Peugeot 205: Ontlucht nippels voor remklauw afgebroken

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,0

Goede dag,

Ik ben druk bezig mijn Peugeot 205 weer APK waardig te krijgen.
Er mankeerde het volgende aan:

Koplampen waren niet goed, linker aandrijfas gescheurd, achter remmen begonnen net door te zweten
en de achterremkabels zijn niet goed meer.

Ik ben begonnen met de achter rem cilinders, remschoenen, remkabels te vervangen.
Omdat alles achter super vast zat draaide ik ook een remleiding aansluitnippel kapot.
Dus rechts achter ook een nieuw stukje remleiding aangesloten.

Nu komt het probleem, Ik draaide zonder enige moeite de linker en de rechter voor remklauw nippels eraf / kapot ondanks
dat deze eerst in de kruipolie waren gespoten. Ik zette amper kracht of ze braken. Ik heb geprobeerd ze los te krijgen
door er een Torx in te slaan en dan te draaien echter deze brak ook af.
Hoe krijg ik dat nippeldeel eruit of kan ik dit beter aan de garage overlaten.
Weet iemand wat hiervan de kosten zijn?

Of is er een andere manier om de voorremmen te ontluchten.

Ik hoop graag iets te horen?

Pieter

PLuijk

Geplaatst door PLuijk (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

205GTiGriffe (0) PRO, 15 jaar geleden

Wij lassen er vaak een moer op, en dan los draaien. Doordat je er nu een torx ingeslagen hebt wordt dat niet makkelijker. Misschien is het nu beter om andere klauwen te gaan zoeken.

JdeP (10), 15 jaar geleden

Misschien een idee??

Zou je het niet kunnen uitboren en dan nieuwe draad tappen en nieuwe nippel erin?

[url=http://members.chello.nl/c.vankessel1/He...]link 1[/url]

[url=http://www.toolspecial.com/product_info....]link 2[/url]

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Je zou het ontluchten kunnen proberen door de remslang los te draaien zover als dit gaat = meestal net ver genoeg te torderen /los te draaienom de lucht er uit te krijgen. Even met 2 personen doen. De 1 houdt rempedaal op druk, de ander "bedient" de remslang. Als het remsysteem leeg is zal deze manier lastig worden.
Wel even checken of er geen lekkage is langs de afgebroken nippel.

stefan84 (0), 15 jaar geleden

Het beste is denk ik om even een andere remklauw te zoeken..

Gaan prutsen met het rem systeem is wel het laatste wat iemand wilt denk ik,wat zou er gebeuren als het een keer fout gaat en je bv geen druk meer hebt,dat wil je niet op je geweten hebben.

Rem en stuurinrichting zijn vaak nog belangrijker dan het lopen van de motor..ook al denken sommige daar nog wat 'soft' over.

Gr Stefan

nonkelpater (0), 15 jaar geleden

Vermits je er reeds een torx ingeslagen hebt die vervolgens afgebroken is, zal boren en verwijderen met linkse tap niet meer lukken. Die torx is waarschijnlijk even hard of harder dan je boor. Als je een goede metaalbewerker in je vriendenkring hebt heeft die misschien een oplossing. Ontluchten door de remslang los te draaien zou ik niet doen. Vermits de ontluchtingsnippels afgebroken zijn riskeer je verlies van remvloeistof via het kanaal in de afgebroken nippel. En dan duw je het rempedaal in, gebeurt er even niets , hoor je vervolgens een doffe knal en krijg je mogelijk een opdoffer van je airbag. Ik zou opteren voor andere remklauwen.

nonkelpater (0), 15 jaar geleden

[quote=JdeP]Misschien een idee??

Zou je het niet kunnen uitboren en dan nieuwe draad tappen en nieuwe nippel erin?

[url=http://members.chello.nl/c.vankessel1/He...]link 1[/url]

[url=http://www.toolspecial.com/product_info....]link 2[/url][/quote]
"Helicoils" worden gebruikt om een inwendige schroefdraad te herstellen wanneer de originele schroefdraad versleten of kapotgedraaid is. Dit is hier niet het probleem, maar wel dat er nog een stuk nippel in het schroefdraadgat zit waar tevens een geharde torx in zit. Uitboren met een gewone boormachine kan je vergeten, je boor zal direct afschampen op de geharde torx. Hoe krijg je dit eruit?
-Ofwel door middel van een vonkmachine die gespecialiseerde metaalbewerkingsbedrijven gebruiken om gebroken schroefdraadtappen te verwijderen, vervolgens restant verwijderen met linkse tap.
-Ofwel met een dure hardmetalen boor op een stevige kolomboormachine en een goed ingespannen remklauw in een vastgeschroefde spanschroef. Hiervoor is veel vaardigheid vereist, hoog toerental en zeer weinig druk op de boor.
-Vermits persoon in kwestie waarshijnlijk niet over deze middelen beschikt kan hij proberen om er een moer op te lassen zoals reeds eerder door iemand aanbevolen werd. Je last dan in het gat van de moer zodat het restant van de nippel met de binnenkant van de moer verbonden is, maar dit vereist wel enige lasvaardigheid, en alle eerder vermelde truukjes kunnen lukken maar evengoed mislukken, vooral wanneer je te weinig ervaring in zoiets hebt.
Gewoon een set andere remklauwen (eventueel van de sloop, maar laat dan eerst de ontluchtingsnippels losdraaien zodat je niet met dezelfde miserie zit) lijkt mij het verstandigste mocht dat met het lassen niet lukken.

JdeP (10), 15 jaar geleden

Aha,bedankt voor de heldere uitleg!

205freak (0), 15 jaar geleden

He Pieter,

Heb ff in mn schuur gekeken en heb nog twee remklauwen voor je liggen.
Belangstelling?
Wil er niets voor hebben, alleen zijn de verzendkosten voor jou

Groet 205freak

nonkelpater (0), 14 jaar geleden

Pieter,
Hoe heb je het opgelost???

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

als je achter bezig bent geweest hoef je ze voor niet te ontluchten

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.