorruimte.
Deze crash- schakelaar springt open in geval van een aanrijding en schakelt dan de benzinepomp en de ontsteking uit.

Het kwam regelmatig voor dat deze schakelaars een rot contact hadden waardoor de auto spontaan afsloeg.
Je kan dit testen door de stekker van de schakelaar af te trekken en deze door te verbinden, hij heeft maar 2 aansluitingen, deze aan elkaar leggen d.m.v. een kort draadje met 2 amp klemmetjes eraan en je kunt testen of het werkt.

Dag,

Dat ga ik zeker proberen!
Hij zit erop inderdaad die stopknop. Ik heb vandaag zelf een drukmeter in elkaar gezet, zal alles dit weekend uittesten.

Jullie horen van mij!

Fawa 0

9 jaar

Hallo,

Het probleem is opgelost!
Na de druk gemeten te hebben met de manometer bleek dat de pomp gewoon 3 bar gaf. Hierna verder gekeken naar de kabelboom en tot de ontdekking gekomen dat er een kabelbreuk was aan de kabel van de stopknop stekker. Na deze te hebben gerepareerd met een koppelstuk + krimpkous loopt de rallye weer als nooit tevoren!

Iedereen bedankt voor de reacties.

Frank

Fawa 0

9 jaar

Mooi zo!
Goed gedaan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.