Vandaag zijn bij mijn peugeot de smoorkleppen van de luchtinlaat vervangen en de vacuumklep. Dit omdat het stangetje van de swirlklep stuk was.
Bij ophalen auto kreeg ik na 2 minuten motorstoring met mededeling dat reinigingssysteem van motor niet goed werkte en later dat dieselfilter gereinigd moest worden.
Bij garage zeggen ze dat dit toeval is en dat hij roetfilter niet meer zelf kan schoonbranden en dat er daarom 4 nieuwe gloeibougies in moeten.
Voor ik naar garage ging was er niks aan hand. Is dit inderdaad toeval en is het logisch om gloeibougies te vervangen om daarna wel weer roetfilter te kunnen schoonbranden.
Of kan het er ook aan liggen dat ze bij monteren iets hebben vergeten terug te zetten dat te maken heeft met ELEKTROKLEP VOOR DE REGELING VAN DE FAP-MENGKLEP (ROETFILTER).
Of heeft garage gewoon gelijk.
Please advise me
Grtz
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dit is van achter een beeldscherm natuurlijk slecht te beoordelen, maar ik vind het op zijn minst een opmerkelijk verhaal. de gloeibougies van de motor hebben m.i ook niet zo heel veel met de werking van het roetfilter te maken. zojn er nog storingen uitgelezen? en heb je dan toevallig gezien wat hieruit kwam? wil je nog even het bouwjaar van de auto vermelden, want er zijn volgens mij types waar een softwareupdate moet worden uitgevoerd na vervangen van deze kleppen. maar dat zou ik dan even precies uit moeten zoeken.
Volgens garage brand de auto de roetfilter niet meer schoon en hebben ze dat softwarematig geprobeerd maar lukte het niet.
Volgens garage zou bij aanbrengen 4 nieuwe gloeibougies er genoeg vermogen zijn om zelf weer intern roetfilter schoon te branden.
Nu geeft hij melding: "anti vervuilingseenheid werkt niet correct en even later melding: laat dieselfilter snel reinigen.
Heb zelf niet mee (kunnen) kijken met uitlezen maar garage zei dus dat roetfilter verstopt raakt en daardoor motor management storing verschijnt.
2 mogelijkheden volgens hen: doorrijden met meldingen en erg weinig vermogen en wachten tot ie het helemaal niet meer doet en dan roetfilter vervangen. (lekker advies :-)) of dus nu de 4 gloeibougies vervangen en dan intern roetfilter laten schoonbranden.
Ik heb nooit problemen gehad met starten (nu ook niet trouwens).
Melding kwam dus nadat garage de smoorkleppen en vacuumklep vervangen heeft.
Ik had wel wat last van vermogenverlies en af en toe wat schokken, maar volgens garage kwam dat vanwege afgebroken stangetje swirlklep die nu dus vervangen is.
Hoop dat je wat aan deze informatie hebt.
Grtz
16 jaar
brutale vraag, is het bij een dealer gebeurd?
Ja, bij officiele peugeot dealer
16 jaar
ik heb me nog even verdiept in de werking van het roetfilter, en ik blijkf van mening dat de gloeistiften hier niks mee te maken hebben. het
is natuurlijk evenwel mogelijk dat het roetfilter gewoon verstopt zit, ik weet niet wat de auto heeft gelopen. wat volgens mij wel het geval is, is dat de bij u vervangen swirlkleppen bij de eerste serie (lees 2001) in rust dicht staan, en bij de latere typen in rust open staan. nou dacht ik (maar ik ben niet 100% zeker daar ik deze kleppen zelf nooit heb vervangen) dat je ze bij vervanging ombouwd naar de nieuwe versie. wat dus inhoud dat ze verkeerd door de motorcomp worden aangestuurd. volgens min is het dan wel zo dat wanneer je de vacuumslang van dit systeem losneemt en afplugd de motor goed moet lopen.
maar verklaart dat ook de melding van anti vervuilingseenheid werkt niet correct en even later melding: laat dieselfilter snel reinigen ?
En de garage zei me dat ze bij testrit na vervangen swirlklep hij het goed deed. Kan natuurlijk gelul zijn van ze , maar verwacht dat niet zo bij officiele dealer.
Las verder op dit forum dat bij het zelf automatisch schoonbranden van roetfilter de auto wel de gloeibougies gebruikt om extra diesel in te spuiten en te verbranden.
Wie weet bedoelt garage dit en heeft ze geconstateerd dat gloeibougies niet goed genoeg meer werken om genoeg power te leveren om dit te doen.
Tenminste dat begreep ik een beetje uit verhaal garage.
Maar ben het met je eens dat het wel heel toevallig is dat het precies gebeurd nadat ik uit garage wegrij. Ik geloof vaak in toeval, maar dit is wel heel toevallig.
Ik zal morgenochtend wanneer garage belt om te vertellen hoeveel vervangen gloeibougies kosten nogmaals vragen of dit het wel echt is en ook uw suggesties noemen. Bedankt in elk geval voor je hulp en als je nog wat te binnen schiet.....graag !
16 jaar
storing anti-vervuilingseenheid gaat vaak samen met een storing in het roetfiltersysteem. hij spuit idd ook wel meer brandstof in tijdens een regeneratie van het roetfilter, maar daar heeft ie geen gloeibougies voor nodig. en reken voor vervangen maar weer op een honderdje of 3.
ik hoor graag hoe het afloopt, ben erg benieuwd naar de uiteindelijke oorzaak
m.v.g, harry
op de rekening staat: smoorkleppen van de luchtinlaat vervangen en vacuumklep. Totaal 115 euro.
Hebben ze dan de swirlkleppen wel vervangen en kan dan wel uw opmerking over eerste en latere serie van toepassing zijn ?
Zo ja, dan zal ik het noemen morgen. Altijd lastig om tegen garage te zeggen of het wel klopt wat ze zeggen.
Maar heb geen zin om elke keer weer voor iets anders te betalen zonder dat probleem opgelost wordt.
Want volgens mij heeft hij nergens gevonden dat gloeibougies niet werken maar is het een gok van hem.
Maar dat kan ik fout hebben.
300 Euro voor het vervangen van bougies ? Hij zei dat het uurtje werk was omdat ze bij 607 aan bovenkant zitten.
Maar ik geloof u graag. En 300 euro uitgeven zonder te weten dat het wat oplevert is wel heel zonde.
En blijf erbij dat het wel heel toevallig is dat dit net na eerdere reparatie gebeurt.
Grtz
16 jaar
nee, voor 115 euro zijn die kleppen niet vervangen, dus gaat mijn verhaal idd niet op. dan hebben ze de smoorkleppen die op het inlaatspruitstuk zitten waarschijnlijk vervangen. deze hebben echter wel te maken met de werking van het roetfilter.(vacuumslangetje verkeerd misschien). voor het vervangen van de gloeistiften geven ze 2 uur op, dus adh daarvan had ik even een prijsje genoemd
Vandaag bij garage geweest. Volgens hen waren alle 4 de gloeibougies kapot en was roetfilter 93 % vervuild.
Maar door kapotte gloeibougies kon hij niet meer uit zichzelf regeneren.
Ze hebben de bougies vervangen en softwarematig 5 keer geregenereerd (omdat roetfilter zo vuil was)
Storingsmeldingen zijn nu verholpen en roetfilter was nog 7 % vervuild maar garage zei dat dat wel gewoon tijdens rijden schoongebrand wordt.
Je had wel gelijk wat betreft de kosten: 300 euro! Ze hebben wel voor dat geld ook auto even vakantieklaar gemaakt (vloeistoffen, olie, bandenspanning).
Hij rijdt nu in elk geval weer. Ik hoop wel dat dit ook oorzaak was van melding en dat roetfilter nu niet weer snel vervuild en zichzelf niet schoonbrand.
Momenteel wordt de distributieriem vervangen.....ook zo'n duur klusje....
cross my fingers :-)
Thnx for your help
16 jaar
Is het verder goed gegaan met deze auto. Ik rijd dan wel een andere auto, maar heb ook misschien een probleem met regeneren van het roetfilter in combinatie met de gloeibougies.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 607 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar