Roetfilter zat volgens de klant vol, want dat was door een dealer aan hem verteld nadat er bij goed doortrekken een storingslampje ging branden.
Volgens onze uitleesapparatuur echter komt er de storing P2408, additiefsyst. signaalfout vulklepsensor uit. Bij de data geeft hij aan: roetfilter 32%
Na wissen komt de storing direkt er weer in, dus die sensor zal stuk zijn lijkt me.
Betekent dit dan ook dat het roetfilter niet vol is of hoe lees je dit?
En die sensor van de brandstofvulklep, hoe werkt dat, want ik zie zo bij de dop niet precies waar die sensor nu zit. (ik heb hem wel besteld en gaan hem morgen vervangen).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Roetfilter is niet echt helemaal vol. Regenereerd het systeem nog?
Volgens mij gaat van die storingscode alleen het mm lampje niet branden. De vulklepsensor is een simpel reedcontact die aan de achterkant van de vulopening zit. Op de tankdop zitten 2 magneten die het reedcontact moeten sluiten. De 32% die het roetfilter opgeeft is niet de totale vervuiling maar de momentele vervuiling. Als het roetfilter regenereerd staat hier weer 0%. Belangrijker is de waarde hoelang de laatste regeneratie geleden is. Als hier nog 500km staat moet je het roetfilter lekker laten zitten. De hoeveelheid ingespoten additief is ook belangrijk om een goed beeld te krijgen over het filter. Hoeveel km heeft de auto overigens gelopen?
Auto heeft bijna 2 ton op de teller. Zal morgen eens kijken of onze tester die waardes van de tijd en kilometers geleden ook weergeeft.
Die P2408 geeft id aan dat er iets mis is met de tankdop sensor.
Zo'n reedschakelaar zou je met je ohm meter eens door kunnen meten.
Dop erop, weerstand oneindig.
Dop eraf +- 15 ohm.
Oiram
Als de additief computer de tankdop niet meer ziet dan wordt er geen additief meer in de tank gespoten , wat normaal na elke tankbeurt gebeurt. Zonder additief gaat het roetfilter minder lang mee. maar dat wisten we natuurlijk al..................
We hebben de (oude) sensor gemeten en die gaf oneindig weerstand aan, met en zonder dop. Nieuwe sensor gemeten en die gaf 17 ohm weerstand, ook met of zobnder dop erop (lijkt me ook logisch Oiram dat de dop erop of eraf geen verschil maakt als de stekker niet zit aangesloten?)
Nu konden we de storing wissen en kwam hij niet direct terug. Echter, na een proefrit zat dezelfde storing er weer in en na wissen kwam hij direkt weer terug als we de auto lieten lopen. Sensor wer losgehaald en toen los tegen de dop gehouden, storing gewist en die kwam niet meer terug. Proefrijden, weer dezelfde storing erin.
Regeneratie was 180 km geleden volgens de data die we hebben uitgelezen.
Code weer gewist en toen bleef ie wel weer weg, maar de vraag is voor hoe lang. Klant heeft de auto weer terug en komt zich weer melden mocht het storingslampje weer gaan branden om dan maar weer uit te lezen.
Interessante kwestie denk ik (ook voor anderen) en wie hier nog meer van af weet is welkom. Bij ons loopt de auto verder als een speer en gaat en ging er ook geen storingslampje branden, alleen de bovenvermelde foutkode.
Eerst id even laten proberen.
Maar redelijke kans dat de storing er nog niet uit is.
Hoeveel draden gaan er naar die sensor, 2 stuks?
Oiram
Siem, misschien heb je hier wat aan;
Functie van de aansluitingen van de stekkers :
Aansluiting 1 : 5 -volts voeding
Aansluiting 2 : Signaal
Aanwezigheid van de magneet tegenover de schakelaar : Weerstand = 150 000 ohm (meet je dus als oneindig met je multie-meter)
Afwezigheid van de magneet tegenover de schakelaar : Weerstand = 15 ohm
Ik zal eens kijken of ik kan zien waar dat signaal binnenkomt, heb je laatste 8 cijfers van chassis voor mij dan zoek ik het even op.
PT nieker
Hier heb ik inderdaad wat aan PT. , (maar de auto is vandaag eerst weer met de klant meegegeven).
Wat interessant is is de weerstand die jij en ook Oiram al eerder aangeef. Nl. als de tankdop erop zit zou de weerstand moeten veranderen van 15 ohm naar 150.000, zeg maar oneindig, door dat er een magneet in de dop zit????
De oude draad heeft altijd oneindige weerstand, of er nu wel of geen dop in de buurt is, dus is die stuk denk ik dan. De nieuwe sensor heeft zonder en ook met de dop er bij in de buurt (teregen aan gehouden zelfd) 17 ohm. Dus die is goed, maar reageert niet op de dop.
Ik begrijp dat in de dop een magneet zit verwerkt die de weerstand van die sensor beinvloed?? Had ik dat dan even kunnen proberen door te kijken of die dop wel magnetisch is of hoe check je anders de dop? Of zou je een gewone magneet bij de sensor kunnen houden om de sensorweerstand te meten in de buurt van een magneet tov de afwezigheid van een magneet?
Hij zal denk ik wel weer terugkomen en dan ga ik dat soswieso nog eens doormeten, net als het voedingssignaal.
Oiram, het is inderdaad een 2-draads sensordraad.
En ik moet nog even kijken of ik de 8-cijdfers vh chassisnr. nog heb genoteerd, zal ik die hier vermelden, anders komt dat ook later nog wel.
Siem
Ik denk dat je ook het ook met een volt meter kan meten. (heb ik nog niet geprobeert) Als het kontakt zegmaar gesloten of in geleiding (15 ohm) zal de spanning over de sensor gemeten lager zijn dan wanneer dan wanneer hij 150000 ohm is. Nog belangrijker is dat je weet dat het signaal ook daadwerkelijk binnenkomt. in de ecu.
Wat betrefd de magneten,die zie je dacht ik zo zitten aan de binnenzijde(vierkant). ze zitten 180 graden gedraait tov elkaar,dus tegen over elkaar omdat de dop er op 2 manieren op kan. Er wordt gefluisterd dat ze er wel een uitvallen. (heb ik nog nooit gezien) verder denk ik dat je deze dop gewoon niet op de grond moet laten vallen, dan barst het magneetje misschien en gaat het denk ik ook niet goed. Afijn dat laatste was maar speculeren. Zal morgen eens in de schemas kijken.'
PT nieker
als ik me niet vergis is het zo dat wanneer de tankdopsensor defect is er iedere keer als het contact aangezet wordt er cerine ingespoten wordt, met als gevolg dat de cerinetank snel leeg geraakt. zo komt teveel cerine in de dieseltank , deze verdund de diesel waardoor langs de cilinderwanden cerine in de motor komt en het oliepeil stijgt.dus toch even opletten met deze dingen.
vraagje ; komt er melding " regeneratiecyclus roetfilter " op het mfd ( display)?
heb al enkele malen defecte tankdoppen ( dus magneten) gehad, maar bijlange niet zoveel als sensoren.
Interessant zeg peugeot TR ik dacht dat het olie verdunningsverhaal alleen voorkwam bij het verkeerd aansluiten van de trekhaakbedrading in het begin van de 407. Heb je deze info van Serv.box of is dat je praktijk ervaring ?
PT nieker
heb dit nog nooit op een of andere info gezien ,maar wel al gehad (stijgen van oliepeil, en verdunnen van de olie), maar is wel gekend bij de technische heren van peugeot.
Bij deze auto zat het tankje (althans wij gaan ervan uit dat dit het tankje dat onder de auto naast de tank zit is?) nog goed gevuld en er kwam geen de melding van regeneratiecyclus roetfilter op het scherm.
We hebben de olie vcerverst en niet eerst gekeken of het peil te hoog was.
Wat het inspuiten betreft, lijkt me interessant om te weten wanneer de roetfilter wordt geregenereerd, bepaald alleen het openen van de tankdop dit of zijn er meer signalen nodig. Lijkt me wel, maar ben wel benieuwd nu hoe het exact werkt.
Voor regeneratie zijn meerde singalen nodig (motor op temp), moet ik even nakijken welke allemaal.
Een goed artikel pover diesels (Geen FAP):
http://autospeed.com/cms/title_Common-Ra...
Een goed stukje over Peugeot roetfilters:
http://www.amt.nl/web/show/file/filename...
Regenereren wordt bepaald aan de hand van de verschildruk die in de uitlaat gemeten wordt.
De Eolys wordt in de dieseltank gespoten als de vuldop open is geweest - normaal gesproken wordt er dan getankt en staat los van het regenereren.
voor en na het roetfilter wordt druk gemeten , adh van deze verschildruk weet de computer in hoeverre er roetdeeltjes opgeslagen zijn in het filter. is de verschildruk te groot, dan wordt er geregenereerd(roetverbranding). omdat roetdeeltjes normaal maar bij ong. 500° knn verbrandt worden, dienen er maatregelen genomen te worden.
nainspuiting, gloeikaarsen aansturen... tot soms achterruitverwarming aansturen zorgen voor een hogere motortemperatuur. de cerine is een vloeistof die er voor zorgt dat de verbrandingstemperatuur van roet met ong. 100° zakt. maar alle roetdeeltjes worden nooit volledig verbrandt, dus is een roetfilter op een bepaald moment verzadigd en te vervangen. opgepast ; de verschildruksensor kan soms foutieve info geven , veelal komt dit door condenswater in de darmpjes die naar de uitlaat lopen.
Duidelijk verhaal peugeot tr, en ook de link van old ford is duidelijk qua uitleg, maar er staat geen technische uitleg mbt de exacte werking van de sensor vd tankvuldop.
Want wanneer wordt er nu precies additief ingespoten? bij het op contact zetten na het tanken als er is geconstateerd dat de weerstand is veranderd (sensorsignaal is onderbroken geweest). En hoe meet hij dan of de tankdop eraf is geweest? Want je zet de auto stil, haalt de dop eraf en plaatst hem na het tanken weer terug en zet hem dan op contact om te starten. De weerstand is niet verandert en toch gaat hij cerine inspuiten? en gaat de computer bij een sensordraadbreuk (oneindige weerstand in de sensor) inderdaad telkens die cerine inspuiten of juist helemaal niet meer en dus ook geen regeneratie meer. Ik vermoedt dat laatste, maar vind dat dus wel interessant om te weten ivm mogelijke vragen in de toekomst (en niet alleen bij ons)
additief ebe heeft een batterijvoeding waardoor hij de weerstandverandering bij afhalen tankdop registreerd. de eerstvolgende maal het contact opgezet wordt, wordt de additiefpomp geactiveerd. als het signaal van de sensor onderboken is ( draadbreuk, defecte magneet...) gaat de pomp geactiveerd worden iedere keer het contact aangezet wordt. De stekker van de magneet zit bij de tankvlotter, daar kan je de weerstand gaan meten( opgepast , hier zitten ook de 2 stekkerverbingen van de abs sensoren)
Een beetje laat, maar we hebben de tankvulklepsensor vervangen en toen was het probleem over. Er bleek een draadbreuk in de bedrading van deze sensor te zijn doordat deze was doorgeschuurd.
[img]http://img16.imageshack.us/img16/4695/ta...[/img]
[img]http://img10.imageshack.us/img10/6789/vu...[/img]
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar