Hallo,
Al geruime tijd hoor ik een ratelend geluid aan de rechterzijde onder de motorkap. Het ratelen is snelheids afhankelijk. Des te harder er gereden wordt, des te sneller klinkt de ratel. Bij het intrappen van de koppeling verdwijnt het ratelen. Ook is er geen ratel te horen bij uit laten rollen in zijn vrij. Bij gelijkblijvende snelheid klinkt de ratel hetzelfde onafhankelijk van de gekozen versnelling. Bij het gasgeven en gas loslaten is de ratel hoorbaar. Speel je met het gas zodat de wagen niet versnelt maar ook niet vertraagt dan is er geen ratel hoorbaar. Lijkt wel of het ook belasting afhankelijk is.
Wie heeft een vermoeden wat dit zou kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Aandrijfas of Druklager schat ik zo.
Wat bedoel je met rechterzijde onder de motrokap vanuit de auto gezien ????
Klopt, vanuit de auto gezien.
13 jaar
Aandrijfas lijkt me niet want dan zou hij ook ratelen bij ingetrapte koppeling.
13 jaar
Heeft niemand een vermoeden.
13 jaar
Update van de klacht.
Het ratelen is verergerd. Het lijkt wel of alleen in de eerste versnelling er geen ratel hoorbaar is.
Heb hierover wat rondgevraagd maar krijg afwijkende antwoorden.
Volgens hen is het de aandrijfas, dan weer het steunlager maar kan ook de versnellingsbak zijn.
Het wordt er niet duidelijker op.
Omdat hier op dit forum vaak antwoorden gegeven worden die de spijker op de kop slaan heb ik hier meer vertrouwen.Wie weet raad?
13 jaar
Heeft hij het ook als je gewoon stilstaat en gas geeft?
Dus niet in versnelling en ook niet op de koppeling drukken!
De versnellingsbak zit toch aan de rechter kant (passagierskant) ?
13 jaar
Het geluid gaat dus met de snelheid mee en niet zozeer met het motortoerental. Het moet toch de eindaandrijving zijn. Ik verdenk de binnenaandrijf koppeling rechts. Sluit wel eenst uit of niet een roestige remschijf of klemmende remblokken de hoofdoorzaak zijn. Een aandrijving wel of niet belasten maakt wel degelijk een verschil i.v.m.slijtage sporen.Succes.
Als het een aandrijfas is moet je het harder horen als je een paar keer kort naar links en dan eens naar recht rondjes rijdt!
Aangezien het nu al zoveel lawaai maakt kan dit dus niet zo moeilijk zijn!
Maar mijn vraag was dus of hij het ook bij stilstand heeft dus even wachten op onze joyrider.
13 jaar
bedankt mensen voor de reactie's.
@ Punt,
Wat bedoel je met een binnen aandrijf koppeling en waar kan ik dit vinden?
Remschijven ga ik nog even controleren.
@ ovi,
Nee, bij stilstand hoor je niets. Alleen tijdens het rijden.
Het afwisselend links en rechts rondjes rijden ga ik nog testen.
13 jaar
Zo'n buiten aandrijf -koppeling heeft meer een ratelend geluid bij scherpe bochten . De binnen aandrijfkoppeling op dezelfde as heeft een driepoot met kogelkoppen welke na verloop van tijd een slijtage-banen maken . Dit doet de auto wat schudden bij accelereren. Ford, volvo, renault en peugeot hebben allemaal dit soort aandrijvingen dus ook dezelfde klachten. Succes.
[quote=joyrider]bedankt mensen voor de reactie's.
@ Punt,
Wat bedoel je met een binnen aandrijf koppeling en waar kan ik dit vinden?
Remschijven ga ik nog even controleren.
@ ovi,
Nee, bij stilstand hoor je niets. Alleen tijdens het rijden.
Het afwisselend links en rechts rondjes rijden ga ik nog testen.[/quote]
Als je het alleen tijdens het rijden hebt is het dus uw aandrijfas!
Aangezien je deze vraag hier stelt vermoed ik dat je ze zeker niet zelf kan vervangen dus zal je toch misschien best eens even naar iemand gaan die er meer verstand van heeft!
Ik heb eens een aandrijfkoppeling gehad die uit elkaar vloog terwijl ik aan het rijden was en dat wil je echt niet meemaken dus snel vervangen is de boodschap!
13 jaar
waarschijnlijk word hier verward met de homokyneetkoppelingen, deze zitten in elke aandrijfas bij voorwielaangedreven auto's, deze bestaat uit allemaal kogels met een soort klauw eromheen..zit helemaal in het vet en is gesloten door een stevig rubber manchet.
Deze ratelen in bochten idd als ze stuk gaan.
Wat punt bedoeld is iets anders en kan alleen een specialist beoordelen.
Geluiden is een van de moeilijkste dingen om op een forum te omschrijven...
Daarom dat ik de raad geef om even wat rondjes te rijden zodat het geratel wel degelijk harder zal zijn en hij zeker is dat het dat is.
13 jaar
Ja maar klopt niet me de rest van de klachten,
Ik geef toe dat het idd verdacht klinkt maar denk dat je bij deze auto verder moet zoeken.
We zullen zien :D
Onze vriend zal toch nar iemand moeten gaan die er wat meer van afweet dus we horen het wel!
13 jaar
Update,
Heb een afspraak gemaakt bij een garagebedrijf en die vermoeden dat het de pijon??? lagers in de versnellingsbak zijn. We wachten af.
13 jaar
De "pion" is de druklager v/d koppeling dus niks te maken met de lagers v/d versnellingsbak!!!!
Heb je nu al eens wat rondjes gereden om te luisteren of het geluid dan erger is want dan is het zeker dat het een homokinethische koppeling is van en cardan/aandrijfas en gaan ze u voor niks op kosten jagen!
Blijf het niet vragen hé!!!
Wie niet luisteren wil.....
13 jaar
@ ovi,
Was ik vergeten te vermelden. Heb inderdaad rondjes gereden en dit maakte geen verschil, geluid en geluidsniveau blijft hetzelfde.
Samen met de monteur een stukje gereden en onder het rijden de wagen in zijn vrij gezet. Het geluid was niet meer hoorbaar. Weer in de versnelling en koppeling loslaten en geluid was er weer.
13 jaar
Hebt u laten controleren of er wel olie in die bak zit????
13 jaar
Controleer (of laat controleren) het steunlager aan de rechtse kant.
Ik had hetzelfde geluid een bij mijn 206. Ik dacht ook eerst een aandrijfas maar het bleek een losse ABS ring te zijn..... Er zijn 2 soorten legeringen op elkaar gelast en geperst en was losgeschoten. Deze opnieuw aan elkaar gelast en het geratel was verdwenen!!
13 jaar
Update.
Het bleken de lagers in de versnellingsbak te zijn. 4 lagers vervangen + keerringen. Hij heeft ze laten zien en je kon inderdaad horen dat ze erg slecht waren.
Ze hebben er 10,5 uur aan gewerkt. Oef... duur grapje.
Het ratelen is niet meer hoorbaar. Nog even afwachten of het inderdaad hiermee is opgelost.
Groet
Joyrider.
13 jaar
Oeps!
Ik denk dat je dan beter een 2° hands bakje gestoken had!
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar