close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106: Ruitensproeier achter werkt niet

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: TUD5

Hoi !

Ik heb een vreemd probleempje met mijn Peugeot 106 waarvan de ruitensproeier achter het niet doet. Het reservoir zit tot de rand gevuld.

- Bij het bedienen van de sproeiers voor komen er 4 krachtige straaltjes uit de sproeikopjes.
- Bij het bedienen van de sproeier achter hoor ik het pompje in de wielkuip, uit de sproeikopjes op de motorkap komen dan kleine straaltjes.

Als ik een slangenklem op het darmpje naar de voorsproeiers zet doet de sproeier achter het normaal.
Voor de zekerheid heb ik het sproeikopje achter losgemaakt en schoongemaakt.... maar zonder resultaat. (zonder sproeikopje komt er echt een dikke straal uit het rubberen slangetje).

Mijn vermoeden is dat het in het pompje zelf moet zitten. Weet iemand of er 1 of 2 aparte pompjes in dit systeem worden gebruikt?


Alvast bedankt !

Geplaatst door

Toverstaf11661 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

bij de 205 zitten 2 pompen in maar ook 2 tanken
bij alle nieuwe auto's zit er maar 1 pomp en 1 tank in (weet niet of deze dat ook al heeft)
door het pomp je linksom of rechtsom te draaien verandert de richting van de vloeistof in de pomp (logisch)
maar door een terugslagklepje wordt dan voor of achter afgesloten waardoor de andere sproeit

je zou eerst de slangen op de pomp kunnen omdraaien dan zou bij het bedienen van de vooruit achter een stevige sproei uitkomen
bedien je achter dan komt voor een klein sproei uit
dan pomp vv (20 euro onderdeel kosten)

Dat is waardevolle informatie !
Ik heb hiervoor een 205 gehad, die had inderdaad 2 reservoirs. Deze 106 heeft alleen een vulslang onder de motorkap, dus ik ga ervan uit dat ze beiden uit het zelfde reservoir pompen.

Dat verhaal met de draairichting in combinatie met een klepje klink wel erg aannemelijk. In mijn geval zal dat klepje dus niet meer volledig afsluiten waardoor er te weinig druk is voor de leiding naar achteren.....
Ik zal hem eens demonteren / vervangen door een sloopexemplaar.

Klopt het dan ook dat je met zo'n systeem onmogelijk zowel de voorruit als achterruit tegelijkertijd kunt besproeien?

Dat klopt inderdaad.

306 cabrio 0
badge

14 jaar

Nieuw pompje (van de sloop) heeft het probleem opgelost !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.