Vandaag erachter gekomen dat remlichtschakelaar van deze 306break defect is.
Nu zit deze nogal onhandig achter de stuurkolom heb ik gezien.
Als ik met een draadje de schakelaar doorverbind branden de remlichten wel.
Wat is het foefje om deze gemakkelijk te vervangen, toch niet de stuurkolom uitbouwen lijkt me en hoop ik niet ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lukt wel zonder de stuurkolom te laten zakken, maar is "emmeren"
De stuurkolom laten zakken lijkt erger als het is.......onderin de onderste stuurkap (sier-afdekkap waar de schakelaars uitsteken) zitten gaten waardoor je bij de stuurkolombevestiging(moeren) kunt komen. In totaal 4 stuks.
Je schuift de linker voorstoel max. naar voren, draait de 4 bevestigingen los, en laat de complete stuurkolom met z'n stuurwiel en alles op de stoelzitting zakken. De stuurkolom scharniert op het kruisstukje halverwege....that's all.
Het is iets gemakkelijker om even de stuurkappen los te nemen (= 3 schroefjes) maar dit hoeft niet persé.
Terug zetten is stuurkolom omhoog drukken, moeren er weer op, vast zetten en klaar is Patrick.
Bedankt Hans voor de duidelijke uitleg, denk wel dat dit zo gaat lukken.
Gr,
Patrick.
Het is gelukt, was gemakkelijk te doen.
Ander vraag voor deze zelfde auto, de distributieriem vervangen.
In autodata staat vanalles met spanningsmeter en zuigerveerdruk gereedschap.
Moet dit echt zo op deze manier of kan je de spanrol ook op gevoel met verstand spannen of gaat het dan mis?
Zuigerveerdruk???? Je bedoeld klepveer/tuimelaar-indruk gereedschap!
Ja, dit is inderdaad de voorgeschreven (peugeot)methode, maar..........ondanks dat dit stuk gereedschap bij ons in de werkplaats aanwezig is, is het nog ongebruikt, dus zonder lukt ook. (niet verder vertellen a.u.b.)
De bedoeling van dit stuk gereedschap is om er voor te zorgen dat de nokkenas "spanningsvrij" is doordat je de tegendruk van de tuimelaars/klepveren van de nokkenas haalt, om zo de correcte riemspanning te kunnen afstellen met de spanningsmeter.
Afhankelijk van de hoeveelheid ervaring die je hebt met distributieriemen monteren, kan het eventueel op gevoel en verstand. Te slap is niet goed, te strak ook niet, dus er dan maar tussen in. Dat is dus gevoel!??
Je hebt gelijk, klepveerdruktang was het.
Heb 3weken geleden een distr riem vervangen van een 106gti, ook op gevoel.
Hij klappert niet en jankt ook niet dus ga ervanuit dat het goed is.
Vond wel dat de oude riem nogal los stond, dus heb de nieuwe ietsjes strakker gezet.
Heb al redelijk wat distr riemen vervangen, meeste vw-seat maar dat is simpel omdat er op de spanrollen merktekens staan.
Bij de motoren zonder spanrol is het kwart slag kunnen draaien op het langste stuk.
Ook al van mazda, kia en toyota en die spannen zich zelf mbv de veer aan de spanrol.
Alleen peugeot moet weer iets aparts hebben zodat de beunhaas dit niet zomaar kan, hahaha.
Het zal wel lukken denk ik, heeft nu 206.000km op de teller staan maar weet niet wanneer ie het laatst vervangen is dus ga deze binnenkort voor alle zekerheid maar vervangen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar