close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 508: roetfilter regeneratie

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

een vraagje voor de prof's hier. Daar ik me zorgen maak over regeneratie van roetfilter, vroeg ik me af wanneer de boordcomputer alarm gaat slaan. Als het kalf al verdronken is, of als het aan het verdrinken is?

reden van vraag: is me al paar keer opgevallen (ondermeer door regenachtig weer) dat achterruitverwarming aanstond (teken van roetfilterregeneratie) terwijl ik niet eens op autosnelweg reed. Eerst keer ben ik daarop een ritje gaan maken op autosnelweg (omdat ik cyclus wou laten uitdoen). 2 dagen later rij ik de autosnelweg op (met radio uit, toevallig) en hoor ik opeens de relais van de achterruitverwarming weer aangaan. deze keer maar voor een 5tal minuutjes, opvallend korter).

Zie ik spoken, of is er nog een reden waarop die achterruitverwarming aanslaat?

Geplaatst door

arnevt (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

regeneratie kan in diverse manieren gebeuren

het proces wordt alleen gedaan wanneer je in deellast zit (dus niet volgas en niet stationaair)bij constante snelheid.
geef je gas, dan stopt het proces en gaat het verder als je weer constant rijdt. dit puur om zo min mogelijk er van te merken

het is idd dat er extra verbruikers aan gaan, zoals de achterruitverwarming. dit puur om de belasting te verhogen op de motor, gevolg hoge uitlaatgastemperaturen. (gebeurt nog veel meer, maar dat zal ik achtrerwege laten)

regeneratie van de roetfilter gebeurt ongeveer om de 400km ( kan zijn eerder maar ook later)

je krijgt alarm bij problemen, motorstoring kan heel vaak de regeneratie proces stop zetten totdat de storing is opgelost.
als de roetfilter aan vervanging toe is, dan geeft hij dat aan als motorstoring.

zover als ik de 508 heb gehad, heb ik nooit gehad dat de kalf verdronken was. altijd dat de regeneratie precies doet zoals het hoort.
bij motorstoring stop het proces en als je hem oplost werkt het daarna weer

hoop dat je zo wat meer info hebt over de roetfilter

[quote=trucker0werner]hoop dat je zo wat meer info hebt over de roetfilter[/quote]
dit was zeker nuttig om te lezen. Wat ik me echter afvroeg, als hij de kans niet krijgt om te regeneren (bvb omdat je op die moment een paar dagen geen lange ritten doet), gaat hij dan uiteindelijk een of andere waarschuwing geven om u er op te attenderen dat het echt wel hoog nodig is?

arnevt 0

9 jaar

nee zo extreem is het niet.

roetfilter is er om de uitstoot van roet in de bebouwde kom te verminderen en daarbuiten door behulp van regeneren, het kwijt te raken. (het is dus in principe echt opslaan en elders ontdoen ervan)

als hij zwaar vervuild is, dan kun je gewoon nog doorrijden. elke 400km dan ben je wel in principe ergens constant aan het rijden boven de 50-60km/h gevolg dat hij gaat regeneren. dit zou dus ook kunnen dat het in de bebouwde kom gebeurt.

nee van alle storingen/klachten met betrekking op de roetfilter(/systeem) heb ik nog nooit gehad dat hij storing aangaf hierdoor.
storing met betrekking op roetfilter verstopt (en dat hij vervangen dient te worden/ gereinigd extern) komen wel voor. maar dat is altijd dicht bij de interval zelf, over dan is hij er ook overheen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 508 of stel zelf een nieuwe vraag.