Mijn 307 SW, 110pk HDi, van 1-2003 komt sinds kort met de melding: 'Storing uitlaatgas' en even later 'Dieselfilter schoonmaken'.
De bedrijfsleider onder de motorkap (motormanagement) heeft besloten de auto niet meer dan 2500 rpm te laten draaien.
Ik kan me goed voorstellen dat beide meldingen en het noodloopprogramma met een verstopt roetfilter te maken hebben.
Echter, het fap-roetfilter is 55.000 km (1.5 jaar) geleden nog vervangen.
Is het mogelijk dat het filter in zo'n korte tijd verstopt raakt?
Of moet ik het in bepaalde sensoren zoeken?
Geplaatst door S.O.SW 307 Hdi 110pk (0) , lid sinds 17 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 Reacties
amplifier (0) PRO, 17 jaar geleden
Het kan ook zijn dat nu het addictief (een chemisch goedje dat bij de diesel gemengd wordt om het toetfilter schoon te branden) op is. Dit zit in een klein tankje onder de auto. Als dit op is wordt het toetfilter niet meer schoon gebrand. Als het roetfilter te lang niet meer schoon is gebrand, krijgt dit addictief dit ook niet meer voor elkaar. Dus na het vullen van het tankje, kan het zijn dat het roetfilter alsnog (alweer) vervangen worden.
Een keer uitlezen bij de dealer kan uitsluitsel geven over dit verhaal. Het kan ook zijn dat er een simpele sensor stuk is, het komt best vaak voor dat de verschildruksensor van het roetfilter stuk is. Deze zit op de rembekrachtiger geschoeft, achter de accu.
S.O.SW 307 Hdi 110pk (0), 17 jaar geleden
Bedankt amplifier!
Het tankje is ook 55.000 km geleden bijgevuld. Althans, dat staat op de factuur...
Ik heb begrepen dat de boordcomputer bij een laag nivo van het additieftankje de melding moet geven 'minimumpeil dieseldope'. Deze heb ik niet voorbij zien komen.
Ik begin de verschildruksensor steeds meer te verdenken.
Daneron (0), 17 jaar geleden
Zit dit ook op een Partner hdi 2002 ?
amplifier (0) PRO, 17 jaar geleden
nee, de partner is alleen met 90 pk variant geleverd, zonder roetfilter
tegenwoordig de nieuwe wel
Daneron (0), 17 jaar geleden
Een roet filter is dus geen kat? onder m'n partner zit namelijk wel een zogenaamde kat.
amplifier (0) PRO, 17 jaar geleden
Nee is geen kat. Die zit er inderdaad wel onder. Een kat zet schadelijke stoffen om in iets minder schadelijke stoffen.
Een roetfilter vangt de schadelijke roetdeeltjes op, en een maal in de zoveel km (+/- 800) brand hij zichzelf schoon, dmv het zogenaamde addictief
Daneron (0), 17 jaar geleden
Ok, bedankt voor de info.
S.O.SW 307 Hdi 110pk (0), 17 jaar geleden
Even een update...
De drukverschilsensor heb ik vervangen...en voilà storingsmelding verdwenen en alles is weer Oké.
@ Amplifier: Bedankt voor de locatie van de sensor. Ik kon meteen gericht aan het sleutelen.
amplifier (0) PRO, 17 jaar geleden
Fijn dat het met dit relatief goedkope onderdeel opgelost is
steertn (0) PRO, 16 jaar geleden
[quote=amplifier]Fijn dat het met dit relatief goedkope onderdeel opgelost is[/quote]
Geld dit ook voor een 406 2.2 HDI F 2002. Hier hebben we ook de zelfde storing, althans dat zegt het display...
Via uitlezing krijgen we alleen tankdop niet aanwezig (foutcode). Zit die sensor in de tankdop, of ergens in de vulbuis?
Kan het regenereren (schoonmaken vh roetfilter) alleen bij de dealer of ook met TEXA?
oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden
De schakelaar tankdop is een reed relais boven in de vul buis en is los te koop, in de tankdop zitten 2 kleine magneetjes.
Regenereren kan alleen met de diag, bij de dealer en laat ze dan tijdens het uitlezen even naar het drukverschil kijken, dat is n.l. te zien.