Peugeot 206: remlichten

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

hoy ik heb weer is wat;mijn remlichten doen het niet.ik ben al bezig geweest maar nu blijkt dat ik geen spanning op mijn zekeringen heb.11 en 12 volgens mijn instruktie boekje.Weet iemand hier raad mee.

A.M.T DE BEER

Geplaatst door A.M.T DE BEER (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Meten of er spanning op pootje 1 van de remlichtschakelaar (boven het rempedaal) bij "op contact" komt.
Als die spanning aanwezig is, is je remlichtschakelaar waarschijnlijk defect.

A.M.T DE BEER (0), 13 jaar geleden

heb ik al gemeten.en de schakelaar doet het op de multiemeter.Maar ik zie wel op de stekker 2 draden op een pootje zitten en bij de andere 1draad.Waar is die tweede draad voor?

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Volgens het op algemeen opgezochte schema, is de aansluiting met het ene draadje de voeding bij "op contact" en die met de 2 draadjes de draadjes die gaan naar zek. 11 en de andere naar zek. 12

A.M.T DE BEER (0), 13 jaar geleden

ik heb het gekontroleerd 11 en 12 en bij de zekering staan ze in verbinding met elkaar op de stekker (geen draadbreuk).Maar ik heb nog steeds geen spanning van 12 volt op mijn zekeringen.getest met een multimeter;bij mij gaat langzaam het licht uit.Waar haalt hij die 12 volt vandaan.Ik probeerde achter de zekering kast te komen,3 schroefje maar hij zit toch nog ergens vast.HELP!

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Voeding komt van de andere draad! en wordt doorgegeven op moment dat je het rempedaal intrapt.............als er tenminste voeding komt op die ene draad en de schakelaar in orde is. Hoe heb je de schakelaar doorgemeten? Ook met de ohm meter? Je moet eerst eens meten of er spanning komt op het pootje van de stekker waar maar 1 draad in zit. (met contact aan) Daarna trap je het rempedaal in, (of je haalt het schakelaartje even uit z'n houdertje zodat het "contact-piemeltje" helemaal naar buiten komt) , en meet nogmaals of er spanning komt op de uitgang van het stekkertje met die 2 draadjes. Voor de duidelijkheid: wel het stekkertje aan het schakelaartje laten zitten. Het kan zijn dat het schakelaartje goed is op standje OHM, maar de geest geeft op moment dat deze belast wordt door vermogen.

A.M.T DE BEER (0), 13 jaar geleden

hoy ik heb die enkele draad doorgemeten maar daar staat geen spanning op,weet je toevallig waar die bij aangesloten is?Ik kan me voorstellen dat zoiets bij het kontaktslot zit. Want van die kleuren word ik ook niet wijzer.Maar je uitleg is wel duidelijk.Trouwens ik heb op de sloop vlak achter ons nog een andere schakelaar gehaald en geprobeerd.Noppes.

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat gaat lastig worden om uit te leggen, maar een poging: een draad heeft bij peugeot een nummer, m.a.w. een draadkleur wordt je niet veel wijzer van. Het nummertje staat klein ergens op de draad "gestempeld", meestal het best te zien en vinden bij het begin van een stekker.
De voedingsdraad voor de remlichtschakelaar heeft no. CC1B op de draad staan, en gaat volgens schema ergens naar een knooppunt. In dit knooppunt gaat de draad over naar draad CC1A.
CC1A komt uit de zekeringskast en krijg z'n voeding van/over de shunt. De shunt is die rare zekering zonder draadje ergens in het midden van de zekeringskast.
Achter op de zekeringskast zitten stekkers. Een van die stekkers heeft een zwarte kleur en totaal 34 aansluitingen. Op de stekker staan kleine cijfertjes bij elke aansluiting. In dit stekker-geval bestaat de verdeling uit 2 lengte-rijen A en B.
CC1A zit op positie B1 in die stekker, dus rij B plaatsje 1. Deze draad zou volgens schema een grijze kleur KUNNEN hebben. Bewust het woord kunnen in hoofdletters gezet, want voor hetzelfde geld had peugeot rood, blauw of wit draad in de aanbieding en klopt de kleur niet.
Zorgen dat je die draad CC1A achterop kast vindt en daar meten bij op contact of 12Volt aanwezig is. Is daar 12V aanwezig, en je weet echt zeker dat het niet aankomt bij je remlichtschakelaar, dan is de draad ergens onderbroken, wellicht in het overgangsknooppunt van CC1A naar CC1B. Maak het in dat geval niet te moeilijk en tap een draad af van CC1A en leg em netjes rechtstreeks naar de stekker van remlichtschakelaar.

A.M.T DE BEER (0), 13 jaar geleden

Hoy het duurde even maar het internet lag er een dag uit.Nou het is gelukt, ik zie het licht weer.Ik heb wel die bypas moeten maken.Je bent hartstikke bedankt en ik heb er weer veel van geleerd.Een dealerwerkplaats weet ook niet alles zonder uitlezen ben ik achtergekomen.

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=A.M.T DE BEER]Een dealerwerkplaats weet ook niet alles zonder uitlezen ben ik achtergekomen.[/quote]
Goed te horen dat het je gelukt is, maar wat bedoel je met bovenstaande zin?

A.M.T DE BEER (0), 13 jaar geleden

Ik ben commaas vergeten er tussen te zetten,maar ik bedoelde,ik ben bij de dealer in de werkplaats geweest en ze kwamen niet verder met hun antwoord dan de schakelaar kapot die ik al had getest.Zet hem maar neer dan lezen we hem wel uit.Was vrijdag ,dinsdag tijd.

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ze waren in dit geval niet veel wijzer geworden met uitlezen toch? Maar inderdaad, dat "even uitlezen" zit er in gebakken als krenten in een krentenbol haha......maar wel lekker.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum