Peugeot 309: Remschoenen vervangen

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Ik hoorde vanochtend een schurend geluid aan de achterkant, vooral bij het optrekken en gas loslaten/remmen. De voetrem maakt het niet erger, zachtjes aan de handrem trekken wel. Ik denk dus dat het een versleten voering in de remschoen achter is, correct?

Nu heb ik een mooi Haynes boek en er staat een heel verhaal in over het vervangen van de remschoenen achter, maar ik vraag me af of het wel verstandig is om het zelf te doen. Remmen schijnen toch behoorlijk belangrijk te zijn ;) Ik heb, met enige hulp, ooit een aandrijfas met succes vervangen, maar dit ziet er een stuk priegeliger uit dan die klus. Kan ik het zelf en wat vraagt een gemiddelde garage daar bij dit type auto voor?

jhaagmans

Geplaatst door jhaagmans (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 309? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

jan T (25) PRO, 14 jaar geleden

nou het is zo wie zo nodig om als je de remvoering vervangt ook de remcilinders gelijk mee tenemen anders kun je het binnen 10000 km weer doen.
als je het nooit gedaan hebt lijkt me het niet verstandig om het zelf tedoen.
dus vraag het gewoon bij de garage wat het kost.

groetjes jan.

jhaagmans (0), 14 jaar geleden

Waarom ook de remcilinder, Jan? Haynes vermeldt dit niet bij het vervangen van de remschoenen.

We zijn aan het sparen voor een nieuwe auto, die zou er eind dit jaar moeten zijn, dus de remschoen lijkt me in principe genoeg.

De garage nam niet op, dus ik heb ze gemaild, maar ik heb nog niets gehoord. Ik doe het liever snel en in de buurt, want rijden met een versleten remschoen lijkt me niet zo goed voor het remsysteem, correct?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Omdat de WRC's vaak al een aardig eind aan het hemelen zijn, als de remschoenen versleten zijn, en als alles toch open ligt .volgens mij zijn ze zelfs niet zo duur, en je een compleet setje bij de dealer bestellen.

jan T (25) PRO, 14 jaar geleden

je moet het zo zien als de remschoenen slijten gaan de zuigertjes naar buiten.
daar zitten ze al een tijd.
monteer je nieuwe remvoeringen dan gaan de zuigers weer terug.
wat is nu het probleem.
dat gedeelte is nu vervuild en soms iets geroest.
monteer je dus de voering dan gaat de zuiger op dat gedeelte werken en het resultaat is dat de rubber cup snel slijt met het gevold een remvloeisof lekkage die ook de nieuwe voering vet maakt.
met als resultaat dat je weer de voering kan vervangen en dan als nog met de remcilinders.
daarom bij vervangen van de remvoering vervang ik ook altijd de cilinders zelfs bij mijn eigen wagen nou dan wil het wat zeggen hoor.

groetjes jan.

jhaagmans (0), 14 jaar geleden

Bedankt heren. Dan maar even afwachten wat de garage zegt. Niemand een schatting / indicatie? Ik pin je er niet op vast hoor ;)

jan T (25) PRO, 14 jaar geleden

nee dat durf ik niet te zeggen het hangt ook nog van het merk voering en cilinders af.
zeg maar rond de 300 euro.

groetjes jan.

Beunhaas (530) PRO, 14 jaar geleden

[quote=jhaagmans]Bedankt heren. Dan maar even afwachten wat de garage zegt. Niemand een schatting / indicatie? Ik pin je er niet op vast hoor ;)[/quote]
Ik zal je eens wat betere tips geven.
Remschoenen vervangen stelt niet zo veel voor.
Gewoon 1 kant in elkaar laten zitten, kan je daar kijken hoe het weer in elkaar moet.
Remcilinders: draai de remleiding los van de cilinder en doe het dopje van de ontluchtingsnippel erop
Trek de zuigers eruit en maak alles goed schoon met spiritus.
zet alles weer in elkaar met ruim ATE pasta (blauwe tube) dan hoef je niks te vervangen.
Na monteren en trommels er weer op ontluchten.

Kost je alleen nieuwe remschoenen....

jan T (25) PRO, 14 jaar geleden

ja vergeet dan niet de hoon er door tehalen dat deden we 30 jaar geleden ook toen werden de cilinders nooit vervangen.
we hadden een bak met cupjes en we hoonde de cilinder en nieuwe cupjes erin en klaar.
mar die tijd is voorbij hoor.

groetjes jan.

casreg (0), 14 jaar geleden

[quote=Beunhaas][quote=jhaagmans]Bedankt heren. Dan maar even afwachten wat de garage zegt. Niemand een schatting / indicatie? Ik pin je er niet op vast hoor ;)[/quote]
Remcilinders: draai de remleiding los van de cilinder en doe het dopje van de ontluchtingsnippel erop

Kost je alleen nieuwe remschoenen....[/quote]
Wel het goede gereedschap gebruiken, leidingen rotten nog wel is. Klein moertje, vaak roest en zeer vast, Dus inspuiten en een half open ringsleutel.

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik durf een iemand die niet regelmatig aan een hydraulisch remsysteem heeft gewerkt, niet te vertellen hoe hij dit moet doen.
Dit is een secuur werk, en een verantwoordelijk werk. Ik wil hiermee niet zeggen dat deze niet secuur is.
Aan een hydraulisch systeem werken vereist kennis en inzicht, en er hangt een grote verantwoordelijkheid aan vast.

Iemand die eens, met hulp, een aandrijfas heeft vervangen, is niet iemand die dit in zijn vingers heeft.

Advies< ga naar een garagebedrijf en laat dit doen.

|Succes en wijsheid.


Ralf

Beunhaas (530) PRO, 14 jaar geleden

Tja, zo komt niemand ooit een streep verder.
Bangmakerij, helemaal niet nodig, het is allemaal van simpelenstein.
Ik ben zelf ook ooit begonnen met het gewoon maar eens te doen en nimmer iets gedaan wat gevaarlijk bleek te zijn.
Noem eens iets wat iemand verkeerd zou kunnen doen en wat meteen tot fatale ongevallen leidt.

Beunhaas (530) PRO, 14 jaar geleden

[quote=jan T]ja vergeet dan niet de hoon er door tehalen dat deden we 30 jaar geleden ook toen werden de cilinders nooit vervangen.
we hadden een bak met cupjes en we hoonde de cilinder en nieuwe cupjes erin en klaar.
mar die tijd is voorbij hoor.

groetjes jan.[/quote]
Als de binnenzijde heel erg door corrosie is aangetast houdt het natuurlijk op, maar een beetje ruw kan geen kwaad, daar heb je schuurpapier voor.

Wat mij betreft is die tijd dus helemaal niet voorbij......
Met ATE pasta kan je de levensduur jaaaaren oprekken.....

Aan "ga naar de garage"onheilsprofeten heb ik absoluut geen boodschap.
In garages werken XXXXXXXX die het allemaal geen barst interesseert en menigmaal maar wat aanknoeien terwijl de zelfdoener in alle rust zorgvuldig zijn ding kan doen.

GO HAAGMANS GO


Schelden doen we dus hier NIET op de site........!!!!!!!!!

peugeottechnieker (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik denk dat het niet verstandig is om zowel alle doe het zelvers als alle garages over 1 kam te scheren. Doe het zelvers zijn er goed en minder goede en voor monteurs geldt dat ook. Met schelden is de topic starter niet geholpen.

Overigens , bij deze 309 zitten de remkracht begrenzers in de wielremcilinders geintegreerd. Ze gaan gaan vaak vast zitten waardoor ze niet meer werken en er teveel remkracht naar de achterwielen gaat. De auto is dan overberemt op de achteras en kan uitbreken bij hard remmen. Een reden te meer om de wielremcilinders gelijk mee te vervangen dus.

Er zijn in de handel of bij de dealer handige voorgemonteerde complete remmenkitjes verkrijgbaar,die zijn niet zo gek duur zijn en makkelijk te monteren. Je kunt als je heel handig bent ook losse schoenen en cilinders kopen, dit is misschien iets goedkoper maar je moet dan alle veertjes,palletjes en remmen stellers zelf overbouwen, en zoals kees al beschreef 1 kant te gelijk doen.

Succes.

P.S.

Als je spullen besteld vragen ze mischien het volgende,

merk remsysteem.............. lucas/girling of bosch/bendix

breedte van de remvoering........... 30mm of 40 mm

ABS ??............................ wel of geen abs

jan T (25) PRO, 14 jaar geleden

kees dank je wel ik ben ook zon klojo maar als je dit soort taal gaat uit slaan donder dan van deze site af want aan zulke XXXXXXXXX hebben we er genoeg in de wereld en kunnen we op zo n manier je missen as kies pijn.

groetjes een van de klojo s uit de garage.

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

Dit had ik zeker niet bedoeld als bangmakerij, maar ik vind wel dat je op de gevaren moet wijzen.
Ook kun je verwachten, dat de volgende vragen gaan komen.

Hr. Haagmans suggereert zelf al, of het verstandig zou zijn om dit zelf te doen. Wij kunnen vanaf hier niet inschatten of hij dit zelf kan doen.
Wat voor professionals iets vanzelfsprekends is, kan voor iemand anders een groot struikelblok zijn.
We weten wel dat er losse cupjes in de handel zijn. Maar als iemand die niet in het vak zit, zelf al twijfelt, dan blijft mijn advies, "laat dit maar bij de ( XXXXXX in de) garage doen".

Mijn advies was oprecht, en richting Haagmans goed bedoelt.


Ralf


Ook hier geldt: schelden doen we niet op deze site !!!!!!!!

casreg (0), 14 jaar geleden

Als Haagmans nou één kant doet en kijkt of het gaat dan weet hij of de andere kant hem ook gaat lukken. Gelukkig zijn er op deze site genoeg "echte" monteurs die begaan zijn met de klant/forumbezoeker zoals ik hierboven las dus met hulp en een vraag tussendoor krijgt hij dat wel voor elkaar. Tis geen kubus van Rubik en het is geen treinroof, daarnaast heeft ook de 309 waarschijnlijk een gescheiden remsysteem dus dat stukje naar de garage in nood zal wel lukken wil het niet lukken met één van de achterremmen.

Ik zou zeggen Haagmans: het eerste wat ik deed aan mijn eerste auto 8 jaar geleden waren de achterremmen ;) Zet hem op.

Hans4040 (340) PRO, 14 jaar geleden

Topicstarter is inmiddels ge-informeerd.
Meningsverschil zal er altijd blijven, maar hoeft hier niet behandeld te worden.
Dan is er nog artikel #1 forumreglement:De bekendste: NIET schelden, irriteren, uitlokken, ruziën of andere vervelende zaken online doen. Persoonlijke vetes vecht je maar uit per e-mail, buiten het forum om.
[img]http://img138.imageshack.us/img138/4893/...[/img]

moderator.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.