Wie heeft de gouden tip. Ik ben bezig met een camper waar de remmen achter niet werken.
Als je op de remmen bank gaat geeft hij links 200N rechts 0N dus 100% verschil.
Zodra je de handrem een paar tandjes er op trekt zijn de remmen goed. Alleen dan lopen de remmen aan.
Het stelmechanisme werkt. Wat opvalt is dat de cilinders nauwelijks naar buiten komen. Ik heb dus het hele hydraulische systeem gecontroleerd.
Rempedaal indrukken na de begrenzer de leiding los genoeg vloeistof. De leidingen bij de cilinders en ook doorgeblazen het is allemaal open.
Alleen als je het rempedaal intrapt en naar de remmen kijkt zie je het nauwelijks bewegen. Stelmechanisme tot max op gesteld 1 tandje meer en de remmen lopen aan. Als je aan het wiel draait en iemand op het pedaal drukt kun je het wiel niet draaien maar op de remmen bank is het weer hetzelfde.
Wat zie ik over het hoofd.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik begin maar ergens .Diameter remcilinders gelijk ?
Zie dat er 4 mogelijkheden zijn ,nl .
22,0 millimeter
22,2 millimeter
25,4 millimeter
27,0 millimeter.
Tevens zijn er 3 verschillende sterktes van de verenset .
Rene, De cilinders zijn gelijk en komen over een wat ik bij de leverancier op de site vind. Dan kom ik maar op een maat. Ik kijk morgen even of er geen leiding gekneld is. De zuigertjes komen maar net naar buiten met de remtrommel er af. Ik hoef echt de voeringen niet tegen te houden.
P.S. De camper is vorig jaar zonder problemen door de keuring gekomen. Ik heb de garage gebeld en de Garagehouder moest in de computer kijken wat er aan gedaan was.
Kan het verbinding stukje tegen het schutbord een probleem zijn?
Hoi , Highway .
Ik kan je even niet volgen wat je bedoeld met het verbindingsstukje bij het schutbord .
Je bedoelt bij het rempedaal ?
Ik neem aan dat u de betreffende wielremcilinder ook inwendig heeft gecontroleerd , en dan met name op het eventueel zwaar verplaatsen van de zuigertjes .
Door de remvloeistof word tijdens het remmen de weg van de minste weerstand gekozen .
En anders even wachten wat de garagehouder zegt over de vorige keuring .
PS : Betreft het een groene kamper en rijd deze in het oosten des lands ?
Nee, het is een 3 leiding systeem en op het schutbord gaat 1 leiding (onder het reservewiel) naar achter en 1 naar links en 1 naar rechts voor de 2 zuiger op de voorremklauw.
De cilinders achter zijn goed de kant die niet remt heb ik zelfs uit elkaar gehad en was als nieuw. Ik ben vergeten de gegevens van de camper mee te nemen, maar bij de auto materialen handel was er maar 1 keus en was cilinder 25,4mm. Geen knik in de leiding of deuk.
Het geheel achter is 7 jaar geleden vervangen en vorig jaar glansrijk door de keuring gekomen.
Nee, geen groene uit het oosten.
Zie inderdaad dat er maar 1 remleiding naar achteren gaat .
Dus hierdoor kan geen remverschil ontstaan .
Echter zie ik ook dat er achter een verdeler tussen zit , no: 1 ( zie tekening )
Dan kan het toch eigenlijk alleen nog maar hier fout gaan ?
@Rene, Die had ik al vervangen. De camper is naar een collega garage gebracht en volgens hun is de wielremcilinders achter vervangen en is het probleem opgelost. Ik moet hem nog op de remmenbank zetten maar, ik vind het erg vreemd want het zou verstopt zitten?
Bij ontluchten was de olie kraak helder en door blazen vanaf de begrenzer met de ontluchtingsnippel van de cilinder er uit kon je zichtbaar zien dat de lucht er uitgeblazen kwam. Tijdens ontluchten liep de olie ook goed door niet dat het slecht liep.
Nou wat die collega garage gedaan heeft is me onduidelijk. Ik ga maandag nieuwe cilinders op zetten.Ze zeiden dat het was gebeurt maar toen ik ze belde kwam er een raar verhaal, terug bij af dus...
Oke , even afwachten dus . Ben benieuwd.
Rene, ik heb hier in de buurt een citroen/Peugeot specialist zijn vader had de zelfde camper. Hij heeft is de boeken gekeken wielbasis en chassisnummer kwam hij uit dat er de 25,4mm op moest zitten. Ik had het pedaal ingetrapt met de leiding los na de remdruk begrenzer en spoot de vloeistof tot de vooras. De slang kon ik gewoon doorblazen ook de leidingen daarna.
De wielrem cilinders vervangen, maar niks verbeterd. Nu had ik later nog een camper van dat bouwjaar en ook geen remmen achter wel als ik de platenbank op rij en dan op het pedaal hard en snel indruk dan was het goed.
Rene, bedankt voor het mee denken. De uiteindelijke oplossing was hoogstwaarschijnlijk de luchtvering. Vandaag iemand met een frisse blik naar gekeken. De zaak nogmaals ontlucht wat geen uitsluitsel bracht alles na gelopen. Hij zag de luchtvering en deze geheel laten leeg lopen en warempel we hadden remkracht op beide wielen met geringe remverschil. De luchtvering heeft vermoedelijk de remkrachtbegrenzer als het waren dichtgedrukt.
Tja , soms ligt de oplossing dichterbij dan we denken .
Iets om te onthouden .
Toch fijn dat het is opgelost .
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot J5 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar