Peugeot 306: Slechte koude start 306 diesel

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900

Hallo techneuten,

wie weet er toevallig hoeveel spanning er eigenlijk op een gloeibougie hoort te staan tijdens het voorgloeien? Het gaat om een 306 diesel die na het vervangen van het brandstoffilter en gloeibougies nog steeds niet naar behoren start. Waar kan dit nog meer aan liggen?

mvg Nico

Saab Turbo

Geplaatst door Saab Turbo (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

306 cabrio (0) PRO, 15 jaar geleden

Kan aan de klepspeling liggen.

Saab Turbo (0), 15 jaar geleden

Hallo 306 Cabrio,

Bedankt voor het antwoord.

Vandaag de spanning gemeten op de gloeibougies, die zitten allemaal rond de 11,3 volt.
Verder is toch niet zeker dat het brandstoffilter is vervangen, maar zag er wel goed uit.
En er zit een accu in van 55 ah ipv de voorgeschreven 66. Kan dit nog een rol spelen?

harry4203 (550) PRO, 15 jaar geleden

je moet eerst de klacht eens duidelijk omschrijven. gaat de motor snel genoeg rond? spanning meten op de gloeistiften zegt weinig, of ze goed werken kun je eigenlijk alleen bepalen door het amperage te meten dat ze afnemen. loopt ie gelijk goed als ie eenmaal aanslaat, of mist ie eerst een paar cilinders? slaat ie warm wel goed aan? komt er lucht in het brandstofsysteem?

Saab Turbo (0), 15 jaar geleden

Hallo,

de motor gaat snel genoeg rond, amperage meten hebben we ook geprobeerd maar ik weet niet welke stand van de multimeter dat kan, en of de mijne het wel kan. En hoeveel moet er minimaal op de gloeibougies komen?
De motor loopt niet gelijk goed als ie eenmaal aanslaat. Zowiezo is één keer starten niet genoeg. Hij blijft pas lopen bij de 2de of derde keer starten. En dan stottert ie eerst nog een paar keer voordat ie goed loopt. Bij zacht weer is dit ook beter dan bij koud weer.
Warm geen enkel probleem. Loopt verder ook goed tijdens het rijden. Loopt al goed binnen de eerste 100 meter na de koude start. Lucht weet ik niet, hoe kan ik dit checken? De motor loopt verder goed, presteert goed en is zuinig.....

205GTiGriffe (0) PRO, 15 jaar geleden

Zou ff het inlaatspruitstuk eraf halen en bougies doormeten en gelijk kleppendeksel eraf en klepspeling meten.

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Zoals 306 Cabroi al zei: eerst kleppen stellen. Met name de inlaatkleppen zakken graag in.
Dat is een best klusje. De hele distributie moet los en de nokkenas moet er uit. De klepstelplaatjes liggen nl. onder de stoterbussen.
Voor dat je dit allemaal demonteert, eerst de speling meten zodat je weet welke er hoeveel aangepast moet worden. De speling moet 0,15 inlaat zijn en 0,35 uitlaat.
Als dit weer in orde is, zal de motor direct weer goed aanslaan.

Succes.

Saab Turbo (0), 15 jaar geleden

Dat is een flinke klus inderdaad, maar gaat binnekort een keer gebeuren. Hopelijk is het dat dan ook echt.

Zowiezo bedankt voor de antwoorden.

205GTiGriffe (0) PRO, 15 jaar geleden

uitlaat 0,30

Beunhaas (530) PRO, 15 jaar geleden

[quote=205GTiGriffe]Zou ff het inlaatspruitstuk eraf halen en bougies doormeten en gelijk kleppendeksel eraf en klepspeling meten.[/quote]
Is volmaakt overbodig bij een XUD motor....

205GTiGriffe (0) PRO, 15 jaar geleden

Is dat zo?

Zou kunnen, dacht dat het net zo was als dw8.

Beunhaas (530) PRO, 15 jaar geleden

Het inlaatspruitstuk zit achter de motor, waarom zou je dat demonteren? Werkverschaffing?
Klepspeling is bij een XUD ook geen hot item, ooit zal het wel eens moeten, maar ik rij al een jaar of 12 alleen maar met dat motortype, nimmer kleppen gesteld omdat het gewoonweg niet nodig was, en daar waren vehikels bij met meer dan 350000 km op de klok....

205GTiGriffe (0) PRO, 15 jaar geleden

Ja je hebt gelijk, is zo'n alu spruitstuk, het kleppendeksel kun je er net bij langs halen.

Bij de DW8 is het wel anders, bij 120000 zeker kleppen stellen erbij doen. De eerste inlaatklep dist.kant staat bijna altijd dicht, hoe dit komt weet ik niet.

harry4203 (550) PRO, 15 jaar geleden

daarom schreef ik ook al, zorg eerst eens dat je zeker weet dat de gloeiinst 100% werkt, en dat ie zeker geen lucht aanzuigt in het brandstofsysteem. ik heb in mijn carriere ook nog nooit kleppen hoeven te stellen van een xud. dit in tegenstelling tot de dw8-motoren.

Saab Turbo (0), 15 jaar geleden

In hoeverre mag de motor blazen uit de vulopening/oliepeilstokopening als je de oliepeilstok eruit trekt als ie stationair loopt? Kan dit ook nog een rol spelen met de koude start?

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Saab Turbo]In hoeverre mag de motor blazen uit de vulopening/oliepeilstokopening als je de oliepeilstok eruit trekt als ie stationair loopt? Kan dit ook nog een rol spelen met de koude start?[/quote]
Wat heeft dat ding gelopen aan kilometers? Gezien je laatste opmerking begin ik aan slechte zuigerveren te denken cq. slechte compressie hierdoor. Daar gaat het aanslaan ook niet beter door.

Gr.

Saab Turbo (0), 15 jaar geleden

Ik weet de kilometerstand niet, er is ooit een nieuwe teller in gezet. Zelf heb ik ook ervaren dat een km stand lang niet alles zegt. Maar ik schat niet heel veel, gezien de gehele conditie van de auto.
Maar behalve de zuigerveren kan het misschien ook nog de koppakking zijn?

bert n (0), 15 jaar geleden

Als de spanning op de gloeibougies goed is wil het niet
zeggen dat ze het ook doen.

Mijn 306 (dw8 motor en 266000 km) wou zeer slecht starten.
Bleek dat er 3 van de 4 gloeibougies kapot waren en de
klepspeling flink verkeerd was.
Start nu weer perfect.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.