Peugeot 307: Rem verliest snel vaccuum?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: HDI 110 Pk

Sinds kort verliest het remsysteem zijn vacuum. Voor het probleem optrad had ik 's morgens nog vacuum op de rem voordat ik de motor startte. Nu is het pedaal keihard en ik moet echt heel hard trappen om remkracht te hebben. Dit treedt al op als de motor maar even uit is geweest.
Als ik start is er wel vacuum, het pedaal zakt dan naar beneden. Ik vind wel dat het sponzig aanvoelt. Het remsysteem is om die reden ontlucht, en toen is het wel iets beter geworden.

Kan dit een lekkage in de rembekrachtiger zijn, of een of ander membraan? Heeft dit invloed op andere systemen, zoals de stuurbekrachtiging? Hoe werkt de rembekrachtiger precies?

andreetje

Geplaatst door andreetje (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Even een lesje rembekrachtiger.
De rembekrachtiger bestaat in feite uit een groot membraam in het midden van een trommel met aan één kant verbonden het pedaal en aan de andere kant de hoofdremcilinder.
In ruststand is aan beide kanten vacuum aanwezig.(oftewel geen luchtdruk).
Wordt er nu op het pedaal getrapt dan wordt er aan de kant van het pedaal buitenlucht toegelaten.(te horen als een soort van zuchten in het interieur, goed luisteren)
Hierdoor wordt het pedaal naar binnen getrokken en aangezien aan de andere kant de hoofdremcilinder zit wordt die ingedrukt.
Wordt het pedaal op een gegeven moment bij een bepaalde remwerking stil gehouden sluit het klepje naar de buitenlucht af en ontstaat een soort van evenwicht in de bekrachtiging + de pedaalkracht en de druk nodig om de hoofdremcilinder ingedrukt te houden .
Laat je nu het pedaal los ontstaat er weer een evenwicht tussen de beide kanten van het bekrachtiger(beide kanten vacuum) en
wordt het pedaal en dus ook de stift die de hoofdremcilinder bediend door een veer weer in ruststand gebracht.
Ik hoop dat dit je een beetje een indruk geeft van de werking van de bekrachtiger.
Nu wat betreft uw probleem, ik denk dat de terugslagklep welke in de slang (in uw geval kunststof leiding) naar de vacuumpomp zit aan de kant van de bekrachtiger lek is.
Deze zit in in een rubber aansluiting gedrukt .
Deze moet er voor zorgen dat bij stopgezette motor aan beide kanten van het membraam vacuum aanwezig blijft.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes.

andreetje (0), 16 jaar geleden

Hoi Oldtimer,

Bedankt voor je uitleg! Ik laat hier naar kijken en kom er op terug.

andreetje (0), 16 jaar geleden

Nog een paar vragen over dit onderwerp:

1. Kan ik er vanuit gaan dat de remwerking behouden blijft (hoogstens wat harder trappen omdat de bekrachtiger minder goed werkt)?

2. Is het mogelijk dat er een scheur zit in het grote membraan in de trommel? Valt dat te testen?

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Ja. Het antwoord op vraag 1 want de mechanische verbinding tussen het pedaal en de stift die de hoofdremcilinder bedient blijft altijd bestaan, alleen moet je hard trappen.
Ja. het antwoord op vraag 2, alleen dan zou er geen vacuum ontstaan op de vacuumpomp en dat zou zich kunnen uiten in een vettige motor omdat er dan een constante luchtstroom ontstaat vanuit de bekrachtiger via de leiding door de pomp naar het carter van de motor.Testen dus of er voldoende onderdruk wordt opgebouwd in de leiding tussen de vacuumpomp en de bekrachtiger, en of die onderdruk blijft bestaan bij stilstaande motor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum