Hallo,
sinds kort brand het ecustoringslampje in mijn auto weer constant, dus even de codes uitgelezen,
echter komen er codes uit die mij volledig onbekend zijn, het standaard formulier van peugeot leverde niks op en ook druk zoeken op forums en internet heeft niks opgeleverd dus ik
hoop dat iemand deze codes kent, het gaat om de volgende codes:
91,92,93,94 en 95
iemand enig idee?
mvg,
Bryan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
bijna vergeten, het gekke is ook dat de codes 11 en 12 helemaal niet naar voren komen waar die normaal mee begint en eindigt,
ecu reset brengt hierin geen verandering.
Wat voor ecu zit in deze auto? Normaal voor met cat is een M1.3.
Weet het zo niet exact uit mn hoofd maar meen een multipoint 1.3 idd
het is een DKZ blok uit 1993 met de standaard ecu (versie met Kat idd)
15 jaar
Uitgelezen codes zijn in inderdaad niet normaal voor een Motronic M1.3. Ook het ontbreken van de start en eind-code is niet normaal.
Kijk eens wat voor Bosch nummer er op de ecu staat (begint met 0 261).
Is de auto gechipt of niet?
Deze ecu kan ook met een tester uitgelezen worden - helaas niet bij de dealer want die apparatuur kan dat nou weer net niet.
Ik weet dat Snap-on het in het verleden in ieder geval wel kon, of de huidige software het ook nog kan weet ik niet.
Verder kun je met uitlezen ook de waardes van de sensoren zien, wat ook kan helpen.
Het nummer op de ECU is: 0261200162
is verder niet gechipped en het blokje is helemaal origineel.
had al even gebeld met de locale peugeot expert, die met name verstand heeft van de oudere peugeots, die had echter alleen apparatuur om de codes opzich uittelezen, maar goed dat kan ik zelf door de sleutel omtedraaien.
codes kwamen hem helaas ook niet bekend voor.
15 jaar
wel iets gevonden op een citroen club site, BX is ook uitgevoerd met een DKZ blok en daar staat het volgende bij de codes:
91 Oxygen sensor heater High voltage
92 Camshaft sensor failure (XEV systems) Faulty
93 Hall Effect Switch (HES) Low voltage
94 Hall Effect Switch (HES) High voltage
95 Hot start valve Low voltage
schrik hier wel van maar ook raar dat ik zowel 93 als 94 dan krijg? maar goed weet dus niet zeker of deze codes hetzelfde zijn voor mijn auto....
15 jaar
hoe loopt de auto verder of wat is het probleem precies ?
Gr Stefan
15 jaar
sorry was ik helemaal vergeten erbij te zetten, voor mijn gevoel rijd de auto verder super alleen is het stationaire toerental erg onrustig, schommelt tussen de 500 en 700 toeren, ook komt er bij het terugschakelen zo nu en dan een roffel/plog uit de uitlaat.
15 jaar
Dat roffelen/ploffen heb ik ook eens gehad, lag bij mij aan de luchtweger. Heb je die al eens uitgewisseld?
jah die is al vervangen, had toen ook een foutcode 33 had toen echter geen plof/roffel
heb er ook 2 op reservere die ik voor de zekerheid heb liggen gezien de levensduur van deze apparaten nogal tegenvalt, ook al uitgewisseld en daarbij ECU resets uitgevoerd.
zelfde foutcodes en helaas ook hetzelfde probleem.
15 jaar
Hoe loopt de auto in koude toestand net na de start zeg maar. Heb je een verhoogt stat. toerental?
Hij loopt koud in eerste instantie goed, hij loopt dan netjes rond de 1200 toeren, het onrustige treed pas op naarmate de auto warm is.
15 jaar
Motortemp. sensor al eens vervangen?
Nee deze is nog niet vervangen, zou het daarmee te maken kunnen hebben?
temp word wel altijd goed aangegeven namelijk.
15 jaar
Voor de aangegeven temp. is een andere temp. sensor. Die zit achter op blok net onder de ontsteking en heeft een 1-polige stekker.
Ik bedoel de temp. sensor voor de computer deze zit onder de ontsteking in het waterverdeelhuis, en heeft een blauwe 2 polige stekker. Nooit verkeerd om te vervangen en zijn de kosten ook niet. Als de sensor koude temp. doorgeeft terwijl de motor warm is krijg je ook een verkeerde inspuiting.
Ok dat ga ik dan zeker even proberen, als ik achter de onstekling kijk zitten er 2 sensors naastelkaar en daaronder nog 1, ik neem aan dat het de onderste is? even uit nieuwsgierigheid wat doen de andere 2 met de kleinere stekkertjes?
15 jaar
Die 2 achterop met allebei dus zo'n kleine 1-polige platte stekker, is dacht ik de koelwater temp en het controle lampje (icm STOP)
Daar verder naar beneden aan de zijkant heb je dus die blauwe dikkere 2 polige stekker, die sensor zou je eens kunnen vervangen.
@Oldford,waarom denk je dat dealers dit systeem niet kunnen uitlezen ? Ik heb er n.l.nog geen problemen mee gehad.
NTRX, de weerstandswaardes van de koelvoeistoftemperatuursensor zal ik eens voor je opzoeken. evenals de foutcodes, de uitleg van de codes die je bij de citroenclub gevonden hebt komt mij n.l. niet bekend voor.
@peugeottechnieker
dat zou super zijn,
ik had alleen begrepen dat ik het bij de motortempsensor zou moeten zoeken en niet bij de koelvoeistoftemperatuursensor,
of is dat 1 en dezelfde sensor? gezien ik er 3 op het blok zie zitten vlak achter de ontsteking weet ik dat niet zeker namelijk.
hoop ook met de daadwerkelijke betekenis van de foutcodes wat dichter bij een oplossing te komen.
had ook al op een aantal 205gti forums gekeken maar daar kwamen deze codes ook niet op het lijstje voor.
15 jaar
peugeottechnieker, het is een tijdje geleden, maar volgens mij leest de dealer-apparatuur alleen knippercodes.
Maar, met de juiste software kun je gewoon foutcodes en live data lezen en actuatoren aansturen.
Hmz dat zou niet best zijn als de dealer daar appparatuur voor nodig heeft, knippercodes lees je zo af op de dash......
maar als ik het goed begrijp zou een dealer dus (mits de correcte software aanwezig is) zo vanaf de ECU door kunnen meten of een bepaalde sensor wel/niet goed werkt?
15 jaar
[quote=ntrx]als ik het goed begrijp zou een dealer dus (mits de correcte software aanwezig is) zo vanaf de ECU door kunnen meten of een bepaalde sensor wel/niet goed werkt?[/quote]
JA. Maar volgens mij heeft de dealer die software niet. Er waren wel meer systemen bij Citroen en Peugeot waar alleen knippercodes werden uitgelezen.
Dat is niet de schuld van de dealer, maar van de fabrikant die de software niet heeft laten maken.
Snap-on kon het VROEGER in ieder geval wel. Ik weet niet of de laatste software het ook nog steeds kan.
Meting gegevens kan wel worden bekeken en aantal waardes zijn wel te bekijken van ontsteking en injectie.
Bryan, je moet het ook bij de motortemp. sensor zoeken, die is voor de computer. Die andere die jij ziet zijn puur voor de meters.
Je moet voor de motortemp. sensor verder naar beneden kijken, echt onder de ontsteking net boven de versn.bak. Anders moet je de accu/luchtweger even weghalen.
Bryan, helaas geen tijd gehad vandaag, zal morgen proberen.
@ OldFord,In het begin hadden we alleen een zgn, TAD. Een klein kastje waarmee je de foutcodes kon uitlezen, begon altijd met 11 en eindigde met 12. De betekenissen kon je dan in een wpl boek opzoeken. Met de latere apparatuur (tep) stonden de betekenissen er ook bij en had je de mogelijkheid al dan niet met paralel tussenkabel de livedate te bekijken en actuatoren aan te sturen zoals Robert ook al zij.
Maar wat bedoel je nu met knippercodes uitlezen. Ik ken n.l. geen andere codes dan de codes die je uitleest (de 2 cijferige bij deze oude auto zonder eobd) Ik bedoel,krijg je met de snapontester dan een code die anders opgebouwd is ?
PT nieker
peugeottechnieker, dit is allemaal erg lang geleden, maar misschien dat ik me vergis en dat dit wel geldt voor de D6C motor.
De D6C kon een ML4.1 of een M1.3 systeem hebben. ML4.1 heeft alleen knippercodes en M1.3 heeft knippercodes en communicatie.
Volgens mij deed de TEP voor een M1.3 alleen knippercodes, maar nogmaals het is lang geleden dat ik daar mee gewerkt heb.
Overigens, het gaat hierbij om een uitzondering. Bij de meeste kun je gewoon met de TEP alles uitlezen.
De uitzonderingen zijn de al eerder genoemde ML4.1, de monopoint Bosch A2.2 en volgens mij ook de Bosch M1.3.
De ML4.1 had ook geen groene stekker zoals gebruikelijk, maar een zwarte.
Met knippercodes uitlezen bedoel ik dat de auto (langzame) knippercodes uitzendt en de scanner het aantal keren knipperen voor je telt.
Precies hetzelfde resultaat als dat je het manueel doet en de MIL telt, inderdaad met 11 en 12 daarbij.
De Snapon scanner leest bij een M1.3 de codes door middel van (snelle) communicatie. Dat zijn ook 2-cijferige codes.
Of je daarbij andere nummers krijgt weet ik niet meer.
Sorry voor de late reaktie bryan, de foutcodes in de peugeot dokumentatie gaan niet verder dan 55 dus idd onbekende codes.
De koelvloeistof temp. sensor waardes dan,
-10 graden = 8.1 kohm tot 11kohm
+20 graden = 2.28 kohm tot 2.72 kohm
+80 graden = 290 ohm tot 370 ohm
bedankt voor de reactie, de auto was weg voor de APK en haal ik vandaag weer op, helaas afgekeurd :(
helemaal in orde verder alleen de Co uitstoot is veel tehoog, 2.5!
dus zal gelijk eens naar de temp sensor kijken wat de waardes zijn.
ik heb bij de garage met de LMM staan draaien maar zonder succes (is vaak een oplossing hiervoor)
lambdasonde was in orde en ook op valse lucht getest maar ook hier zit het probleem niet in, zou een dergelijk CO verschil alleen kunnen ontstaan door een defecte ECU temp.sensor, of speelt hier waarschijnlijk meer? zat zelf nog te denken aan de SAD maar bij een koude start loopt de auto verder perfect dus die lijkt me dan in orde?
mocht iemand nog een idee hebben dan hoor ik het graag want mn oude APK verloopt zaterdag :(
15 jaar
Aan de lmm draaien heeft geen nut bij een DKZ motor. De lambda regelt het toch weer terug.
De temp. sensor kan zeker van invloed hebben op een te hoog CO.
Gewoon vervangen die temp. sensor, zijn de kosten niet. Je weet dan zeker dat dat goed zit.
Bryan,
Ik zou de 205 toch eens met oude dealer apparatuur uitlezen.
Bedoel met aan de luchtmassa meter draaien dat je het zwarte deksel er af snijdt en dan de veer die de klep tegenhoudr verder opspand ?
Wat heb je gemeten aan de lambdasonde ? Ik weet namelijk dat de stekkers bij deze onder de auto zitten en wel eens vol water lopen. dat kan al een mogelijke oorzaak zijn Bij koude motor kijkt hij n.l niet naar het signaal van de lambda sonde.Daarom loopt hij dan misschien goed. De mengeselregeling bij deze heeft als hoofd gegevens lambda, luchtmassa en motor temperatuur nodig. Op metingen van andere sensoren vindt maar een hele kleine mengesel correctie plaats. Ik zou het probleem in 1 van de 3 hoofdgegevens zoeken.
Heb je toevallig ook gezien wat het lambda getal was toen hij 2.5 co% had ?
Is je uitlaatspruitstuk toevallig niet gescheurt of tapeinden er uit ?
En wat bedoel je met SAD ?
De koude luchtschuif of omloopklep bedoelt ie daarmee
lambda gaf 0.9, heb dit niet zelf gemeten maar dit vertelde ze bij de APK, hij had er voor de zekerheid al een andere ingedraaid om te kijken of dit hielp maar die gaf dezelfde waarde, dus ik nijg naar de temp sensor,
even een vraag, hoe krijg ik deze eruit?? heb er gister avond naar gekeken maar ik kan er met geen mogelijkheid met een steek sleutel bijkomen en een dop sleutel past er niet overheen, iemand een leuk trucje? (luchtfilter uiteraard verwijderd etc) en kan iemand mij misschien vertellen hoe/waar ik de koelvloeistof uit het blok laat lopen? neem dat als ik de sensor eruit draai alles er anders daar uit loopt.
15 jaar
sorry vergeten te reageren op deze vraag:
Is je uitlaatspruitstuk toevallig niet gescheurt of tapeinden er uit ?
bij de APK was er op een heel klein gaatje achter de middendemper geen lekkage bij de uitlaat gevonden.
15 jaar
Als je de lmm nog op de originele plek hebt, dan moet je die weghalen en de steun + de slangen. Dan moet je er wel bij kunnen met een steeksleutel, ringsleutel past er ook wel op. Koelvloeistof hoeft er niet af, gewoon snel verwisselen. Wel even met koude motor doen en even de dop eraf halen van het reservoir, zodat de druk eraf is.
lmm en toebehoren zit allemaal voorin gebouwd dus die zitten niet in de weg, zal de sensor wel eerst doormeten en dan kijken of ik deze moet vervangen,
bedankt voor de tips, ik laat even weten of het gelukt is.
15 jaar
anders ff de accu weghalen.
Inmiddels de temp sensor doorgemeten maar deze is prima in orde :(
normaal ben ik blij als iets niet stuk is maar momenteel niet wat ik ben nu nog steeds niet achter de oorzaak van mijn CO probleem,
vandaag verloopt de APK dus mag officieel niet meer rijden...heb er gisteren even injectie reiniger ingegooid en de bougies schoongemaakt,
hopen dat dat misschien nog helpt...opvallend feitje is dat mn storingslampje nu nog maar af en toe brand ipv vrijwel constant, toeval of kan hier een logische verklaring
achterzitten?
15 jaar
Temp. sensor gewoon vervangen, je hebt nu een bepaalde temp doorgemeten. Je hebt dus niet het hele werkingsgebied gecontroleerd.
En laat de auto eens uitlezen, dat lampje brandt niet voor niets. Misschien zit er een duidelijke storing in, waardoor tijd en moeite wordt bespaard.
Zo temp sensor is vervangen :P
ging er nog best lastig uit maar goed is iig gelukt, merk aan de auto geen verschil maar goed misschien met de APK wel.
inmiddels aardig druk geweest, van alles nagelopen/schoongemaakt etc. just to be sure :)
morgen word de auto weer op CO gemeten dus ik ben heeeeeel benieuwd of het nu goed of iig al beter is,
nog even een gek vraagje, heeft de einddemper nog invloed op de uitstoot?? heb namelijk een open sport demper eronder zitten(rest van de uitlaat is gewoon origineel) en vroeg me af of een normale demper verder nog filterd?
15 jaar
Nee filtert niks, alleen de katalysator is van belang voor de uitstoot.
nou ik ben terug van de APK, stationair was de CO perfect 0,02!
maar in de toeren weer veel te hoog 3,6% nu :|
lambda gaf een waarde van 1.3, ze hebben nu een nieuwe besteld voor de auto gezien ze vermoeden (ondanks dat deze vrij nieuw is) dat het probleem toch hierin zit, mocht dit niet het geval zijn dan konden ze m gewoon terug sturen, komt vanmiddag binnen dus vanavond even omwisselen en dan ga ik het morgen middag weer proberen.
15 jaar
Lambda waarde van 1.3 (geen 0 vergeten?) is Super arm of er zit veel te veel zuurstof in de uitlaatgassen.
Volgende keer even alle waardes geven, dus CO, CO2, HC, O2 en lambda, kunnen we misschien nog iets meer zeggen.
Als de auto morgen weer getest word zal ik even een foto maken van alle waardes zodat ik deze door kan geven,
tenzij het dan in orde is natuurlijk.
15 jaar
Auto is gelukkig Goed Gekeurd! nu met de nieuwe lambda :)
dus ben erg blij dat ik iig weer APK erop heb.
De foutcodes zijn er echter nog steeds.
@205Griffe
heb even contact gehad met de peugeot dealer bij mij in de buurt maar die geven aan dat die alleen apparatuur hebben om de codes uittelezen die ik zelf op het dashboard al kan aflezen :/ ook bij hun waren de nummers die ik noemde niet bekend.
15 jaar
Mooi dat de auto is goedgekeurd! Waarschijnlijk bespaar je nu ook brandstof, want een defecte lambda heeft een verkeerd mengsel tot gevolg.
Brand het diagnose lampje nog steeds dan vanwege die vage storings?
Jah, ecu helemaal gereset en foutcodes eruit
bleef even uit maaar na 3-4 km brande het lampje alweer...wederom dezelfde rare codes
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar