Hallo,
Ik heb een probleem met mn ouwe trouwe diesel, ik probeer het te omschrijven hoewel dat best lastig is achter een toetsenbord.
Als ik vooral na een stuk snelweg rijden afrem naar een lagere snelheid en geef wat gas bij, geeft ie ineens zelf meer gas bij, dus moet het gaspedaal ook weer terug.
Ook op rotondes is komt het vaker voor.
Als ie (warm) stationair draait gaat ie soms ook ineens iets hoger stationair draaien.
Het is geen race monster, hij is verder wel te temmen dus schrikken ofzo doe je er niet van...
En wat me ook opgevallen is na wat uitproberen, ga je hoog in de toeren rijden en dan het gas 3kwart indrukt, de motor hoorbaar inhoud en gaat roken...
Ik weet dat de inlaat klepspeling veel te strak staat, die is niet te meten zo strak. Hij moet dacht ik 0,15 zijn. De uitlaat was 0,15 en moet 0,25 zijn.
In de winter start ie ook erg slecht... en houd ie ook in en roken tijdens afremmen op de motor de 1e 5min wat waarschijnlijkt te danken is aan de klepspeling.
Maar het probleem kwam ineens opzetten, zonder ooit eerder last van te hebben. Verder loopt ie ook gewoon prima.
Graag advies en alvast bedankt,
Mvg Willem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
klepspeling losser zetten, zo spoedig mogelijk, anders kun je dalijk afscheid gaan nemen van een handvol verbrande kleppen.
Groeten Marcel
Gaskabel blijft hangen denk ik. Wil nog wel eens dat de gaskabel inwendig door slijtage blijft hangen.
De gaskabel heb ik nagekeken, die is goed gangbaar, ik heb niet het idee dat het daar aan ligt. Als ik vanaf gas los ineens het een beetje gaspedaal indruk geeft ie meer gas dan ik de bedoeling is. Tenminste regelmatig, vooral als ie goed warm is.
Ik ga denk ik inderdaad maar zsm de klepspeling opnieuw afstellen, kan de cilinderkop, of de klepzittingen schade/sltijtage op lopen door te lang doorgereden met een de strakke afstelling? Mischien dat dat nu is gebeurt?
15 jaar
Je hebt wel wat meer slijtage idd, zou dat dan eerst doen.
inlaat 0,15
uitlaat 0,30
Kop en zittingen niet, maar de kleppen zelf wel. Deze hebben een bepaalde contactduur nodig met de klepzitting om hun warmte kwijt te kunnen. Indien deze tijd te kort is gaan ze op den duur verbranden.
Groeten Marcel
Ok bedankt voor de antwoorden zover.
Kun je merken dat er kleppen verbrand zijn? Of is dat gewoon loshalen en bekijken, want dan moet de kop er ook af toch?
Mvg Willem
15 jaar
kleppen stellen, indien hij dan beter loopt, lekker zaakje laten zitten. Indien geen verbetering, is een compressietest de juiste methode om klepproblemen vast te stellen, maar indien de wagen probleemloos start, geen zorgen maken, dan heb je nog compressie genoeg.
Groeten Marcel
Ok, ga volgende week aan de slag. Alleen wel jammer dat de nokkenas gedemonteerd moet worden.
15 jaar
Oja, ik heb het brandstoffilter vervangen, nu zaten er allemaal ijzerdeeltjes onder in het filterhuis, dit was de vorige keer ook al toen het filter verwisseld werd.
Volgens mij kan het geen kwaad omdat het filter dit niet doorlaat naar de pomp, de pomp zuigt van boven aan.
15 jaar
Op deze motoren zaten 2 soorten brandstofpompen Bosch en Lucas,de motoren met de Lucas pompen lopen harder en trekken beter maar hebben de onhebbelijkheid dat ze heftig reageren op lucht.
Op hol slaan en als het heel erg is afslaan.
Dit lucht komt ergens in de aanzuigleiding binnen en moet dus helemaal worden gecontroleerd en afgeperst, ik heb ook nog wel eens meegemaakt dat het in de zuigbuis in de tank zit.
Let maar op, als de tank bijna leeg is heeft hij het erger.
Hoi Oldtimer,
Er zit een Lucas pomp op, heb alleen onder de motorkap de slangen nagekeken op lekkage, maar daar is niks aan op te merken.
Hoe kan ik heb beste de aanzuigleiding afpersen?
15 jaar
slangetje bij de tank afklemmen en bij de pomp de radiateurpers erop
Zo, de kleppen zijn gesteld.
Het starten is al een stuk beter, maar verder eigenlijk geen verschil... Als je plankgas tegen de maximale toeren zit, begint ie te ploffen en te roken.
Dit was voor de te strakke klepspeling ook al, alleen lijkt het nu zelfs wat erger te zijn. Verder loopt ie gewoon mooi rond en rustig en valt er gewoon goed mee te rijden.
Ook in z'n vrij plankgas en maximale toeren is ploffen en flink roken, echt onverbrande diesel rook. Het probleem is dat de apk voor de deur staat, en ben bang dat ie zo niet door de roettest komt hehe...
Wat me laatst ook opviel is dat ie in een lange doordraaiende bocht op ''hoge'' snelheid (120kmh) vermogen verliest, de tank was vol.
Moet de aanzuig leiding nog wel afpersen...
15 jaar
Bij het 92 en 93 model zit er een zgn. zelf ontluchtingsysteem op. Als het er nog niet afgehaald is zou ik het er gelijk af halen. Er zitten wat extra retourslangetjes met een knooppunt in de buurt van de verstuivers als het goed is. Dat zorgt ook wel eens voor problemen.
En kan je het echt niet vinden kun je altijd nog een electrische vlotterpomp in de zuigleiding zetten in de buurt van de motor. Je hebt dan geen vacuum meer in de leiding maar een heel klein beetje overdruk.
Er zit idd dat zelfontluchtingsysteem op. Ik zal er eens naar kijken. Bedankt.
15 jaar
Ontluchting systeem ertussenuit gehaald, en een transparante slang tussen brandstof filter en pomp gemonteerd.
Je ziet kleine luchtbelletjes continu, geef je volgas en volle toeren zie je duidelijk veel lucht in de leidingen...
Ook zag ik een hele lichte lekkage onderaan bij verstuiver 1, af en toe een luchtbelletje ontsnappen lijkt het wel.
Nu blijft het ontluchtingsbalgje ook hard, als de motor loopt en ik knijp in het balgje gaat ie ook harder lopen, weet niet of dat normaal is?
15 jaar
Ok, dit is dus duidelijk een lucht probleem. Het hoger stationair draaien komt door alle lucht wat in de leiding zit... ook het ploffen.
Wat ik dus tot nu toe heb gedaan behalve de kleppen stellen.
Automatische ontluchter gedemonteerd en transparante aanzuigslang van brandstoffilter naar pomp gemonteerd.
Brandstoffilterhuis opnieuw afgedicht met kit, het deel wat op het waterhuis zit.
Mn problemen zijn:
Nog steeds hoger stationair draaien en gas bijgeven nadat ie hoge toeren heeft gedraaid (snelweg e.d) door lucht in de leiding.
Een mogelijke oorzaak?
1 verstuiver lekt langs de kop en verstuiver, je ziet duidelijk luchtbelletjes. Kan dit betrekking hebben met de lucht in het aanzuigsysteem?
15 jaar
nee, alles wat na de pomp komt heeft geen invloed op het aanzuigen van lucht, toch maar de aanzuigleiding tussen de tank en de pomp afpersen en kijk ook even naar de watersensor op het brandstoffilterhuis ivm lekkage van lucht
Ok het is opgelost!
Nadat ik het filterhuis afgekit had, en de automatische ontluchter ertussenuit gehaald had, was het al wel merkbaar beter.
Maar nadat ik een nieuw brandstof filter gemonteerd had is het weg. Hij draaid weer als vanouds zonder te ploffen en te roken e.d.
Filter zat er nog geen 40d km in, maar aangezien het maar een klein filtertje is zal ie wel snel vervuild raken...
En had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat een vervuild brandstoffilter voor lucht in de leidingen kan zorgen.
Mannen bedankt voor het advies!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar