lekker veel problemen in 1 onderwerpregel..
het gaat weer lekker hier in iedergeval.
ik zal beginnen met te vertellen wat ik gedaan heb..
het gaat bij mij om een peugeot 106 XSI gebouwd ergens in 1992.
de auto had in het begin wat kuren, wat afgedaan werd door de garage als problemen met de lambdasonde.
ik heb toen via via een 2e hands sonde kunnen regelen uit een XSI die total loss was.
echter was het probleem toen een paar dagen voorbij, daarna begon het oranje motorlampje weer te branden.
nu ging ik gisteren even weg,bij het starten viel de motor al 2x uit (begint rond de 1500 RPM en valt zo terug onder de 1000 en poef, dan houdt de motor ermee op. ik ben toen weggereden, en ik was nog niet een kilometer weg toen de auto erg begon in te houden..
als ik in de 2 reed, was het raadzaam het gas even los te laten, en daarna weer in te trappen, de auto pakte dan wel weer goed op namelijk...
ik ging toen een stukje buitenuit rijden, om te zien of de auto vreemd bleef rijden.
ik reed op een 80km weg rond de 100km per uur, ik schakelde toen over naar de 5e versnelling, en wou toen nog iets gas bijgeven. Dit lukte echter niet, en plankgas reed ik toen max. 100km uur.
de auto begon ook minder te versnellen en bleef weer inhouden, terugschakelen naar de 4 hielp iets. door het hogere toerental bleef de auto doorrijden, echter bleef ie weer inhouden, waardoor ik gelukkig net binnen de bebouwde kom geraakte, en weer 50 kon rijden...
ik reed toen rond de 40 in zn 3, terugschakelen kon wel, maar de auto bleef enorm inhouden.
terugschakelen was toen de enige optie, want dankzij het inhouden liep de snelheid terug naar rond de 30.
ik teruggeschakeld naar de 2, en moest toen zelfs al naar de 1 terugschakelen om de vaart erin te houden.
in de 1 pakte de auto weer iets op, kreeg ik weer wat gang en kon ik net doorschakelen naar de 2 om niet de auto in de soep te draaien door het hoge toerental.....
het viel me toen op dat de uitlaat ook extreem begon te knallen... een paar keer knalde ie er lekker op los, wat mij ook niet helemaal goed leek.
ik ben toen gelukkig thuis beland, en ben vanmorgen eens wezen kijken waar het aan kon liggen.
samen met mn vader heb ik de auto gestart, en tot mijn grote schrik kwam er ineens rook uit de kelk van het openluchtfilter!!
ik heb toen even de slang losgemaakt van de carteronluchting die ook aan het filter zit, en in de slang zaten wat sporen van olie...
heeft iemand een idee wat hier nu kapot aan het gaan is? hoe kan het dat de auto extreem inhoud, begint te roken uit de uitlaat, en er knallen uit de uitlaat komen?
PS: ik heb voordat dit probleem zich voordeed gisteren de accu losgekoppeld omdat ik met de audio bezig was. na het aankoppelen is het probleem ontstaan (weet niet of het in relatie met elkaar ligt?)
heel verhaal al weer in iedergeval.
ik heb net via iemand gehoord dat het misschien de ontsteking kon zijn. deze zou ontregelt zijn toen ik de accu heb losgekoppeld.
vreemd lijkt me dat ,want zulk soort zaken zullen toch wel opgeslagen zijn in de EEprom in de ECU van de auto of niet?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het eerste gedeelte van je problemen, inhouden, stotteren en motorcontrolelampje komt mij erg bekend voor. Mijn 106 XSi, ook uit '92 had precies dezelfde problemen (zie een pagina of 12 verderop) Uiteindelijk na veel geld, gezeur en gedoe (ik zal je de deatils besparen) bleek het de brandstofverrijkingssensor te zijn. Ik weet nog steeds niet helemaal zeker of dit ding ook werkelijk zo heet, maar met het vervangen van deze sensor waren alle problemen opgelost, koste me 15 euro.
Wellicht kan iemand me zeggen hoe deze sensor heet? Een foto is te zien op mijn pagina:
http://home.tiscali.nl/~edwinvenhorst/in...
- Oja, Oldtimer, Maikel en de rest, mochten jullie mijn onderwerp niet meer hebben gevolgd, het probleem is dus opgelost! Dank voor alle tips! -
Hoi Edwin, kun je mij die foto toezenden, want ik krijg de foto niet te zien van http://home.tiscali.nl/~edwinvenhorst/in...
of weet je inmiddels al hoe dat ding heet :)
groetjes Danny
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar