Peugeot 406: Rauw lopen van 1.8 16v

Bouwjaar: 2001

Na ruim een half jaar rijden met mijn 406 1.8 16v ben ik inmiddels gewend aan de relatieve stilte in het interieur. Dan beginnen andere dingen op te vallen. Zo vind ik dat de motot wat rauw klinkt. Is dit inherent aan het motortype? Ik heb dit wel eens gelezen op andere site's. Zijn er mensen met ervaring?

pha

Geplaatst door pha (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

RAH (0), 18 jaar geleden

Welke motor heb je? (motorcode)

In mijn vorige 406 zat de XU7J4 (als ik het goed heb). In mijn huidige zit de EW7J4. De EW7J4 is een stuk rustiger en loopt veel mooier. Zou wellicht ook aan de km stand kunnen liggen aangezien ik de XU7J4 ook veel rustiger vond in vergelijk met de auto daarvoor (Honda Civic 1.5 LSi).

pha (0), 18 jaar geleden

Ik weet niet het tyypenummer maat het is de 85 kw versie. Auto heeft ongeveer 113.000 gelopen.

eddy2495 (0), 18 jaar geleden

Zou het kunnen dat de spanrol v d distriebutie riem of van de aandrijfriem lawaai begint te maken?

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Pleun heeft ook een EW7J4. Na 2000 zijn er geen XU's meer in de 406 gezet. Er zijn auto's die geloof ik wat geluid maken bij de stuurbekrachtigingspomp.

heemskerk4251 (0), 18 jaar geleden

Pleun,

Die van mij met een EW7 motor is ook nogal rauw. Ik heb in mei van dit jaar de distributieriem en de multieriem met alle spanrollen laten vervangen. Het resultaat was dat rond de 2000 toeren een irritante rammel was verdwenen, maar dat een andere rammel rond de 2800 toeren is gebleven. Zo langszamerhand krijg ik het idee dat het ergens aan de uitlaatcicuit ligt. Kwikfit heeft een nieuwe uitlaat aangebracht bij rond de 80.000 km en van dat moment af heb ik het gevoel dat in het motorgeluid iets niet klopt. Omdat dit geluid nu meer dan 25.000 km hetzelfde is heb ik mij erbij neergelegd. De volgende uitlaat wordt door Peugeot geleverd!

Wat mij wel is opgevallen aan deze EW7 motor is dat hij de ene dag loopt als een trein, en de andere dag niet vooruit te branden is. Als hij zo'n aanval van onvrede heeft klinkt hij ook heel anders. Het gluid van de motor is dan veel dieper van klank. Net alsof de uitlaat een lekje heeft. Iemand dezelfde ervaring?
gr.

Cees Heemskerk

T luteijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Het uitlaatspruitstuk van de EW7 motor kan wel eens voor wat extra geluid zorgen. het is dubbelwandig uitgevoerd en het gebeurt wel eens dat de schotten als het ware tegen elkaar rammelen. e.a. is afhankelijk van de temperatuur. Ook is het zo dat het kunstof deksel op de motor soms voor vibraties zorgt bij bepaalde toerentallen.

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Bij 2000 toeren wil de distributieriem wel eens brommen als de spanning ervan niet goed is. Het lijkt of het de kap van de distributie is maar deze is het niet, is de riem zelf. Verder gaan de uitlaatspruitstukken wel eens stuk, is meestal te lassen. Het verschil tussen "lopen als een trein" en "niet vooruit te branden" merk ik niet bij mijn EW7 en ook niet bij de EW7 van mijn pa.

pha (0), 18 jaar geleden

De verhalen die ik lees komen me bekend voor. Ik heb ook een scheur gehad in het spruitstuk. Deze is eerst gelast maar dat hielp weinig en daarna alsnog vervangen. Ik heb wel het vermoeden dat het met name met resonatie te maken heeft het is inderdaad bij bepaalde toerentallen. Het komt ook met name voor als de auto warm is.....

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Hoi Pleun,het was volgens mij een xu7jp4 maar dt maakt verder niet uit de aan sluitin van de uitlaat op het spruitstuk is ook bij de ew motoren nog hetzelfde met een draadpakking ertussen tegen het spruitstuk aangetrokken door twee speciale bouten met daarover twee drukveren en het geheel vastgeschroefd dmv. twee M6 moertjes.Als nu zoals bij mij de uitlaat wat kort gemaakt is dat trekt hij hem tegende veerdruk in wat los bij het spruitstuk en dat hoor je ook

heemskerk4251 (0), 18 jaar geleden

John,

De aansluiting van de uitlaat op het spruitstuk is bij een EW motor totaal anders. Bij de XU motor zit een forse O ring die met behulp van veren op zijn plaats wordt gehouden om het kantelen van de motor te compenseren. Bij de EW motoren zit tussen het spruitstuk en de katalisator een flexibel gedeelte dat het kantelen van de motor compenseert.

Extra resonantie kan inderdaad worden veroorzaakt door het spruitstuk. Maar die resonantie is meestal een rinkelend geluid.

Bij mij voel je de rauwheid van de motor zelfs in het koppelingspedaal. Voor het zelfde geval zitten er zuigers in van een verschillend gewicht maar nog net binnen de tolerantie.
Dit kan de oorzaak ervan zijn dat ergens in het motorgebied iets gaat meeresoneren. Ik denk zelf dat het in de uitlaat zit, maar het kan bv ook van de afdekplaat onder de motor komen. Het is bij mij al een 25000 km hetzelfde dus ik heb me erbij neergelegd.

T luteijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Cees, waarom probeer je eens niet zonder afdekplaat te rijden?
Dat ding zit er voornamelijk voor de sier op

heemskerk4251 (0), 18 jaar geleden

Toni,

Als het wat beter weer is zal ik hem er onderuit halen!

Goede jaarwisseling!

gr.

Cees

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.